Annons

Köpråd - bildkvalitet och 720P, är det en omöjlig ekvation?

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Uppskattar lite råd från Er...
Frågan har varit uppe i lite olika varianter, här kommer min.

Jag har ett presentkort på 5700:- på MediaMarkt och skall inhandla mig en ny kamera, ingen dslr utan en kompaktmodell (dock gör det inget om den har storleken som en mindre systemare).
Jag var inställd på Canon G11 eller Canon S90 för bildkvaliteten och stora bländarens skull, men nu har jag lovat resten av familjen att det även skall kunna filmas i åtminstone 720P.
Min initiala tankar var hyggligt med zoom, men nu vill jag prioritera bildkvaliteten istället, för det finns väl ingen bra kompromiss?

Nåväl, riktigt bra bildkvalitet samt minst 720P är önskemålet (zoom är ett + men inget krav...)

Finns det något vettigt alternativ?

(jag är medveten om att jag aldrig når DSLR nivå, och det är ok...)

Skulle det funka med en kamera som Olympus E-PL1, det är i mitt tycke den bästa kompromissen mellan hög bildkvalitet och litet format.

Den är större än kompaktkamerorna, men den har o andra sidan klart större sensor som ger bättre bildkvalitet. Då den har utbytbara objektiv så går den också att anpassa för framtida behov. Den filmar i 720P.

Intressant fråga, är själv inne på att skaffa en kompakt med goda filmmöjligheter. Nu släpps just flera modeller med betydligt bättre film, frågan är bara hur bra de är...

Ex släpper Sony en kompakt med fullHD-filmning med zoomning, optisk bildstabilisering samt stereoljud under filmandet! Dessutom med CMOS-sensor vilket ger förhoppning om bra bildkvalitet. Och 10x zoom!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HX5

Sedan har ju Panasonics omtyckta men halvgamla LX-3 faktiskt film i 720p, och där vet vi ju att stillbildskvalitén är bra för en kompakt.

Fujifilm släpper också modeller med HD-filmning (720p) och sin EXR-sensor, t ex denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F80rod

Tips att gå in på Cyberphoto och under kompaktkameror välja att visa modeller m HD-filming och vad mer man vill ha, t ex optisk bildstabilisering och vidvinkel. Titta och välj!

Vad tror ni om Panasonic DMC-FZ38?
Jag vet att kompromissen blir rätt så stor i bildkvalitet nu, men jag får samtidigt en del zoom.... men som sagt, inte G11 kvalitet precis.

Vad tror ni om Panasonic DMC-FZ38?
Jag vet att kompromissen blir rätt så stor i bildkvalitet nu, men jag får samtidigt en del zoom.... men som sagt, inte G11 kvalitet precis.
Den är helt ok för att vara en superzoom, men dessa kameror innebär större kompromisser än mer "seriösa" kompaktkameror.
Dels leder det enorma zoomomfånget till en hel del optiska kompromisser, men också att dessa kameror använder mindre sensorer för att få ner storleken på optiken som leder till sämre egenskaper vid dåligt ljus.

Iom att du vill prioritera bildkvalitet så känns det som helt fel typ av kamera.

Säger samma sak, om då går in på superzoomar blir det stora kompromisser naturligtvis. Dessutom kan du ju i så fall om bildkvaliten är viktig välja t ex en Oly E-PL1 med normalzoom för femåetthalvt och få bildkvalitet som en G11 bara kan drömma om.

Jag tänker för min del titta på de jag föreslog, tror Sonyn kan vara riktigt bra, och filmfunktionen är ju vass. Har haft Sony video många år, de kan sina filmgrejer.

Förstår förresten inte hur det finns en marknad för en superklumpig "kompakt" med superliten sensor, bildkvalitet därefter till priset av en bra DSLR - just det, G11. Obegripligt.

Panasonic DMC-FZ28 har mycket bra bildkvalitet och kan lätt stå upp emot mindre kompakter. Läs tester och titta på bilder på t.ex. Flickr tagna med den. Inget fel på den bildkvaliteten.
Däremot är den ju inte just så kompakt. Även om den är liten och lätt så är det ju ingen kamera du stoppar i fickan.
Själv körde jag med DMC-FZ28 innan jag skaffade DSLR. Var mycket nöjd med den och kan fortfarande tänka mig att använda den vid vissa tillfällen.
Men du ska som sagt tidigare inte stirra dig blind på 720p. Du kommer inte få någon kanonkvalitet på videoinspelning oavsett vilken kamera du väljer. Då behöver du komma upp i DSLR klass och då helst dom dyrare. Det är där filminspelning börjar bli intressant.

Pen är kanske ett alternativ, det har ni rätt i...
Vad gäller bildkvalitet på video så har jag sett smått fantastiska resultat från t.ex. Canon SX1 IS upplags via HDMI till en 42 tummare, den hade iof 1080P men är ingen DSLR

Pen är kanske ett alternativ, det har ni rätt i...
Vad gäller bildkvalitet på video så har jag sett smått fantastiska resultat från t.ex. Canon SX1 IS upplags via HDMI till en 42 tummare, den hade iof 1080P men är ingen DSLR

Beror ju på vad man jämför med. Jag jämför med riktiga HD videokameror. Jag har inte sett någon kompakt eller superzoom som är imponerande, men det är ju en smaksak beroende på vad för krav man har.

Skulle det funka med en kamera som Olympus E-PL1, det är i mitt tycke den bästa kompromissen mellan hög bildkvalitet och litet format.

Den är större än kompaktkamerorna, men den har o andra sidan klart större sensor som ger bättre bildkvalitet. Då den har utbytbara objektiv så går den också att anpassa för framtida behov. Den filmar i 720P.

Har inte haft denna tanke förr, men ju mer jag tänker på det ju mer lockande blir det... Har sett att det finns några E-P1 både här och på Blocket, man kanske t.om hittar en E-P2
Blev kanske lite off topic nu, men vilka är Era synpunkter på de olika Pen-modellerna (inte i jämfört med andra, utan i jämfört med varandra)

Tack!

Beror ju på vad man jämför med. Jag jämför med riktiga HD videokameror. Jag har inte sett någon kompakt eller superzoom som är imponerande, men det är ju en smaksak beroende på vad för krav man har.

Jjämföra med en HD-videokamera är ju meningslöst, tror du verkligen att någon förväntar sig samma kvalitet? Jag tror inte heller att en videokamera kan ta stillbilder i klass med en bra kompakt, men det kanske de kan nu för tiden. Det är bra om vi håller oss till förutsättningarna.

Har inte haft denna tanke förr, men ju mer jag tänker på det ju mer lockande blir det... Har sett att det finns några E-P1 både här och på Blocket, man kanske t.om hittar en E-P2
Blev kanske lite off topic nu, men vilka är Era synpunkter på de olika Pen-modellerna (inte i jämfört med andra, utan i jämfört med varandra)

Tack!

Det står rätt mycket på olika sajter, tester osv som du kan läsa, t ex Cyberphoto, Kamera&bild, här på FS.

Jjämföra med en HD-videokamera är ju meningslöst, tror du verkligen att någon förväntar sig samma kvalitet? Jag tror inte heller att en videokamera kan ta stillbilder i klass med en bra kompakt, men det kanske de kan nu för tiden. Det är bra om vi håller oss till förutsättningarna.

Alla jämför vi på olika sätt och har olika referenser. Vad jag menar är att bara för att en kompaktkamera eller DSLR kan filma i 720p så innebär det nödvändigtvis inte att det blir bra bildkvalitet. Om jag ville kunna filma och fota med bra kvalitet så hade jag hellre köpt en stillbildskamera och en videokamera. HD videokameror blir allt billigare och idag får man bra kvalitet även med dom billigare.
Dessutom går det att hitta riktigt bra priser begagnat.
Jag har en Nikon D5000 och den filmar i 720p. Ändå använder jag aldrig filmfunktionen i den då jag har en Canon HF100 videokamera. Jag har helt enkelt blivit för kräsen för att filma med min D5000, eller andra kameror med liknande kvalitet.
Men som jag skrev tidigare så beror det ju på vad för krav man har.

