Annons

Köphjälp - systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rauger

Avslutat medlemskap
Hej!

Fick rådet att skapa en ny tråd, då köphjälpstråden är väldigt lång och folk missar mitt inlägg.

Jag är ny här på fotosidan. Har tänkt införskaffa en systemkamera med objektiv nu till sommaren för att fota landskapsbilder. Har kollat lite på Canon 600d med EF-S 18-135/3,5-5,6 för 9995:-

En kompis tycker dock detta låter dyrt för en nybörjare som mig att börja med, några andra här som har andra förslag? Funderar på att köpa med billigare objektiv nu, lära mig kameran och köpa till ett objektiv senare, vad tycker ni?

Ska självklart fota vanligt också. (profilbilder mm)

Tacksam för svar.
 
Varför ska en nybörjare ha en så "enkel" kamera som möjligt?

600d eller 550d är bra alternativ från Canon att börja med. Finns så klart andra märken. Nikon 5100 & Pentax K-r (kan du också titta på).

Objektiv upptäcker man med tiden att man vill ha fler av. Fasta, makro, ljusstarka, vidvinkel, tele... Ju mer man använder kameran börjar man inse vad man vill ha och de begränsningar utrustningen har.

Jag skulle vilja säga att ett objektiv med ett lite större omfång (ungefär det du nämner) är egentligen ett bra alternativ för en nybörjare. Dessutom (för min del) så har ett liknande objektiv används mycket på resor, då man inte vill bära runt på så mycket.

Däremot så är en så kallad superzoom inte lika bra som ett fast objektiv. Ett ljusstarkt objektiv brukar man också vilja ha (dvs ett objektiv med ett f-värde nånstans mellan f1.4 till ff2.8). Behövs oftast om man ska fota inomhus utan blixt (kyrkor, sport, ridhus är andra exempel).

Du ska iaf inte vara rädd att kameran är för "avancerad". Dels skiljer sig inte kamerorna sig så jättemycket och man börjar ju fotandet i en ände och lär sig allt eftersom. Oftast använder man sig ju av ett så kallad halvautomatiskt program. Exempelvis att du anger bländare så sköter kameran resten.
 
1. Det är dyrt. Men det är väldigt bra "all-round" du har där. Så du kommer liksom märka exakt vad som saknas OM du känner att något saknas.

Man kan kolla på en dyrare model av en kompaktkamera också. Men en systemkamera är så mycket roligare.
 
Ett råd från en annan grönis, skippa det billigaste, det blir ibland den dyraste vägen att gå.
Om kameran: Den vikbara displayen på den kameran är kalas, jag funderar själv på att sälja min 550d och lägga pengar emellan ENBART för att komma åt den vikbara skärmen.
Antireflexbehandlingen på 550d är ju bra så länge det inte finns tillstymmelse till smuts....för då ser man ingenting. Näsan fettar till skärmen efter första kortet och när jag klämmer på broderns 60d så fotar man med skärmen infälld och har en fräsch skärm när man vill kolla bilderna. För att nämna en av fördelarna.

Samma kamera med 18-55 is finns för drygt 7500:-, lägg upp 1000 till till ett fast 50/1,8 så har du helt ok "start" för 8500
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.