hmoss
Aktiv medlem
Här finns flera problem. För det första att jag inte känner att det är riktigt korrekt att vara "Kameradoktorn" på Fotosidan, eftersom jag egentligen bara är medlem här för att jag älskar fotografi. (Jag gör så små undantag som möjligt och försöker att vara neutral).
Dessutom känner jag att det vore direkt olämpligt att försöka förklara hur en kollega eller konkurrent agerar, även om jag fattar hur de går tillväga.
Det finns, allmänt sett, många faktorer som man kan spela med, givetvis i olika utsträckning. Det är svårt att påverka t.ex. skillnaden i att ha 500 kvadrat vid Stureplan mot ett höglager på landsbygden eller en liten lokal på en bakgata.
Det du nämner förekommer, d.v.s. att man säljer med mycket låg förtjänst för att köpa marknad, men ingen lever av förluster så antingen blir priset kortvarigt, företaget kortvarigt eller man tar igen på något annat.
Det finns också s.k. "grå" import, d.v.s. man köper in sina varor i länder där de, eller t.ex. momsen, är billigare.
Väldiga inköpsvolymer är en annan faktor som påverkar kostnaden. Slog vi ihop allt papper vi säljer, från 11 olika tillverkare, och lade hela inköpet hos t.ex. Ilford så skull vi bli en större maktfaktor än vi är idag och priset skulle bli lägre. Men vi skulle förlora vår (för vår överlevnad) viktigaste kundkrets, nämligen de som vill ha ett jätteurval.
Fler exempel finns, men formeln för det hela är:
"Pris, kvalitet, service - välj vilka två du vill"
Det stora problemet är att försöka vinnlägga sig om att "leva, och låta leva"..
Fotokungen m.fl. behövs - för fotografins skull, för att de som kan tänka sig ett mindre urval och lite lägre servicegrad skall få vara med och skapa bilder till ett pris de känner sig tillfreds med.
Postorder och web-butiker behövs - för fotografins skull, för att de som kan tänka sig några dagars leveranstid, inte får inspektera varan innan de får den o.s.v. skall få vara med och skapa bilder till ett pris de känner sig tillfreds med.
Kameradoktorn, YFO, Procenter m.fl. behövs - för fotografins skull, för att alla som behöver skall kunna få precis rätt saker, även om det är flytande emulsion eller Farmers försvagare, kunskap eller vägledning, vid rätt tillfälle.
Jag vill till och med gå så långt som till att påstå att just för fotografins skull behövs de senare allra mest, och för mig är det en tillfredsställande tanke i sig, men mångfalden och tillgängligheten är viktig för fotografin och för den behövs vi allihop.
Jag hoppas att ni nu inte tycker att jag brett ut mig för mycket i fel sammanhang.
Dessutom känner jag att det vore direkt olämpligt att försöka förklara hur en kollega eller konkurrent agerar, även om jag fattar hur de går tillväga.
Det finns, allmänt sett, många faktorer som man kan spela med, givetvis i olika utsträckning. Det är svårt att påverka t.ex. skillnaden i att ha 500 kvadrat vid Stureplan mot ett höglager på landsbygden eller en liten lokal på en bakgata.
Det du nämner förekommer, d.v.s. att man säljer med mycket låg förtjänst för att köpa marknad, men ingen lever av förluster så antingen blir priset kortvarigt, företaget kortvarigt eller man tar igen på något annat.
Det finns också s.k. "grå" import, d.v.s. man köper in sina varor i länder där de, eller t.ex. momsen, är billigare.
Väldiga inköpsvolymer är en annan faktor som påverkar kostnaden. Slog vi ihop allt papper vi säljer, från 11 olika tillverkare, och lade hela inköpet hos t.ex. Ilford så skull vi bli en större maktfaktor än vi är idag och priset skulle bli lägre. Men vi skulle förlora vår (för vår överlevnad) viktigaste kundkrets, nämligen de som vill ha ett jätteurval.
Fler exempel finns, men formeln för det hela är:
"Pris, kvalitet, service - välj vilka två du vill"
Det stora problemet är att försöka vinnlägga sig om att "leva, och låta leva"..
Fotokungen m.fl. behövs - för fotografins skull, för att de som kan tänka sig ett mindre urval och lite lägre servicegrad skall få vara med och skapa bilder till ett pris de känner sig tillfreds med.
Postorder och web-butiker behövs - för fotografins skull, för att de som kan tänka sig några dagars leveranstid, inte får inspektera varan innan de får den o.s.v. skall få vara med och skapa bilder till ett pris de känner sig tillfreds med.
Kameradoktorn, YFO, Procenter m.fl. behövs - för fotografins skull, för att alla som behöver skall kunna få precis rätt saker, även om det är flytande emulsion eller Farmers försvagare, kunskap eller vägledning, vid rätt tillfälle.
Jag vill till och med gå så långt som till att påstå att just för fotografins skull behövs de senare allra mest, och för mig är det en tillfredsställande tanke i sig, men mångfalden och tillgängligheten är viktig för fotografin och för den behövs vi allihop.
Jag hoppas att ni nu inte tycker att jag brett ut mig för mycket i fel sammanhang.