ANNONS
Annons

Köpråd/åsikter: Dimage A200

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Hej!

Ny innom foto o på den här siten också :)

Har nu en G400, som fungerar canon, men känner att jag vill byta upp mig lite för det här var ju riktigt roligt.

Har kollat på en 7D, men så såg jag A200 o det passar nog mej bättre i det här läget.

Både med tanke på min fotografiska nivå och ekonomiskt, 7D kostar ju runt 20 000:- o då ska det till minne mm.

Så nu till frågan: någon som har en A200 o hur är ni nöjda med den?

Gillar konica Minolta's bildresultat som jag tycker är mycket färgrika o skarpa. Så en sådan ska jag ha iaf.

Varför inte en A2?
Det är i princip samma kamera fast med några små skillnader. Det finns en lång A2 vs. A200 tråd i minolta digitalt. Läs igenom den innan du bestämmer dig.

Har också varit inne på denna sortens kameror, men tyckte att A2 var "bättre" än A200. Ett par anledningar:

* Bättre sökare
* Höjdjusterbar sökare
* Smart autoavstängning av displayen när man sätter ögat mot sökaren

Annat godis som både A2 och A200 har (tror jag) är manuell zoom(!!) och manuellfokus (den innersta ringen). :)

Men, efter att ha scannat marknaden och läst åtskilliga tester i tidningar och på nätet så har jag kommit fram till att det är för mycket pengar för en kamera i det skiktet. Den är för dyr för "vanliga" människor och för enkel för de som vill ha en systemare. Så andrahandsvärdet tror jag inte är så bra på denna "klassen" av kameror. Men som sagt, detta är bara vad jag tror. Jag har gått över till systemare istället. Nikon D70 sägs vara väldigt bra och man kan hitta den till bra priser.

Är storleken viktig så finns Pentax *ist DS för under 10 000:-, den är mindre än de flesta systemare.

/Karin

PS LYCKA TILL! Det är en djungel!! DS

ja

Såg efter jag postat tråden att det fanns ett digitalt alternativ *shame om me*

Ja i A2 vs 200 tråden verkar ju alla vara rungande överrens om at A2 ska det vara. :)

Får ta o kolla in den modellen också då, synd att den ser ut som en Trabant bara, men det är ju insidan som räknas :)

Tillägg: jaha nu ska Nikon blandas in också o göra det ännu "lättare",tack så himla mycket ;)

Senast ändrad:
Haha, det finns ett antal parenteser och rena fallgropar i fotodjungeln ;)

När man inte är i toppen finns ingen självklar kamera.. i mellanskiktet som vi nu befinner oss i, enkla DSLR och avancerade kompaktare, så är det ett rent h-vete :)

Jag har försökt och tror nu att jag är säker. Karin och jag brottades med A2 förrut, vilken har ganska mycket mer för de 500 man lägger mellan A2 och A200, vilket många håller med om.

Om du har råd Daniel, kika på de enklaste modellerna av systemkameror.

// Jocke

Re: ja

KoDanne skrev:

Tillägg: jaha nu ska Nikon blandas in också o göra det ännu "lättare",tack så himla mycket ;)

*hahaha* Förlåt... jag vet PRECIS hur du känner dig. :D Men som Joakim sa, har du råd, kolla på systemarna kring 10 000, om inte så lyssna inte på oss, skriv inte något inlägg och gå och köp en A200 eller A2. :D Det är hopplöst när man fastnar här inne... :-/

/Karin

Re: Re: ja

snysop skrev:
*hahaha* Förlåt... jag vet PRECIS hur du känner dig. :D Men som Joakim sa, har du råd, kolla på systemarna kring 10 000, om inte så lyssna inte på oss, skriv inte något inlägg och gå och köp en A200 eller A2. :D Det är hopplöst när man fastnar här inne... :-/

/Karin

Sen kan man ju tillägga att det som spär på giftets verkan, är att Kim Wallung, KG Holts mfl alltid ska vara så smarta och lägga in kommentarer om bra saker så man lockas upp högre och högre i prisskalan :)

*Tack så j-vla mycket Kim och KG ;)*

Nej,skämt åsido. Man har läst och frågat och lärt sig extremt mycket. A2 är säkerligen en superkamera, men om man har råd, är de enkla systemkamerorna nog att föredra om man vill ha något att växa i långt framöver. Om man köper bra objektiv byter man ju bara upp sig kamerahus för kamerahus och behåller objektiven som ska passa till nästa modell över osv.

// Jocke

Re: Re: Re: ja

Joakim A skrev:
Sen kan man ju tillägga att det som spär på giftets verkan, är att Kim Wallung, KG Holts mfl alltid ska vara så smarta och lägga in kommentarer om bra saker så man lockas upp högre och högre i prisskalan :)

*Tack så j-vla mycket Kim och KG ;)*

// Jocke

Där slog Jocke huvudet på spiken! Ett hett tips: Akta dig för dem!! Läs inte vad de skriver!!! ;) *hehe*

/Karin

Kom på en sak till som fick iaf mig att snegla åt systemarna:

För mig landade en A2 ungefär på 9000:- trots inköpspriset på ca 6500:- Varför? Jo serru... Måste ha ett extra batteri, stort minneskort etc... Jag har inget CF-kort då plockade det på snabbt...

Och 9000:- för en A2? Nej tack, då lägger jag hellre till ett par tusenlappar för att få en systemare som har fler möjligheter och utbyggnadspotential.

/K

Visst, 28-200 är riktigt bra, men att kunna byta ut objektivet är befriande, att kunna få 4-500 mm, även om jag inte har DSLR än..

Karin, ska vi inte börja sälja DSLR tillsammans? *asg*

// Jocke, som nyss förlorade auktion på tradera.. försökte ropa hem ett Sigma 70-300 Apo-modellen.

Joakim A skrev:

Karin, ska vi inte börja sälja DSLR tillsammans? *asg*

// Jocke, som nyss förlorade auktion på tradera.. försökte ropa hem ett Sigma 70-300 Apo-modellen.

*asg* Du, jag tror redan att KG och Kim har gått ihop och gjort detta......... anar stora ugglor i mossen. ;)

/Karin

En fråga när du ändå är här och ställer till det för oss ;)

Har du Kim erfarenheter av DC objektiven till Sigma? Tex 18-125?

// Jocke, som ska ta det lugnt med frågor utöver trådens huvudrubrik idag.. ;)

Joakim A skrev:
Har du Kim erfarenheter av DC objektiven till Sigma? Tex 18-125?
Det enda sigma DC:eek:bjektiv jag sett rejäla tester på är 18-50/2.8 EX DC..och den imponerade.

18-125:an tillhör dock inte EX-serien och är därför av enklare slag.

Joakim A skrev:
Ja, märkte en liten "hostile-feeling" från dig i förra tråden Karin ;)

Lovar att skärpa mig *asg*

// Jocke, ohjälpligt skrivsam (läs: pratsam också).. haha

Nejdå, men jag blev så attans förvirrad..... ;)

/Karin, som m.h.a Jocke nu har pajat denna tråd för längesen.... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar