Annons

Köpråd behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Timpalimpa

Avslutat medlemskap
Jag kommer att beställa mitt allra första systemkamera-set från en kamrat i USA som kommer till Sverige om några månader.
Jag är Helt grön på allt som har med foto att göra men jag vill lära mig och bli bra!
Jag har plockat ihop ett paket på B&H som jag tycker är rätt så bra och kan täcka det mesta som nybörjare. Men vad tycker ni?! Har jag valt fel objektiv?! Bör jag ha något mer?! Är det något jag absolut inte behöver köpa?! Är B&H den bästa och billigaste underleverantören i USA?!

Paketet:

- Canon EOS 60D DSLR Camera
- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
- Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM
- Canon BG-E9 BATTERY GRIP f/60D
- Canon Speedlite 580EX II
- Canon LP-E6 Rechargeable Lithium-Ion Battery Pack
- Väska
- Minneskort
- Tripod

Kom gärna med åsikter!
 
Jag tycker det ser ut som ett mycket användbart paket!

Det jag undrar över är dock "tripod" i din lista. Det kan betyda precis vad som helst. Vore det inte idé att låta din kompis slippa kånka på det och köpa ett stativ hemma?

Per.
 
Kola även Nikon D7000 plus samma normalzoom plus Nikkor 75-300 VR plus SB900 plus ev batterigrepp. Jag äger Canon men måste erkänna att då 60D ligger nära D7000 i pris och D7000 är bättre på de flesta punkter måste denna övervägas. 75-300 VR kostar visserligen lite mer än Canon 55-250 men är i varje fall mekaniskt mer påkostad.
 
okej..

Tripod blir det i Sverige men det ingår i mitt tänkt :) !

d7000? Okej jag kan ingenting om Nikon! Jag har hittills bara blivit tipsad om Canon-kameror så efter 2 veckors canon-pluggande så kan jag allt om canon. Jaja, får väl börja läsa lite om Nikon.
Är inte D7000 och 60D ganska lika egentligen? Har vi några fler personliga åsikter och erfarenheter om dessa två kameror?

Annars var objektiven ett bra val?
 
Canon 60D och Nikon D7000 riktar sig till liknande kundsegment men D7000 ger upp väldigt lite mot Canon 7D. Fördelar med D7000: fler AF punkter för rörliga motiv, metallhus, direktknapparna lättare komma åt (trängs inte undan av den vridbaraskärmen som på 60D), bättre brusprestanda, bättre blixtljusmätning. Kommer inte ihåg sökarspecarna om det finns någon mindre skilnad där.

D7000 är dock på det stora hela en lite proffsigare kamera som nästan ligger i paritet med 7D hos Canon. Så kostar den inte mer än ca 10-15% mer än Canon 60D är den bättre. 60Ds enda fördel är vridbar TFT skärm.

Objektiven du nämnde är en bra start. Canons55-250 är skarpare än Nikons budgetval 55-200VR eller 55-300VR. Men Nikons 75-300 VR slås bara i mekaniskt och optiskt utförande (vad gäller xx-300 zoomar) av 70-300L för 14.000:-.
 
Senast ändrad:
+ Canon EOS 60D
+ Canon LP-E6 batteri
+ Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM
= Bra val!

- Canon BG-E9 BATTERY GRIP
= Vad skall du med detta till? Jag hade hoppat över, ha ett extra batteri i väskan/fickan, sparar $171.

- Canon EF-S 55-250 IS
= Onödigt billigt, välj gärna något vassare som EF 70-200/4L IS USM ($1250) eller Sigma 70-200/2.8 OS HSM ($1400)

- Speedlite 580EX II
= Kanske onödigt stor, jag skulle köpa Speedlite 430EX II, sparar $175.


Om Nikon:
- Nikon D7000 utan extra batteri eller batterigrepp, kameran tar >tusen bilder på en laddning.
- Nikon SB-700 blixt
- Sigma 17-50/2.8 OS
- Sigma 70-200/2.8 OS
 
I USA är proffsblixtar som SB900 & 580EXII prisvärda gentemot Sverige likaså originaloptik gentemot tredjepart. Visst är Canon 70-200/4 LIS bättre än 55-250 men en annan budget också. Då ligger 70-200/4 L utan IS i en mycket lägre prisklass och optisk nästan lika bra men saknar IS.
 
Det låter som ett bra paket!

Om du väljer 60D eller D7000 spelar ingen större roll, men du kan ju alltid gå in på Mediamarkt eller liknande och kika på de olika modellerna. De skillnaderna som finns är mest vad gäller ergonomi, menyer och liknande. Tekniskt sett är de rätt lika, iallafall så lika att om du gillar en bättre ergonomiskt sett ska du välja den.

Möjligen kan jag tycka att batterigreppet kan vara lite onödigt, speciellt att köpa ett original. Det är ju inte direkt något som påverkar bildkvalitén direkt. Vissa gillar det och andra gillar det inte. Jag föredrar att ha ett extrabatteri med mig om det handlar om driftstid och jag tycker kameran blir för klumpig med grepp på.

Vad gäller blixt så tycker jag att du gott kan köpa den bättre varianten men det spelar nog inte så stor roll egentligen.

55-200 är väl egentligen inte i klass med det andra i paketet heller som sagt, ett 70-300 eller 70-200 av lite bättre klass hade nog varit ett bättre val om du vill lägga ned de pengarna.
 
Tack för alla tips och ideér!

Jag ska ta mig till en fotobutik i Göteborg i helgen och känna och klämma.

Min första tanke på ekonomi var att köpa en Canon 550D och hålla mig under 10.000. Sen ändrade detta till ett till objektiv och 13.000. Sen till ett annat kamerahus, 60D, och 15.000.
Man kan hålla på i evighet att välja sin första kamera va? :)

Nu ligger min budget på 15-20.000. Hoppas att det stannar där!

Måste kolla lite mer på objektiven! Det är en hel djungel!!!! Jag som aldrig har använt mig av systemkamera och kan ingenting om gluggar måste ju lita på er! :) Så jag hoppas att de gluggar ni tipsar om blir bra!

Jag kommer att använda kameran mycket i jobbet! Jag jobbar med barn och unga i Kyrkan. Så det blir mycket snabba rörelser och aktiviteter som ska fotoas och filmas. Men det ska även vara bra att fota Gudstjänster och liknande i kyrkan.

Kommer även att fota på fritiden i skog och mark. Men det är ju här det skenar iväg! Hur många objektiv ska jag ha!??!?!
Låg bländartal? Macro? Zoom? Billigt? Prisvärt? Alla dessa frågor ?! Usch! Men kul ska det bli när jag väl har kameran!
 
EOS 550D för $700 gör nog jobbet precis lika bra som EOS 60D för $900.

Bildstabilisering är extra bra att ha om du filmar frihand, med stativ klarar du dig i princip utan.

Foto i kyrkor, dåligt ljus och rörliga motiv kräver ljusstarka objektiv. Om zoom är f/2.8 ett måste, men gärna fasta objektiv med f/1.4 eller som sämst f/2.

En Sigma 17-50/2.8 OS HSM är billig och ett mycket bra köp, allround och användbar för knappt $700.

Kanske kompletterad med en EF 50/1.4 USM för foto/film i kyrka med dåligt ljus, tror brännvidden passar bra dessutom. Kostar knappt $400.

En EF-S 55-250mm f/massor är oanvändbar till dina behov! En 70-200mm f/2.8 IS/OS zoom väger 1,5 kilo och är jobbig att släpa på. En EF 100/2.8L IS Macro USM är ett mycket bra alternativ till zoomen ovan, väger hälften, är tokskarp, har stabilisering, användbar brännvidd etc. Kostar knappt $1.000.

$700, EOS 550D
$700, Sigma 17-50/2.8 OS
$400, EF 50/1.4 USM
$1000, EF 100/2.8L IS
$300, Speedlite 430EX II
$3100, totalt (ungefär 20Kkr)
 
Nu ligger min budget på 15-20.000. Hoppas att det stannar där!

Det kommer den inte göra när du väl kommit igång! :)

Ska du fota mycket i kyrkan tycker jag att du hellre ska gå på fasta ljusstarka gluggar. Du kommer mycket långt med ett 50/1,8, 85/1,8 och något på vidvinkelfronten, möjligen att din normalzoom räcker, annars kan jag tipsa om Samyang 14/2,8 som jag kört. På teleområdet vet jag inte, men 85an kanske räcker. Om 85an inte räcker tipsar jag om ett 70-200/4L USM, du kan med lite tur få det för 4000 och det är ett hutlöst bra pris för ett bra objektiv. Det lämpar sig väl kanske inte för kyrkor och inomhusbilder, men å andra sidan har du 85an till det.
 
Det är nog bra med ett stabiliserat tele i kyrkor och liknande och det där makroobjektivet EF 100/2,8 IS kan säkert fungera bra men tycks mig lite dyrt för 1000$. Om man nöjer sig med bländare 4 finns Tamrons nya 70-300 med stabilisering och Sigmas motsvarande.

Tamron 70-300/4-5,6 VC, dvs stabiliserat, för 450$ klarar bländare 4 på 100 mm. Det är ändå bara ett stegs skillnad mot 2,8. Sigmas motsvarighet är något billigare. Båda har fått goda omdömen.

Om man nu inte tycker att EF-S 55-250/4-5,6 IS för 210$ duger. På 100mm blir det bara bländare 5 visserligen. Det är 1,5 steg mindre än 100/2,8. Man får gå upp lite i ISO men en 550D och 60D har väl ganska bra egenskaper på höga ISO-tal.

När man plåtar i kyrkor där det finns människor framför är den utvinklingsbara skärmen på 60 D till stor nytta om man tvingas hålla kameran ovanför huvudet. Den nya 600D har också en sådan skärm.

Tål att tänka på i valet av kamerahus tycker jag nog.
 
Inomhusfoto i kyrka är speciellt eftersom taket inte alltid är vitt och ligger högt ovanför vilket omöjliggör studsat blixtljus. Finns bara 2 alternativ:
1. Använd blixt rakt på ev med diffuser - tråkigt ljus men vilken kamera+ blixt + objektiv som helst fungerar
2. Kamera med bra ISOegenskaper + ljusstark optik

För alt 2 krävs att man har en ganska modern kamera och ljusstark optik. Med din budget blir det nog mest logiskt med mindre pengar på kamerahus och mer på optik. Då du fotar människor är IS eller VR inte avgörande. Du har alternativet att spara pengar på normalzoomen och köpa Sigma 18-50/2,8 utan OS eller Tamrons ditto utan VC. Skall du ha en telezoom bör denna vara 2,8 i bländare. Då finns alt med Cabon en beg 70-200/2,8 IS version ett eller 70-200/2,8 utan IS ny ca 1200 USD. Hos Nikon blir det en beg 70-200/2,8 VR versuon ett eller en 80-200/2,8 AF-D men p g a AF med skruvkoppling med denna behövs en av Nikons entusiast kameror eller bättre - D90,D7000. Annars någon av Sigmas 70-200/2,8 HSM modeller.

Med fasta gluggar är det enklare då dessa är ännu ljusstarkare. I regel 1,8. Men hos Nikon är de flesta överkonliga ej AF-S så du behöver kamerahus som ovan. Hos Canon är det enklare då alla EF-S och EF fungerar på crophus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.