Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd angående ringblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)
För macro satsa på Nikons macroblixtsystem med två små blixthuvuden, då blir det mycket lättare att få ljuset som du vill. Eventuellt kan du kombinera dem med din SB910 också.

Okej. Ekonomin är dock ett hinder. Då jag precis börjat med makrofotografering vill jag börja i den lägre prisklassen och kanske Nikons egna variant ett alternativ i ett senare skede.

Jag kör den här varianten; funkar helt ok även på frihand.
http://www.kaffebrus.nu/400ws-ringblixt-med-batteripack-698.html
Det är inte en Elinchrom, men än så länge har den fungerat för mig.

Varianter där man använder sin vanliga blixt (som en SB-910) i kombination med olika adapters tycker jag inte funkar något vidare vad gäller porträtt.

Ser tungt ut, men kanske misstar mig. Men som jag skrivit till tidigare, är väl ett par tusenlappar för mycket. Angående adaptrar kan man rent praktiskt förstå att det inte blir helt 100 procent, rent konstruktionsmässigt.

Också sett detta, har dock ingen aning om vilka lysrör de använder eller hur de drivs.
Vilken välsorterad belysningsaffär som helst kan beställa hem runda lysrör. De går på 220v.
Bekvämast är säkert att konstruera ngn slags hållare till kameran o röret men jag har sett hur fotografen håller i det med händerna. Förutsätter troligtvis att man använder fasta objektiv.

Ah med film o allt, snyggt jobbat!

Nu frågade man inte efter det praktiska handhavandet utan utifrån ett ekonomiskt perspektiv.
För visst finns det fina lösningar i tråden, drygt 20 000. Klart att det är mer användarvänligt. Nått skall man väl få för pengarna...

Jag har grubblade på makrobelysning också och bestämde mig för att testa en kraftig pannlampa, vilket jag nu tycker funkar bra. Jag håller den naturligtvis i handen. Led lenser h7.2 kostar 500-700kr och kan regleras steglöst upp till 250 lumen vilket räcker gott och väl för makro. Kan även reglera ljuskäglan från vidvinkel till koncentrerad stråle. Den har en aning blåaktigt ljus vilket inte gör den lämplig i direkt solljus, men i skuggiga miljöer är det inget som märks. Den har jag ju dessutom nytta av att använda som vanlig pannlampa. I solljus använder jag vanligen en liten reflektor.

Ett bildexempel, även om jag drog på ljusstyrkan onödigt mycket här:
https://www.flickr.com/photos/erinor/14720915844/in/photostream

Finns väldigt många lösningar och så länge man har lite fantasi kan man använda lite vad som helst. Pannlampa verkar ganska smart, även fast man kan se rätt lustig ut när man kryper upplyst i buskage. Kul att ni kommer med era idéer och lösningar! :)

ANNONS