J-Bq
Aktiv medlem
Jag postar denna tråd i många olika forum för att få maximal spridning, jag behöver bestämma mig idag
Min duktiga arbetshäst D70 kastat in handuken. Som tur är så pröjsar försäkringsbolaget reparation och service och jag behöver bara lägga ut 100 € i självrisk (ca 1000 kr). Vackert så långt.
Innan jag ringde försäkringsbolaget var jag till min lokala kamerahandlare och lämnade in kameran. Där frågade jag efter en hyr/lånekamera.
De hade bara en begagnad D200 som en kund hade där till försäljning och jag fick dessvärre inte låna kameran.
Det är en D200 med MB-D200 Batterigrepp + 1 nytt batteri, utan laddare
Kameran har tagit 21737 bilder. Den ser inte ut att ha fått några smällar eller törnar utan normal användning.
Pris: ~6800 kronor
Fördelar för mig med D200:
* Snabbare sekvenstagning (5fps vs 3fps)
* Ljusmätning med AI-S objektiv (jag har ett, drar mig inte för att köpa fler)
* Batterigrepp
* Låg bättre i mina stora händer
* Bättre AF-system
Nackdelar
* Ingen laddare kommer med, men det går att ordna sa han i affären
* Mina gamla batterier funkar inte
* Batterilivstid (vad jag läst iaf)
Spelar ingen roll
* Brus vid hög ISO. Jag är van med D70 och tycker att den har helt acceptabelt brus vid ISO 1250 och ibland 1600
* Begagnad, ingen garanti
* Tyngden, jag är stark
Min fråga är:
Är detta ett bra pris för en D200? Dummar jag mig om jag slår till nu? Är det nyhetens begag som lockar?
Jag behöver egentligen ingen ny, men jag har sneglat på D200/D300 ett tag och har funderat på att slå till.
Fördelarna jag räknade upp är ganska tunga argument, kommer någon på mera för och nackdelar vid byte D70 > D200 så säg till.
Jag fotar mest natur och konserter.
Min duktiga arbetshäst D70 kastat in handuken. Som tur är så pröjsar försäkringsbolaget reparation och service och jag behöver bara lägga ut 100 € i självrisk (ca 1000 kr). Vackert så långt.
Innan jag ringde försäkringsbolaget var jag till min lokala kamerahandlare och lämnade in kameran. Där frågade jag efter en hyr/lånekamera.
De hade bara en begagnad D200 som en kund hade där till försäljning och jag fick dessvärre inte låna kameran.
Det är en D200 med MB-D200 Batterigrepp + 1 nytt batteri, utan laddare
Kameran har tagit 21737 bilder. Den ser inte ut att ha fått några smällar eller törnar utan normal användning.
Pris: ~6800 kronor
Fördelar för mig med D200:
* Snabbare sekvenstagning (5fps vs 3fps)
* Ljusmätning med AI-S objektiv (jag har ett, drar mig inte för att köpa fler)
* Batterigrepp
* Låg bättre i mina stora händer
* Bättre AF-system
Nackdelar
* Ingen laddare kommer med, men det går att ordna sa han i affären
* Mina gamla batterier funkar inte
* Batterilivstid (vad jag läst iaf)
Spelar ingen roll
* Brus vid hög ISO. Jag är van med D70 och tycker att den har helt acceptabelt brus vid ISO 1250 och ibland 1600
* Begagnad, ingen garanti
* Tyngden, jag är stark
Min fråga är:
Är detta ett bra pris för en D200? Dummar jag mig om jag slår till nu? Är det nyhetens begag som lockar?
Jag behöver egentligen ingen ny, men jag har sneglat på D200/D300 ett tag och har funderat på att slå till.
Fördelarna jag räknade upp är ganska tunga argument, kommer någon på mera för och nackdelar vid byte D70 > D200 så säg till.
Jag fotar mest natur och konserter.