Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köper dagspressen bilder från amatörer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Om man råkar vara ute och ha kameran med sig, och nått händer, man fotar ett par bilder, som blir hyffsade.
Köper då t.ex. Expressen, Aftonbladet, DN och SVD dessa bilder om man erbjuder sig?

Kanske självklart om det är t.ex. Jas Krashen, då det är en enorm händelse+få bilder.
Men vid mindre nyhetshändelser också, eller?

Erfarenhet/Fakta?


/Jocce
 
Om ortstidningen ingår i dagspress så har det åtminstone hänt mig för många år sedan.

Det var en bil som brann som jag tog en rulle på och åkte ned till en av tidningarna i stan med. Bilderna var inte ens hyfsade.

Alla nyheter är bra nyheter, såvida det inte finns någon bättre...
 
Dagspressen och i synnerhet kvällstidningarna köper bilder av vem som helst. Som gamar lär de ha stått vid ankommande färjor i Stockholm i samband med Estonias förlisning för att få bilder från de överlevande och från passagerare på undsättande fartyg att publicera....

Ibland skriver de "foto "privat" och då har en bild oftast kommit från någon anan en tidningens egna fotogarfaer eller från tidningens egen fotograf, men den som tagit bilden vill inte stå där med sitt namn....

Men ska du sälja bilder, så är blodiga bilder från överfall av medborgare i samhället de som du lättast kan sälja...
därför att de bilderna är mindre sannolikt att tidningens egna fotografer hinner med att ta, för vi får väl utgå från att tidningar som blir tipsade om kriminalitet har förmågan att kontakta polisen som kan avstyra det hela, fast jag tvivilar att de skulle låta en nyhet gå dem ur händerna...
 
bra bilder är en förutsättning för att sälja kvälltidningar - om du har bra bilder från aktuella händelser, så hör av dig dit.

Lokaltidningar har ofta begränsade personalresurser och ofta inte bevaka flera ställen samtidigt, särskilt inte på helgen. Det finns säkert goda chanser om man är alert.
 
Att sälja till varje pris

Klart du kan sälja bilder. Fast räkna med att bli bemött med en trött fnysning. Men när du kommer med den fina bilden. DÅ köper de. Jag har fått många bilder publicerade. Inte för att de var bra, för de var de verkligen inte. Men det kan vara kul, annorlunda eller vara komplement till någon speciell text. Om man inte är stjärnfotograf är KUNSKAP om något ämne en bra väg. Lär dig något speciellt. Strykjärn från Burma, gamla ketchupflaskor, utsikter från ballonger, brunstiga lamor eller något. Alla texter kan det behövas bilder till.

Men det finns ett sorgligt faktum. Gamla tiders fotografer som gav framtiden möjlighet att se hur det såg ut är något vi respekterar. De som söker fånga det intressanta eller vardagliga får all min respekt. Men de som, med sorglös hänvisning till att tidningarna får bedöma lämpligheten att publicera, trycker objektiven i nosen på skadade eller förtvivlade människor. De är gamar som inte ska förekomma ens i närheten av ordet fotograf.
 
Re: Att sälja till varje pris

....Men de som, med sorglös hänvisning till att tidningarna får bedöma lämpligheten att publicera, trycker objektiven i nosen på skadade eller förtvivlade människor. De är gamar som inte ska förekomma ens i närheten av ordet fotograf. [/B][/QUOTE]


Tror det kallas "Fotokåt hyena" här på siten...
 
Intressant det här med fotokåta hyenor;-)
Vem är det som läser tidningarna & vill se bildena?

Kolla NY 11/9, var det fel att publicera detta?
el. Björn Anderssons bilder fr Backabranden mfl?

Finns hur många exemplar som helst...

Klaga på,
men köp då inte tidningarna el. titta på nyheterna på Tv;-)

(Oj, nu får man säkert skit till max:)
 
Det uttrycket köper jag

OK Eva. Det uttrycket köper jag ;--)


Man lär så länge man lever (och har man elever får man lära sig ännu mer)
 
Nä, inte får du skit

Detta med att det finns köpare är en gammal kär aspekt. Fast då kan man ju motivera inbrott och stöld med att det förr eller senare finns alltid någon hälare som köper.

Det är lite tydligare om man som enskild individ tar fullt ansvar för sina handlingar, utan att gömma sig bakom andra köpare eller liknande.


Eller kan det ses som OK att ta foton av småbarn i ekivoka ställningar? Sen rycker man bara på axlarna och säger att det är helt seriöst för det finns ju köpare. Tror inte någon accepterar den ursäkten.

(Nä, aftonbladet köper jag inte)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.