Alla jämför vi på olika sätt och har olika referenser. Vad jag menar är att bara för att en kompaktkamera eller DSLR kan filma i 720p så innebär det nödvändigtvis inte att det blir bra bildkvalitet. Om jag ville kunna filma och fota med bra kvalitet så hade jag hellre köpt en stillbildskamera och en videokamera. HD videokameror blir allt billigare och idag får man bra kvalitet även med dom billigare.
Dessutom går det att hitta riktigt bra priser begagnat.
Jag har en Nikon D5000 och den filmar i 720p. Ändå använder jag aldrig filmfunktionen i den då jag har en Canon HF100 videokamera. Jag har helt enkelt blivit för kräsen för att filma med min D5000, eller andra kameror med liknande kvalitet.
Men som jag skrev tidigare så beror det ju på vad för krav man har.
Jo, men om man frågar efter en kompaktkamera som kan filma är det ju dem man jämför mellan. Om man inte kan nöja sig med lägre kvalitet än en HD-videokamera så köper man i stället en HD-videokamera. Och släpar med den överallt tillsammans med sin stillbildskamera.

För mig och kanske TS är det intressant att få hyfsad filmkvalitet med en kompakt, det är ju mer minnesanteckningar än spelfilmer man är ute efter. Samtidigt kan jag hoppas att en Sony HX5V med CMOS-sensor och stabilisering och zooming under filmning i full HD ser OK ut på en HD-tv. Den kommer i alla fall fylla ut skärmen bättre än min gamla 17000-spänns DV-kamera. Vad tror du?

Bara ett tips.
Men här verkar man ju inte kunna tipsa om saker utan att nån ska börja diskutera och debattera.

Som TS var inte min tanke att skapa en debatt om HD filmning....

Oavsett, nu har jag suttit halva natten och läst på om Pen samt GF1. Jag skulle vilja ett av dessa husen med ett ljusstarkt pannkaksobjektiv och kanske en zoom. Återigen så lyckas jag hamna i ett dilemma...(händer alltid)
Jag gillar GF1 bättre, men jag vill ha bildstabilisator i huset som på Pen :-(
Nåväl, ska försöka köra iväg och klämma på dem idag

Ändå använder jag aldrig filmfunktionen i den då jag har en Canon HF100 videokamera. Jag har helt enkelt blivit för kräsen för att filma med min D5000, eller andra kameror med liknande kvalitet.
Om du får sämre filmkvalitet med en D5000 än med en HF100 så gör du något brutalt fel. Det bör vara precis tvärtom.

Om du får sämre filmkvalitet med en D5000 än med en HF100 så gör du något brutalt fel. Det bör vara precis tvärtom.

Knappast va!
Varför borde det vara tvärt om? HF 100 är en full hd videokamera. Den är gjord enbart för att filma med. D5000 är varken full HD eller gjord för att filma med.
Gå in och titta på t.ex. vimeo.com och sök på HF100 och D5000 så får du upp massor med videos tagna med båda. Du lär inte hitta någon video filmad med D5000 som är bättre än filmer tagna med HF100. Jag har hittils inte hittat någon. Jag har också filmat ett tag så jag är ingen rookie på den biten.
Men det är klart, jag och alla andra som filmat med D5000 gör förmodligen brutalt fel, för jag får nämligen samma resultat som dom flesta andra på vimeo.com och youtube.
Härmed lägger jag ner denna disskution då min avsikt inte var att debattera detta. Endast att komma med tips.
Tror nog faktiskt inte jag kommer ge några mer tips i köptrådar då det alltid blir såna disskutioner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto