Annons

Köparens marknad "Fotopapper"

Produkter
(logga in för att koppla)

trazan

Aktiv medlem
I dag var jag inne hos Kameradoktorn här i Stockholm för att inhandla lite mörkrumstillbehör till min dotter som börjat på en kvällskurs.

Som en följd av att fler köper digitalt så går försäljningen ner på fotopapper, detta är en trend just nu.

Kontentan av detta är att lagren på fotopapper måste tömmas till en rimlig nivå och nu rabatteras många märken till 40%

Detta låter ju som reklam för Kameradoktorn men jag tror fler handlare kommer att följa efter så det är väl lika bra att bunkra upp ett gäng innan dom få märkena som blir kvar går upp i pris.

/Mörkrädd ;-)

Risken är ju uppenbar att priserna efter rean kan bli ganska så höga, suck. Jag som just tänkt blåsa liv i mörkrummet igen...

Jag haussar för digitalt för då går priserna ner på allt analogt material.

Ett komplett mörkrum får man numer för ett par tusen. Visserligen beg. Men folk vräker ut sina grejer för att få in cash till digitalkamera...

Tycker de flesta digitalare runt 5.000:- idag är skitgrejer.
Jag avvaktar ett år till då jag "ska ha" en digital system. Kostar kanske 5.000:- då för en hygglig....

Nu ska jag shoppa vidare....

Lite tråkigt bara när man inte har råd att köpa nytt fotopapper för att det blivit för dyrt, får väl kika på begagnat kanske...

larsaz skrev:
Lite tråkigt bara när man inte har råd att köpa nytt fotopapper för att det blivit för dyrt, får väl kika på begagnat kanske...
Passa på och köp lite begagnad framkallare och fix då du lika är på shoppinghumör, och glöm för all del inte att det finns massor med begagnad film därute som bara ligger o väntar.

Tack för ett gott skratt:)
Göran

Eller ökar svartvitt igen?

Hej alla fotoglada!
Västerbottensnytt hade ett inslag om en stor svartvittutställning förra veckan. Vad som överraskade mig var uppgiften i inslaget om att pappersförsäljningen ökat kraftigt. Törs nästan inte skriva det, med de hävdade att den ökat sjufaldigt. Jag tänkte att kanske, kanske från en absolut bottennivå i så fall. Men så här i efterhand känns det ändå inte troligt. Någon som vet något mer om detta?

Vet ej om analoga prylar blir billigare men mörkrumsprylar kan du som sagt hitta billigt begagnat men att papper skulle bli billigare det tror inte jag.

Varför? Jo, om trenden håller i sig och att det digitala tar över så finns det inte många tillverkare av papper som kommer att tjäna pengar utan det kommer endast bli några få aktörer kvar med ett pris därefter.

Men det positiva med digitalt är att många förstagångsfotografer får upp intresset för bildframställning och vill lära sig det gamla hantverket med att dunka fram kopior för hand i mörkrum.. detsamma kanske gäller med analoga kameror, så där kan trenden vända men det lär nog dröja.

Så 40% på en bunt papper som kostat 600:- är inte fy skam.

trazan skrev:
Vet ej om analoga prylar blir billigare men mörkrumsprylar kan du som sagt hitta billigt begagnat men att papper skulle bli billigare det tror inte jag.

Begagnade mörkrumsprylar har varit billiga i över 15 år, förmodligen ännu billigare nu men trenden har pågått länge...

trazan skrev:

Som en följd av att fler köper digitalt så går försäljningen ner på fotopapper, detta är en trend just nu.

Detta är förvisso inte osant, men inte den egentliga orsaken till reapriserna på fotopapper.
Det är användningen av graderat papper som går stadigt nedåt, mest förståss till förmån för variabel kontrast. Därför säljs graderat papper av flera fabrikat bort med höga rabatter.

trazan skrev:
så det är väl lika bra att bunkra upp ett gäng innan dom få märkena som blir kvar går upp i pris.

Här skulle jag ju gärna vilja skriva: Bunkra på! =))
.. men i sanningens namn så tror jag inte att papper kommer att öka i pris snabbare än andra produkter, och i synnerhet inte som en följd av den aktuella utförsäljningen..
Det finns heller inget som för närvarande tyder på att antalet märken minskar. Däremot börjar fler och fler av tillverkarna av traditionellt papper att också göra inkjet, vilket snarare tyder på att de håller sig kvar på marknaden..

"Olja på vattnet" alltså..

trazan skrev:
I dag var jag inne hos Kameradoktorn här i Stockholm för att inhandla lite mörkrumstillbehör till min dotter som börjat på en kvällskurs.

Kontentan av detta är att lagren på fotopapper måste tömmas till en rimlig nivå och nu rabatteras många märken till 40%

Detta låter ju som reklam för Kameradoktorn men jag tror fler handlare kommer att följa efter så det är väl lika bra att bunkra upp ett gäng innan dom få märkena som blir kvar går upp i pris.

/Mörkrädd ;-)

Ja eller är det så att Kameradoktorn mfl faktiskt är för dyra? Jag köpte Ilford Multigrade Pearl hos Fotokungen för 100-lappen billigare än samma produkt hos tex Kameradoktorn (ordinarie pris).

Efter en jämförelse på nätet och butikerna här i Stockholm, verkar det så. Dessutom är Kameradoktorns Fortepapper, som tidigare varit deras ekonomipapper, lite dyrare än många av deras andra papperssorter.
Noterade Uffe

Re: Re: Köparens marknad "Fotopapper"

chajo skrev:
Jag köpte Ilford Multigrade Pearl hos Fotokungen för 100-lappen billigare än samma produkt hos tex Kameradoktorn (ordinarie pris).

Det är intressant med kundbeteenden. Om en butik i kvarteret här bredvid öppnade med (hypotetiskt) bara Absolut Vodka och Parador i sortimentet och försökte få ut samma pris som de tar på Systembolaget med sitt fulla sortiment så skulle även jag förstå att ögonbryn skulle höjas.

Jag menar, som säkert har framgått förr, inte alls att det starkt begränsade urvalet till ständigt lågpris inte har ett berättigande. Det jag försöker lära mig något av är hur i hela fridens dar folk kan göra den här typen av jämförelser.

Re: Re: Re: Köparens marknad "Fotopapper"

hmoss skrev:
Det är intressant med kundbeteenden. Om en butik i kvarteret här bredvid öppnade med (hypotetiskt) bara Absolut Vodka och Parador i sortimentet och försökte få ut samma pris som de tar på Systembolaget med sitt fulla sortiment så skulle även jag förstå att ögonbryn skulle höjas.

Jag menar, som säkert har framgått förr, inte alls att det starkt begränsade urvalet till ständigt lågpris inte har ett berättigande. Det jag försöker lära mig något av är hur i hela fridens dar folk kan göra den här typen av jämförelser.

Nu har jag läst om ovanstående paragraf säkert 10 gånger och jag förstår inte vad det är du inte förstår?

Om jag har bestämt mig för att köpa produkt X och kollar upp butikerna i stan vad X kostar, är det då inte självklart att jag köper den där det är billigast? Så funkar jag iallafall... sen om det är sunt förnuft eller mitt småländska arv det beror på - det låter jag vara osagt:)

(Sen kan jag i vissa fall undvika att köpa på det billigaste stället om tex personalen är extremt ovänlig eller liknande).

Okay, men troligen finns det andra som förstår.

Jag förstår att du köper papper där det är billigast, när du inte väljer utifrån något annat än pris. Det skulle jag också göra.

Som i mitt exempel med "Paradoren".. där jag, om det nu var det enda jag sökte, skulle handla där det var billigast.. men bara om det verkligen var billigast.

Det som är intressant för mig, och då i egenskap av strateg, är det faktum att man bortser från allt det andra som erbjuds [dem som har andra behov av t.ex. sortiment och urval] och rätt och slätt kallar det "för dyrt".

DIGITAL FÖRSTORINGSAPPARAT...

Finns det ingen som tillverkar en förstoringsapparat som är kopplad till PC´n ?

Det vore ju asskysst att projecera den digitala bilden redigerad som önskat för att sedan projcera bilden på fotopapper !
Självklart får man vända bilden till negativt efter att man behandlat bilden i PS.
Super att få papperskopior printade på "riktigt" fotopapper.

Bra idé eller idiotisk ?

;o)

hmoss skrev:
Okay, men troligen finns det andra som förstår.

Jag förstår att du köper papper där det är billigast, när du inte väljer utifrån något annat än pris. Det skulle jag också göra.

Som i mitt exempel med "Paradoren".. där jag, om det nu var det enda jag sökte, skulle handla där det var billigast.. men bara om det verkligen var billigast.

Det som är intressant för mig, och då i egenskap av strateg, är det faktum att man bortser från allt det andra som erbjuds [dem som har andra behov av t.ex. sortiment och urval] och rätt och slätt kallar det "för dyrt".

Ja det är inte lätt. I mitt kvarter finns på ena sidan gatan en 7-eleven-butik och på andra sidan gatan en Vivo-butik. Alla varor som finns på 7-eleven finns även på Vivo fast till ett dyrare pris. Ändå så har 7-eleven kunder även när Vivo har öppet. Man får nog räkna med att olika kunder har olika preferenser.

Personligen om jag drev nån form av specialbutik skulle jag försöka ligga lika i pris på grundsortimentet och sen ta ut mer för det där lilla extra. Om man kan locka till sig även de kunder som är ute efter det billigaste så kanske man genom smart skyltning i butiken kan få dem att vilja prova andra och inte alltid det billigaste alternativet. Men jag är å andra sidan ingen ekonom så jag kan mycket väl ha fel.

Ditt exempel med Paradoren stämmer inte heller alltid. Ta tex bensinmackar som säljer film. De kanske bara har en sort och den säljer de dessutom dyrt. Ändå får de sälja sin film.

chajo skrev:
Ditt exempel med Paradoren stämmer inte heller alltid. Ta tex bensinmackar som säljer film. De kanske bara har en sort och den säljer de dessutom dyrt. Ändå får de sälja sin film.

Visst, för att deras ide med den är speciell. De har troligen inga illussioner om att sälja den till andra än de som behöver en film NU, även om det skulle vara 11 på kvällen.

Vad jag menade med Paradoren var att det skulle överraska mig om den såldes till ett ordinarie pris, m.a.o. Ilford MG-papper SKALL vara billigt hos Fotokungen - det är det enda papper de har.. och naturligtvis säger jag inget om att den som uteslutande använder detta papper köper det där.

Man kan göra mycket för 100 spänn.

I Visby lär det ha hänt en gång på 70-talet att en kund från Stockholm blev uppprörd över att fotobutiken var 7 kronor "dyrare" på en rulle Kodachrome än kunden kunde köpa den för i Stockholm.
- Visst.. men då kommer ju resan till också, svarade fotohandlaren.

Det är jämförelserna jag tycker är lustiga.

Re: DIGITAL FÖRSTORINGSAPPARAT...

SiPaMoId skrev:
Finns det ingen som tillverkar en förstoringsapparat som är kopplad till PC´n ?

Bra idé eller idiotisk ?

;o)

Naturligtvis en god ide, och den finns redan. På vårt lab har vi två stycken.
De skriver med optisk laser, på fotopapper, direkt från fil.

Problemet, som med så mycket annat, är att tekniken är förhållandevis ny och mycket dyrbar och det lär ta ett tag innan vi har den för hemmabruk.

Men som med allt dyrt blir det billigare om man delar på kostnaden, så gynna det lokala fotolabbet..

hmoss skrev:

Vad jag menade med Paradoren var att det skulle överraska mig om den såldes till ett ordinarie pris, m.a.o. Ilford MG-papper SKALL vara billigt hos Fotokungen - det är det enda papper de har.. och naturligtvis säger jag inget om att den som uteslutande använder detta papper köper det där.

Man kan göra mycket för 100 spänn.

Eftersom vi har ett specifikt exempel vi egentligen diskuterar utifrån... Tycker inte du att 100 kr är mycket i diff på just den här produkten? Mellan tummen och pekfingret tycker jag att det hade varit mer naturligt om det hade diffat ett par tior upp till en femtiolapp på en dylik produkt hos den mer välsorterade butiken. Eller är det så att Fotokungen ligger och subventionerar produkten för att locka kunder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar