Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köplust överstyr, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

sarious

Aktiv medlem
Är i nuläget en arbetslösing som äger en 30D och vill uppgradera med ett nytt objektiv!
17-40L är det jag tittat mest på, tänkte mest ha det som en walkaround lins!

Det finns billigare och prisvärda alternativ men det är just Canon, "L" och den otoliga byggkvaliteten som lockar!

Detta köp kommer innebära "lån" från sparkontot vilket inte är så bra just nu, men eftersom jag vet att jag förr eller senare kommer att skaffa det så känns de skönt att ta det innan nyår så man får cashback, 100euro!

Överös mig med skäl till att köpa det, jag behöver stöttning =)!
 
Köp det. Då slipper tankarna på detta objektiv gnaga i ditt huvud, och du kan genast börja fokusera på ditt nästa inköp. ;)
 
Då ska du titta närmre på ef-s 17-55 IS. Inget L på objektivet men innehåller linser som finns i L-optik. Fördelar med den jfr med 17-40:
Större brännviddsomfång = bättre walk around, bländare 2,8, IS bildstabilisator, ingen Cash back vilket gör att du kan köpa objektivet när du har råd.

(Sedan har ju 17-40 fördelar mot 17-55 men de har jag inte tagit upp här).
 
Olof.
Jag skulle absolut köpa ett 24-70mm 2,8 istället för 17-40mm 4,0...dels för ljusstyrkan skull(speciellt viktigt i Svedalas mörker, större zoom-omfång, bättre kvalitet,bättre skärpa och så ser det mycket dräpigare ut ochså med motljus"hatten"på. Ska du köpa så "dräm" på ordentligt.
Mvh Thomas
Edit: Skulle du ev. senare köpa en fullframe ochså har du ett "canon-objektiv"
 
Då ska du titta närmre på ef-s 17-55 IS

Eftersom jag även kör med ett analogt hus vill jag kunna använda objektivet på båda husen!

Ett 24-70 har visserligen större omfång, men det är vidvinkeln jag vill åt, plus att det är dyrt som snor!

Jag kan få ett nytt 17-40 för 4700kr, det är inte ens hälften av 24-70:t..
 
Olof.
Om det är vidvinkel du vill åt och inte bryr du om ljusstyrkan alltför mycket är ett 17-40mm 4,0 ett mycket bra objektiv. Har ägt ett själv tidigare men blev lite missnöjd med ljusstyrkan till sist samt att jag ville ha ett fast objektiv.
Mvh Thomas
 
Det känns som att 17-40:t låter kameran ta ut sin rätt, sedan slipper man förmodligen mycket av kantoskärpan när man kör litet format!...
Tack för alla svar! Rock!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.