Annons

Köpråd av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pakkan

Medlem
Hej skulle behöva lite vägledning inför ett eventuellt kameraköp.

Jag har i dagsläget en Canon IXUS 100 is som jag inte tycker varken tar bilder eller filmer.
Därför går jag i tankarna att köpa en systemkamera. Det som gör att jag tvekar är att jag inte är jätteduktig på varken kameror eller att ta kort, och därför känns det som att jag kanske inte utnyttjar den kameran jag har idag till fullo. Dock tycker jag att bilder som jag tagit med kompisars systemkameror har blivit väldigt bra utan att jag behövt anstränga mig för att ta en jättebra bild.

Nu till min fråga. Jag har upptäckt att det finns väldigt mycket att tänka på inför ett köpa av systemkamera och skulle då behöva lite hjälp. Jag skulle vilja ha en nybörjarkamera som får kosta runt 2000:-, givetvis begagnat. Då har jag kollat på Nikon D3100, men som sagt är det den bästa kameran för pengarna eller finns det bättre? När jag fråga kompisen samma fråga som jag frågar här så sa han att det fanns små systemkameror nu. Är det något att satsa på?

Jag vill också att kameran skall kunna spela in film. Då jag är ute efter att spela in liknande filmer som länken nedan
https://www.youtube.com/watch?v=t4EVZM0h-UU

Jag ber om ursäkt om texten blev rörig.
Tack på förhand för svaren.
 
Din kompis syftar säkert till små spegellösa systemkameror... Sony A6000 är en utmärkt sådan. Denna har LCD sökare också. Autofokus AF skall vara riktigt snabb på denna. AF hos denna går förmodligen också att använda vid filmning. Med spegelförsedda systemkameror (finns ett par undantag) ges medioker AF vid filmning. Men om det blir för dyrt med A6000 finns de utan LCD sökare som är lika bra AF mässigt. Förmodar att Sony A5500 är en sådan (lite osäker här; du får kolla upp detta själv...).
 
De mjuka förflyttningarna som visas i filmen du länkat till är svårt att åstadkomma enbart med objektivets stabilisering.

Nebula 4000 Lite (3-axix gyroscope) review av Dave Dugdale:
https://www.youtube.com/watch?v=v3dCXDrxeWc

Nebula 4000 Lite är förmodligen utanför din prisnivå, men klippet i länken ovan ger dig nog ändå lite "matnyttig" information.
 
Jag får tacka så mycket för dina svar. Sony-kameran var dock lite dyr mot vad jag tänkt ge för en kamera. Får nog mer sikta mig in på begagnat.

Ett stabiliseringshandtag hade jag tänkt att köpa ja. Det jag mer är ute efter är den skarpa bilden på filmen.
 
Stabiliseringen i filmerna kan lika gärna vara utförd i efterbehandlingen. Ska du göra filmer så behöver du programvara också, glöm inte det.
 
Kollade på Canon 1100d . Det verkar också vara en bra kamera, dock inte lika vass på film som nikon d3100, har jag rätt? Annars verkar det va många som ställt frågan på nätet vilken som är bäst mellan kamerorna,. Så jag får väll också ställa frågan?
 
--- AF hos denna A6000 går förmodligen också att använda vid filmning. ---
Det stämmer- AF fungerar utmärkt under video med A6000 (och A5100).


--- Men om det blir för dyrt med A6000 finns de utan LCD sökare som är lika bra AF mässigt. Förmodar att Sony A5500 är en sådan (lite osäker här; du får kolla upp detta själv...).
Du syftar på Sony A5100.
A5500 har inte kommit ännu. :)
 
Kollade på Canon 1100d . Det verkar också vara en bra kamera, dock inte lika vass på film som nikon d3100, har jag rätt? ---
Eftersom du talar om videofilmning så bör du känna till att för dessa båda liksom för Canon 550D gäller manuell fokus vid filmning. Är det OK för dina ändamål?
 
Eftersom du talar om videofilmning så bör du känna till att för dessa båda liksom för Canon 550D gäller manuell fokus vid filmning. Är det OK för dina ändamål?

Detsamma gäller för i stort sett alla DSLR kameror, möjligtvis är Canon 70D ett undantag.
Tänk även på att man brukar behöva extern mikrofon för att ljud från kameran vid fokusering, eller hantering av reglage inte ska bli störande.
 
Tack för era svar.
Jo jag har läst att Canon inte har autofokus på film på 550d.
Är autofokus något man behöver för film eller lär man sig att hantera filmfunktionen med tiden?
 
Beror på vad du filmar. Stillastående objekt är förstås inga problem, men att följa rörliga objekt manuellt vid användning av stillbildskameror för att filma misslyckas de flesta med.
 
Jag tycker det låter som du vill ha en mer avancerad kompaktkamera. System hus är inte så dyra i regel. Men kommer du verkligen köpa en massa objektiv till kameran eller kommer du hålla dig till ett kit objektiv? Om så är fallet så är en kompakt säkerligen både bättre, enklare att hantera och väger mindre. Med mindre vikt och färre prylar så är chansen större att du tar med dig kameran. Bättre det än att släpa närmare ett kilo runt halsen vid mer sällankomna tillfällen. Vad ska du fota egentligen som kräver en systemkamera? Om du nu tycker sonyn är dyr så har jag svårt att se att du skulle investera i objektiv. Blixtar och stativ.
 
Tack för era svar.
Jo jag har läst att Canon inte har autofokus på film på 550d.
Är autofokus något man behöver för film eller lär man sig att hantera filmfunktionen med tiden?

Även om det står i specen att en DSLR kamera har autofokus vid filmning är den sällan så bra att du vill använda den. Det blir helt enkelt inte tillräckligt mjukt för att det ska se bra ut.

Detta beror på att de flesta DSLR till skillnad från Canon 70D inte använder fasdetekterande autofokus vid filmning som sker hos bättre spegellösa. Vid stillbildsfoto använder DSLR dock fasdetektering som då vanligtvis är bättre än vad man hittar hos spegellösa.

Dvs för snabb följande autofokus vid stillbild välj DSLR, men välj spegellös för filmning.
 
Då kameraköpet blev upp uppskjutet p.g.a. bilköp så är nufråga åter igen aktuell.

Jag började nyligen snegla lite på Gopro hero 5:an med anledning av att den var liten och smidig att ha med mig. Men jag insåg ganska snart att jag kommer att bli missnöjd med kvalitén på filmerna. Jag hittade ett youtube-klipp som visar ganska bra vad jag är ute efter. Kolla klippet nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=OLg4Ya8lkpM

Det som jag regarar på är att filmerna blir så bleka på gopro-kamerorna, vilket jag inte gillar. Jag skulle mer vilja ha en kamera som filmar som den andra kameran i klippet. Är det möjlig att man kan ändra inställningar på gopro:n så att det bli bättre ljus? Någon som har bra exempel?

Ber om ursäkt för att jag är omständig och ställer dumma frågor

Tack på förhand
 
Den NEX-5 verkar inte så tokig. Vad jag förståt finns det olika versioner av den. Vet ni vad skillnaden är?

Om jag har förstått det rätt står bokstäverna efter femman för vilken färg det är på kameran och vilket objektiv den såldes tillsammans med. NEX-5BK betyder alltså att den är svart och att den såldes med 18-55mm objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.