ANNONS
Annons

Köpråd begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Limpenius

Ny medlem
Hej,

Jag ska till Island och plugga över våren och tänkte ha med mig en kamera för att kunna fota lite roligare bilder än med en mobilkamera. Jag tänkte köpa begagnat för att komma undan så billigt som möjligt, De jag har funderat på är Nikon d60, d3100 och en d80 eftersom de finns några sådan ute på blocket i Västerbotten där jag bor.

Prismässigt ligger de mellan 1700 - 2500 kr. Vad jag fått reda på hittills så har d60:n gått drygt 12000 exponeringar men jag har inte fått svar på de andra än. Har haft en d40 med kitobjektiv för många år sedan och det var väl kanske inte så upphetsande. Egentligen är jag mest sugen på d80:n eller d3100:n men undrar om d80:n är så pass daterad att det är dumt att gå på den? Tänker att den kanske är lite bättre att utvecklas med om man nu vill det? Video är inget jag känner att jag starkt behöver heller.

Här är länkarna så ni kan se vad som kommer med de olika kamerorna:

d80: http://www.blocket.se/vasterbotten/Nikon_D80_50685501.htm?ca=2&w=3

d60: http://www.blocket.se/vasterbotten/Nikon_D60_50883281.htm?sa=1

d3100: Precis den sekund jag skulle lägga upp den här fick jag ett meddelande om att den sålts.

Frågan blir egentligen då, är d80:n en så pass gammal kamera att det är inte är värt att köpa den?
 
Jag skulle inte satsa på någon av dem. Prisfallet på begagnat är såpass stort att skillnaden mot en modernare och bättre kamera är liten. Eftersom du inte bor en bit bort där utbudet på plats är relativt litet kan det vara värt att kolla annonser här på FS av någon som varit medlem länge då skulle jag tycka att du kan köpa på distans. Ofta har semiproffshusen fallit så mycket i pris jämfört med vad amatör/instegshusen säljs för att jag skulle nog rikta in mig på ett av dessa i första hand.

Nikon D300 = 3000:- eller 3500:-
Canon 50D = 2500-3000:-

Vill du komma undan billigare titta på D200 = 1500:- (samma sensor som D80 och samma generation men bättre kamera och kostade 1,5x så mycket som D80 på sin tid). Canon 40D = 1500:- och kostade 1,5x så mycket som 400D på sin tid. Till Nikon borde du kunna plocka upp ett 16-85 Nikkor eller 18-200 Nikkor för max 2500:- resp 3000:-. Till Canon ett 17-85 IS för 1500:- eller max 2000:-. Det bästa vore ett 15-85 IS för 3000:-.

Skall du bara ha 18-55 och ev 55-200 kitobjektiv är Pentax K7 värd en titt också liksom Sony A700. Den senare såldes som kit med ett hyffsat 16-105 också.
 
Frågan blir egentligen då, är d80:n en så pass gammal kamera att det är inte är värt att köpa den?

Tvärtom skulle jag säga. Av de kameror du har nämnt så är nog D80 den bästa, tätt följd av D3100 som är modernare men enklare kamera. Om du har tänkt dig komma billigt undan vill du nog köpa äldre begagnad optik också och då är det D80 som gäller eftersom D3100 varken har fokusmotor eller mekanisk bländaravkännare.

D3100:ans fördelar är att det går att filma med den och att den antagligen presterar bättre i dåligt ljus.
 
Tack för bra respons!

Eftersom det kommer bli mycket kostnader i och med "flytten" och med en studentbudget som underlag känns det som att jag i alla fall skulle vilja ha hus och objektiv i ett paket för en billig peng. Tänkte sträcka mig till max 2500 för hus och ett objektiv i alla fall. Sedan får jag väl uppdatera när jag har skaffat mig ett jobb efter utbildningen.

En annan fördel med D80:n som jag kan se är att den tar SD-kort och de andra Compact Flash eftersom jag har en macbook air med en port för just SD-kort. Så slipper jag köpa till en kortläsare.

Är det ett rimligt pris då, 2500 kr, för D80:n jag hade hittat på blocket? Tycket det var bra att det följde med ett fast 50mm också.

Länk till D80:n: http://www.blocket.se/vasterbotten/Nikon_D80_50685501.htm?sa=1
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.