Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd önskas angående begagnad D200

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag postar denna tråd i många olika forum för att få maximal spridning, jag behöver bestämma mig idag

Min duktiga arbetshäst D70 kastat in handuken. Som tur är så pröjsar försäkringsbolaget reparation och service och jag behöver bara lägga ut 100 € i självrisk (ca 1000 kr). Vackert så långt.
Innan jag ringde försäkringsbolaget var jag till min lokala kamerahandlare och lämnade in kameran. Där frågade jag efter en hyr/lånekamera.
De hade bara en begagnad D200 som en kund hade där till försäljning och jag fick dessvärre inte låna kameran.

Det är en D200 med MB-D200 Batterigrepp + 1 nytt batteri, utan laddare
Kameran har tagit 21737 bilder. Den ser inte ut att ha fått några smällar eller törnar utan normal användning.

Pris: ~6800 kronor

Fördelar för mig med D200:
* Snabbare sekvenstagning (5fps vs 3fps)
* Ljusmätning med AI-S objektiv (jag har ett, drar mig inte för att köpa fler)
* Batterigrepp
* Låg bättre i mina stora händer
* Bättre AF-system

Nackdelar
* Ingen laddare kommer med, men det går att ordna sa han i affären
* Mina gamla batterier funkar inte
* Batterilivstid (vad jag läst iaf)

Spelar ingen roll
* Brus vid hög ISO. Jag är van med D70 och tycker att den har helt acceptabelt brus vid ISO 1250 och ibland 1600
* Begagnad, ingen garanti
* Tyngden, jag är stark ;)

Min fråga är:
Är detta ett bra pris för en D200? Dummar jag mig om jag slår till nu? Är det nyhetens begag som lockar?
Jag behöver egentligen ingen ny, men jag har sneglat på D200/D300 ett tag och har funderat på att slå till.
Fördelarna jag räknade upp är ganska tunga argument, kommer någon på mera för och nackdelar vid byte D70 > D200 så säg till.
Jag fotar mest natur och konserter.
 
Den STORA fördelen med D200 framför D70 tycker jag är ergonomin. Knappar för vanliga kommandon i stället för att ge sig in i menyerna. Det skiljer ganska mycket i bildkvalitet, särskilt när ISO höjs. Batterilivslängden är acceptabel, har aldrig stått utan batteri men det är ju inte dumt att ha ett i reserv och dessutom har du ju batterigreppet. Priset? Ganska normalt skulle jag tro för att vara affär. /FW
 
Tack för ditt svar. Det börjar mer och mer peka mot ett köp.
När du skriver "Det skiljer ganska mycket i bildkvalitet, särskilt när ISO höjs." antar att det är åt bättre hållet? :)
 
Tack för ditt svar. Det börjar mer och mer peka mot ett köp.
När du skriver "Det skiljer ganska mycket i bildkvalitet, särskilt när ISO höjs." antar att det är åt bättre hållet? :)

Jodå, till det bättre. Själv tyckte jag att D70s gräns låg vid ISO640 och D200 något steg högre med motsvarande brus. Min D300 är åter något snäpp bättre.

Har hört att D200s batterigrepp sitter litet sladdrigt (har inte testat själv). Kanske något att kolla och i så fall kanske förhandla om priset?

/FW
 
Jodå, till det bättre. Själv tyckte jag att D70s gräns låg vid ISO640 och D200 något steg högre med motsvarande brus. Min D300 är åter något snäpp bättre.

Har hört att D200s batterigrepp sitter litet sladdrigt (har inte testat själv). Kanske något att kolla och i så fall kanske förhandla om priset?

/FW

Gottis! Lyckas man få helt rätt exponering så blir inte bruset för hemskt tycker jag. Skönt om det blir ännu bättre med D200.

Batterigreppsknepet ska jag kolla upp, tack för det ;)
 
Slå till...!
6800 i butik, inkl. batterigrepp, är inget överpris. På den beggade privatmarknaden verkar priset exkl. batterigrepp ligga runt 4-5000.

Om D200:an....
Har fortfarande kvar min som andra hus. Bildkvalitén håller definitivt måtten vid "normala" ISO-tal. AF funkar utmärkt samt även exponeringen. Hade detta hus även som andra kamera till min förra D2X och tyckte här att det dynamiska omfånget var snäppet bättre hos D200:an...

Du kommer dessutom bli "brutalt överraskad" med en D200 efter att ha använt D70. Det har hänt en del mellan dessa två hus...

Lycka till!

Fridens
Oscar
 
Har hört det där med batteritiden flera ggr. Jag har haft min D200 i ca 2 år och kör alltid Raw (om det nu gör nån skillnad) kör oftast med mitt 18-200 (VR och zoom tar väl kraft?) och jag tror aldrig batteriet har dött med färre än ca 800 bilder tagna.

Det räcker bra för mig i alla fall =)
 
Vilka säljargument ;)

Jag tror jag gör såhär, jag går till affären och frågar om jag får testa kameran ett dygn, är jag nöjd köper jag den :)
 
Tror nog du kan slå till direkt, du lär inte bli missnöjd i alla fall.
Bytte upp mig till D200 från en Pentax K100D, mest p.g.a det större huset. Har ganska stora händer så pentaxen var för liten helt enkelt.
Ergonomin med ett mb-d200 är perfekt för min del.

Att det skulle vara kort batteritid är inget jag har reflekterat över, snarare tvärtom.

Priset verkar ganska vettigt i och med att du handlar från butik. Gav själv 10lök för D200 + MB-D200 och ett Nikkor 18-70. Detta för lite drygt 1.5år sedan.
Synd att du inte bor i Malmö, då kunde du provat min några timmar :(

Shoppa ;)

/minidv
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är lite dyrt, men om det är i butik och med grepp så är det säkert marknadsmässigt okej ändå. En som säljs privat finns nog till lägre pris, men då blir det till att leta lite.
Annars kan du ju leta efter begagnade D80, som har samma sensor.
 
Din laddare till D70 funkar ju även till D200...

Oh! Det visste jag inte, bra att veta!

Just nu ligger den på 7400 kronor.
Då är det ny laddare med och två nya batterier.

Jag har fått låna den till onsdag morgon, så vi får se vad det blir av detta.
 
Din laddare till D70 funkar ju även till D200...

Jag är inte så säker på det. D200 har ett mera avancerat batteri med en "dator" som håller koll på laddningen och antalet bilder till som batteriet har kapacitet kvar för. Dvs. laddaren till D200 har ett stift till.
Se till att du får med en laddare som passar till D200:an batterier.

Jag bytte från D70 till D200 för ca 2 år sedan och jag tyckte det var ett rejält lyft. En stor förändring är displayen ( gör visserligen för bildkvaliten...). Sedan tycker jag att knapparna sitter bättre på D200, de funktioner som man behöver ändra sitter på en knapp istället för att gå in i menyerna.
 
Jag är inte så säker på det. D200 har ett mera avancerat batteri med en "dator" som håller koll på laddningen och antalet bilder till som batteriet har kapacitet kvar för. Dvs. laddaren till D200 har ett stift till.
Se till att du får med en laddare som passar till D200:an batterier.

Jag bytte från D70 till D200 för ca 2 år sedan och jag tyckte det var ett rejält lyft. En stor förändring är displayen ( gör visserligen för bildkvaliten...). Sedan tycker jag att knapparna sitter bättre på D200, de funktioner som man behöver ändra sitter på en knapp istället för att gå in i menyerna.

Själva laddaren är den samma även om batterierna är olika. Exakt likadan laddare även till D300. /FW
 
Själva laddaren är den samma även om batterierna är olika. Exakt likadan laddare även till D300. /FW
nej de är inte lika. Den till D200 heter MH-18a den till D70:an heter MH-18. Det ser helt lika ut men modellbeteckningen är lite annorlunda.

( Jag har båda i samma låda, ett h..vete att hitta rätt när man ska ladda. Man måste läsa på dem för att veta vilken som är rätt! :) )

MH-18a tror jag är "standard" laddaren numera, passar till bla D300, D700, D200

Oj jag måste kanske göra en pudel. Jag pratar om D70 inte D70s. D70s har jag ingen aning om vilket batteri eller vilken laddare som används. :)
 
nej de är inte lika. Den till D200 heter MH-18a den till D70:an heter MH-18. Det ser helt lika ut men modellbeteckningen är lite annorlunda.

( Jag har båda i samma låda, ett h..vete att hitta rätt när man ska ladda. Man måste läsa på dem för att veta vilken som är rätt! :) )

MH-18a tror jag är "standard" laddaren numera, passar till bla D300, D700, D200

Oj jag måste kanske göra en pudel. Jag pratar om D70 inte D70s. D70s har jag ingen aning om vilket batteri eller vilken laddare som används. :)

Tänkte just det samma, jag hade en D70s och den har exakt samma laddare som senare modeller men samma batteri som D70. "Dubbelpudel" ;o) /FW
 
Gjorde samma byte förra sommaren, bättre får du nog ine för den slanten. Har varit jävligt nöjd med min.
Jag köpte min av en närpesbo för D200 + greppet för 500e men då var det riktigt billigt. Den hade några skavanker men inget allvarligt.

Tycker inte själv att det skilljer såå mycket mellan bildkvaliten, ISO är väl lite bättre men inte mycket.
Det är när man gämför just ergonomi och prestanda på AF och tex serietagning som de stora skillnaderna kommer in. Om jag inte minns fel stoppade D70 vid 3 raw bilder i serie, D200 tar 19 i raw. Nu är det ju inte så ofta man fyller buffern men... Sen är den ju kryddad med all möjlig lullull som kan vara kul att test nångång...


Köp bort!

Täckte hemförsäkringen reparationen eller?
 
Senast ändrad:
Gjorde samma byte förra sommaren, bättre får du nog ine för den slanten. Har varit jävligt nöjd med min.
Jag köpte min av en närpesbo för D200 + greppet för 500e men då var det riktigt billigt. Den hade några skavanker men inget allvarligt.

Tycker inte själv att det skilljer såå mycket mellan bildkvaliten, ISO är väl lite bättre men inte mycket.
Det är när man gämför just ergonomi och prestanda på AF och tex serietagning som de stora skillnaderna kommer in. Om jag inte minns fel stoppade D70 vid 3 raw bilder i serie, D200 tar 19 i raw. Nu är det ju inte så ofta man fyller buffern men... Sen är den ju kryddad med all möjlig lullull som kan vara kul att test nångång...


Köp bort!

Täckte hemförsäkringen reparationen eller?

Hemförsäkringen täcker reparationen, endast självrisken betalar jag, 100€.

Kameran verkar vara en riktig klippa, i morgon kväll ska jag på en konsert och lågljus testa den :) Jag tror jag vet vem du köpte din D200 av, ett riktigt kap det med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.