Annons

Köpråd önskas: Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

MrJAM

Aktiv medlem
Jag hittar inte rätt riktigt, kanske för att jag inte vet vad de där stativen kallas, OM de kallas något speciellt...

Söker stativ som gör att jag kan placera kameran (5D eller 7D) väldigt nära marknivå. Men helst inte uteslutande små och korta stativ, utan gärna sådana jag kan använda till vardags också.

Jag har sett något stativ där man nyttjar mittpelaren till detta så man så att säga "hänger" kameran uppochner i ett stort stativ och på det sättet kommer ner till marknivå... Men, vad kallad detta?

Tack för synpunkter! =)

. : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .
Sent from my iPad III using Tapatalk HD

Det kallas "vändbar mittpelare". Det finns även stativ där man inte vänder mittpelaren utan istället finns det en stativgänga underst på mittpelaren. Sedan finns det även enstaka stativ där mittpelaren kan vinklas ut horisontellt. Detta är visserligen bekvämt, men har nackdelen att bli mindre stabilt, och vid makrofotografering så behöver man stabilare stativ än vid "normal" fotografering.

Vissa stativ kan gå ner ganska kraftigt "i spagat", och då kan kameran sitta på stativhuvudet precis som vanligt.

Är du intresserad av makro så bör du således gärna välja ett steg stabilare stativ än vad du annars hade tänkt göra. Kostar visserligen mer, men väljer man rätt från början så behöver man inte byta sedan. Kvalitetsstativ håller under både din och dina barns livstid, och inte heller behöver du hela tiden uppgradera dem pga av den snabba utvecklingen inom elektroniken...

Vill du ha både bekvämlighet och stabilitet och är/blir riktigt intresserad av makro-fotograferingså finns det ju några olika makrostativ att välja på (korta stativ således). Inte helt lätta att få tag i, men vill du ha lite tips så får du återkomma.
.

Jag hittar inte rätt riktigt, kanske för att jag inte vet vad de där stativen kallas, OM de kallas något speciellt...

Söker stativ som gör att jag kan placera kameran (5D eller 7D) väldigt nära marknivå. Men helst inte uteslutande små och korta stativ, utan gärna sådana jag kan använda till vardags också.

Jag har sett något stativ där man nyttjar mittpelaren till detta så man så att säga "hänger" kameran uppochner i ett stort stativ och på det sättet kommer ner till marknivå... Men, vad kallad detta?

Tack för synpunkter! =)

. : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : . : .
Sent from my iPad III using Tapatalk HD
vilken prisklass pratar vi om

vilken prisklass pratar vi om

Inget satt. Det vet jag finner rätt. Lite därför jag frågar för jag vill inte stirra mig blind på priser, ev. märke osv.

Tack för infon! Jag är väl ej intresserad av makro men vem vet. Vill inte låsa mig för framtida bruk med tanke på sakernas livslängd. Kanske bäst att bege sig till en affär och känna på sakerna. Som vanligt. ;)

Inget satt. Det vet jag finner rätt. Lite därför jag frågar för jag vill inte stirra mig blind på priser, ev. märke osv.

Tack för infon! Jag är väl ej intresserad av makro men vem vet. Vill inte låsa mig för framtida bruk med tanke på sakernas livslängd. Kanske bäst att bege sig till en affär och känna på sakerna. Som vanligt. ;)

Fick du mail av mig Ronny? Annars så skickar jag igen. Såg inget i utkorgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar