Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Allroundobjektiv 18-125?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Jag har lite beslutsångest och köpnoja...
Jag har tröttnat lite på mitt kitt- objektiv. -Jag har en Canon EOS Rebel XTi (Motsv. 400D) med en Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II- glugg och en Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Vill nu ha något nytt, då jag känner mig lite begränsad med dessa. -18-55 känns ofta allmänt fel/begränsat/tråkigt och jag skulle vilja ha mer zoom och snabbare bländare. 75-300 är bra vid avstånd, men är inte direkt något objektiv som passar vid "spontanfotografering"
-Jag provade idag lite snabbt en Nikon D5000 (tror jag), med ett 18-105- objektiv (eller om det var 18-125) på och det kändes allmänt bara bra (Vet inte om det var kameran, objektivet, eller ljusförhållandenda).

Så nu skulle jag behöva hjälp med vad som rekommenderas... (Behöver kanske inte säga att jag är nybörjare på området?)
-Jag skulle kunna lägga runt 4-5000:- på ett bra objektiv (Även begagnat) och mina krav är bildstabilisering, breda användningsområden (på amatörnivå) och gärna under mitt nuvarande f/3,5 eller iallafall under f/4 (då jag tar en del foton under halvdåliga ljusförhållanden)
Jag fotar mest: Fest/inomhus, personer (ej rena, poserade porträtt, snarare "impuls- porträtt") under dagtid, landskap (vidvinkel är dock inget måste) och byggnader under dagtid (Möjlighet till närbilder/Macro är ett plus) -Med andra ord ett ganska "brett" allroundobjektiv..
Avstår helst från Tamron (har fått för mig att de har rätt dålig kvalitetskänsla)

Jag har kikat lite på:
*Sigma 17-70 f/2,8-4,0 DC Macro OS HSM (70 känns dock kanske lite kort?)
*Sigma 18-125 3,8-5,6 DC OS HSM
*Canon EF-S 18-135 3,5-5,6 IS (men vill hels komma under 3.5, som sagt)
*Canon EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM (Kanske dock lite för liten bländare)
*Andra förslag?
-Vad tror ni?

Tack på förhand!
//Leffe

Hej.

Ja, det är inte lätt.
Men jag kan skriva några korta personliga rader.
Själv har jag ett favoritobjektiv, som jag har behållit trots två byten av kamerahus, och det är Sigmas 18-50/2.8 DC Macro, som kostar ca 4.500 kr nytt idag.
Otroligt fint optiskt, och med ljusvärdet 2.8 över hela omfånget.
Och brännvidden räcker för det mesta vid inomhusfotografering, i ridhuset och i skidbacken.
Men just i skidbacken önskar jag ibland en brännvidd som är längre.
Och nu har jag Canons 18-135/3.5-5.6 IS, och det är en mycket trevlig upplevelse.
I skidbacken har jag sällan problem med ljuset, men i ridhuset så kommer det lite till korta.
Och jag är positiv till känslan och skärpan i Canons 18-135, här finns en bild tagen i bra ljus, men med största bländaren på 135mm:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1982330&target=_blank

Men eftersom du fotar mest inomhus, och även gärna vill ha tillgång till en macro-funktionalitet så skulle mitt val falla på Sigmas 18-50, trots avsaknaden äv bildstabilisering.
Jag offrar gärna den längre brännvidden till förmån för ljusvärdet, och macromöjligheten.
Det går att komma riktigt nära faktiskt, här finns ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1353796&target=_blank
Det kommer en 17-50/2.8 med bildstabilisering för ca 6.500 kr inom kort, och den kan bli intressant.
Även Sigmas 24-70/2.8 med bildstabilisering skulle kunna vara ett alternativ, men då springer priset iväg upp mot närmare 10.000kr.
Hoppas att det var till någon hjälp, det är bara mina små personliga reflektioner.
Jag hoppas att du hittar någonting som passar.
M.V.H
/Tobias

Tack för ditt svar!

När jag såg bilderna och framförallt macrofotot blev jag riktigt intresserad.
Men nu blev det nästan ännu svårare..
-Canongluggen du skriver om har ett bra omfång och IS, men bländarstorleken säger mig att satsa på något annat (Tog lite foton inomhus idag, som inte blev någe vidare alls, så jag vill gärna komma under f/3.5).
Sigmaobjektivet är som sagt riktigt lockande med bra bländare och dessutom ett för mig bra kliv in mer i macrovärlden. Det som stoppar mig här är brännvidden och avsaknaden av bildstabilisator. -Vill gärna ha ett lite längre för mer spontanfoton och resefoton och bildstabilisatorn, då jag tar mycket handhållna bilder..

Det bästa vore ju att, som du har gjort, köpa båda, men det känns inte som min budget håller för det just nu... :(

Men tusen tack för ditt tips! -Det tål att tänkas på.

MVH
//Leffe

EDIT:
Vad tror ni om Denna: Sigma AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro? Är 70mm en "lagom" övre gräns tror ni? (Tänk spontanfotografering och resor) -Jag har ingen erfarenhet själv av denna brännvidd...

Senast ändrad:
Jag var i ungefär samma situation som dig och velade fram och tillbaka en hel del...

Det slutade med ett Sigma 17-70 och den nya varianten med bildstabilisering och f/2,8-4.
Jag är mycket nöjd, bildkvaliteten är mycket bra, den når dock inte hela vägen om man jämför med Sigma 18-50 f/2.8. Men i gengäld så får jag lite större brännviddsomfång, bildstabilisering, (fusk) macro och samma solida känsla.
Objektivet känns mycket välbyggt och är nog den bästa investeringen jag har i min väska bortsett från min 50mm f/1.8 (som jag oxå tycker du ska investera i)

Tack för era inlägg!
Jag tror att jag mer eller mindre har bestämt mig nu...

Om du vill vara under f/3,5 så ska du hellre ha ett Sigma 18-50 alt Tamron 17-50 för på Sigma 17-70 så är det inte f/2,8 många mm. Sen har ju Tamron sin 28-75 2,8

strgnil sa:
Det slutade med ett Sigma 17-70 och den nya varianten med bildstabilisering och f/2,8-4.
Jag är mycket nöjd, bildkvaliteten är mycket bra, den når dock inte hela vägen om man jämför med Sigma 18-50 f/2.8. Men i gengäld så får jag lite större brännviddsomfång.........

Det som jag mest saknar i min nuvarande 18-55- glugg är bildstabilisator och längre brännvidd, så det är nog mest det jag är ute efter i ersättaren. Det vore ju såklart trevligt om det skulle hålla f/2,8 en bit till, men fortfarande så är f/4 vid 70mm bra mycket bättre än mitt nuvarande f/5,6 vid 55mm....
Och så kom jag på att jag var ute efter en snabbare bländare för att kunna ta handhållna bilder vid lite sämre ljusförhållanden och med tanke på att denna har bildstabilisator, kan man ju öka slutartiden några steg istället, så det kanske räcker...

Jag har fått den uppfattningen, att trots att det inte håller 2,8 rakt igenom och trots att det finns objektiv med något längre brännvidd (t.ex. 15-85 eller 24-105) (dock med ca. f/3,5 eller f/4 som bäst), så verkar det som att det är ovanligt att man blir besviken om man köper denna (17-70).

...Så det lutar starkt ändå åt Sigmas 17-70. -Mina största önskemål är ju som sagt OS(/IS/VR) och större brännvidd för mer flexibilitet/Användningsområden, som spontanfotograferings-/"On-The-Go-"objektiv och då känns detta ganska rätt, tycker jag. Macrofuntionen är mer som en mycket välkommen bonus.

Bildstabilisering

Hej.
Du har säkert koll på det, men kom ihåg att bildstabiliseringen inte hjälper dig när motivet rör sig, jag tänker mest på inomhusfotografering.
Då är ljusvärdet viktigare.
Och ska man få ett bra ljusvärde i en allroundzoom över hela omfånget så blir priset därefter.
Personligen tycker jag att man måste ner på 17-18mm för att få en vidvinkel som är användbar, detta gäller för mitt användande.
Och då valde jag automatiskt bort den längre brännvidden (över 50mm).
Man kan inte få "allt i ett" med bra ljusvärde över hela omfånget, i så fall får man välja att kliva upp till 24mm och kan då välja en 24-70 till exempel.
Men kul att du verkar ha hittat rätt, jag tror att 17-70 objektivet är fint när du beskriver dina ändamål, det uppfyller dina krav, och verkar ha många nöjda användare.
M.V.H
/Tobias

Oftast när man står för ett val vilket objektiv man ska köpa så tycker jag du ska ställa dig frågan vad är det du vill uppnå. alltid i såna här trådar dyker det upp massa subjektiva åsikter och förslag. Så jag ska inte vara sämre ;)

Det känns lite som du saknar något mellan brännvidderna 55 och 70 sen vill du fläska till med stor bländare.
Så egentligen är det väl ekonomin som styr.. hur mycket får det kosta?

Jag själv låter behovet växa fram än att jag köper objektiv på inrådan. på min 350D hade jag 17-85 och EF-s 60 2.8 länge tills jag kände jag behöver kombinera dessa två ett ett objektiv. Bägge är bra men jag vill inte byta varje gång.. så efter det bestämde jag mig för ett EF 24-70 f/2.8L detta objektiv är nu min arbetshäst.

Om jag ska råda dig till nåt kanske du skulle titta på ett 24-70 och till och med ett 24-105 f4L

Ta med din kamera till en fotobutik kolla de olika objektiven när du testat dem. sen köper du det du känner -Det här var wow va coolt!!

Köpt!!

Tack åter igen för era tankar och åsikter!

Jag har bestämt mig, eller rättare sagt, jag har köpt ett...
-Som ni säger, så är det ju priset som styr och att man får kompromissa och välja antingen brännvidd eller bländare.
Men som sagt så var det mest brännvidden jag ville öka lite och att jag ville ha bildstabilisator. Objektivet är tänkt att ha på vid de flesta "oplanerade" fotograferingar och jag har använt 18mm- läget en hel del på mitt gamla objektiv också. Där kom den första kompromissen:
Brännvidd 105mm eller liknande hade varit trevligt, men jag känner att jag nöjer mig med 70mm. De gånger jag vill komma över det, kan jag koppla på mitt 75-300 och även då hamna runt f/4 (Vid 75mm).
Kompromiss nr. 2 blev:
bländare som täcker hela omfånget och då offra brännvidden, variabel (tror jag det heter?) bländare eller gå upp i pris. -Det sistnämnda är inget alternativ just nu. Offra brännvidden vill jag inte heller göra, då jag ofta använder över 50mm, och ibland även under 24mm. Bländaren i 17-70 är oavsett vilken brännvidd, mycket bättre än mitt 18-55..

Så jag bestämde mig för Sigmat. Alltså Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.
Vad som mer talade för detta objektiv var bl.a. (Fusk)macrofunktionen, kvalitetskänslan och goda omdömen. (Dessutom tror jag att jag nog redan tidigt hade snöat in mig på detta objektiv, så jag hade nog ångrat mig efteråt om jag valt något annat....)

P.S. [OFF TOPIC]
Blev så ivrig att jag faktiskt höll på att tabba mig rejält när jag var och köpte det:
Skulle nämligen först beställa det på Cyberphoto, men där var den slut och beräknas inte komma in förrän i mitten av Maj (Och jag vill ha det NU).
Kollade sedan Scandinavianphoto. Där var den beställd från leverantör med "obekräftad leveranstid". Rajala Pro shop hade det inte och inte Fotokungen heller.
Så jag åkte tillslut till Mediamarkt innan jobbet. Där hade de ingen framme, bara föregångaren utan bildstabilisering. Så jag tittade lite (läs "Grävde massor") i hyllorna och hittade ETT exemplar av den jag ville ha. 300 spänn dyrare än på nätet, men jag tänkte det var värt det.
Dubbelkollade och trippelkollade så att det var samma modell som jag skulle ha och sprang till kassan (var försenad till jobbet), betalade och gick ut. Fick ingen "Öppet-Köp- plombering", men det struntade jag såklart i, kommer inte lämna tillbaka det ändå.
Precis utanför dörrarna kom jag på det viktigaste av allt. -Jag hade glömt att kolla att den verkligen passade mitt kameramärke (Canon)...
Som tur var (Otroligt tur), så gjorde den det.

-Vore ju surt att köpa ett objektiv för 4500 spänn utan öppet köp och sedan märka utanför butiken att det var till fel kamera.....

Så ett tips till er alla: Ta alltid, oavsett vad, ta ALLTID öppet köp! (Iallafall på de dyrare grejorna)

MVH//
Leffe

Tack åter igen för era tankar och åsikter!

Jag har bestämt mig, eller rättare sagt, jag har köpt ett...
-Som ni säger, så är det ju priset som styr och att man får kompromissa och välja antingen brännvidd eller bländare.
Men som sagt så var det mest brännvidden jag ville öka lite och att jag ville ha bildstabilisator. Objektivet är tänkt att ha på vid de flesta "oplanerade" fotograferingar och jag har använt 18mm- läget en hel del på mitt gamla objektiv också. Där kom den första kompromissen:
Brännvidd 105mm eller liknande hade varit trevligt, men jag känner att jag nöjer mig med 70mm. De gånger jag vill komma över det, kan jag koppla på mitt 75-300 och även då hamna runt f/4 (Vid 75mm).
Kompromiss nr. 2 blev:
bländare som täcker hela omfånget och då offra brännvidden, variabel (tror jag det heter?) bländare eller gå upp i pris. -Det sistnämnda är inget alternativ just nu. Offra brännvidden vill jag inte heller göra, då jag ofta använder över 50mm, och ibland även under 24mm. Bländaren i 17-70 är oavsett vilken brännvidd, mycket bättre än mitt 18-55..

Så jag bestämde mig för Sigmat. Alltså Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.
Vad som mer talade för detta objektiv var bl.a. (Fusk)macrofunktionen, kvalitetskänslan och goda omdömen. (Dessutom tror jag att jag nog redan tidigt hade snöat in mig på detta objektiv, så jag hade nog ångrat mig efteråt om jag valt något annat....)

P.S. [OFF TOPIC]
Blev så ivrig att jag faktiskt höll på att tabba mig rejält när jag var och köpte det:
Skulle nämligen först beställa det på Cyberphoto, men där var den slut och beräknas inte komma in förrän i mitten av Maj (Och jag vill ha det NU).
Kollade sedan Scandinavianphoto. Där var den beställd från leverantör med "obekräftad leveranstid". Rajala Pro shop hade det inte och inte Fotokungen heller.
Så jag åkte tillslut till Mediamarkt innan jobbet. Där hade de ingen framme, bara föregångaren utan bildstabilisering. Så jag tittade lite (läs "Grävde massor") i hyllorna och hittade ETT exemplar av den jag ville ha. 300 spänn dyrare än på nätet, men jag tänkte det var värt det.
Dubbelkollade och trippelkollade så att det var samma modell som jag skulle ha och sprang till kassan (var försenad till jobbet), betalade och gick ut. Fick ingen "Öppet-Köp- plombering", men det struntade jag såklart i, kommer inte lämna tillbaka det ändå.
Precis utanför dörrarna kom jag på det viktigaste av allt. -Jag hade glömt att kolla att den verkligen passade mitt kameramärke (Canon)...
Som tur var (Otroligt tur), så gjorde den det.

-Vore ju surt att köpa ett objektiv för 4500 spänn utan öppet köp och sedan märka utanför butiken att det var till fel kamera.....

Så ett tips till er alla: Ta alltid, oavsett vad, ta ALLTID öppet köp! (Iallafall på de dyrare grejorna)

MVH//
Leffe
Det verkar som du lyckas med det viktigaste av allt,att du själv känner dig nöjd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar