Annons

Köpa Zeiss Otus objektiv från Hongkong mfl

Produkter
(logga in för att koppla)

Theia

Medlem
Hej,
Jag har kollat runt på eBay efter Zeiss Otus 85 mm/1,4 och upptäckt splitter nya ex för ca 30000 kr i stället för ca 38000 kr, som är det ungefärliga riktpriset i Sverige.
I något fall stod det att objektivet skulle vara tillverkat i Japan! Har Zeiss verkligen lagt ut sin Otus-serie på entreprenad?! Låter mystiskt.
Någon som vet något om detta?
Är det tillrådligt att handla från nätet för 25% lägre pris?


 
Min Otus 55 har Made in Japan tryckt på sig och jag tror de flesta av Zeiss objektiv tillverkas i Japan.

Vad gäller att handla på nätet så köper jag bara dyrare saker om jag själv känner till butiken och/eller den har mycket gott renommé, dessutom har jag nog begränsat mig till EU vad gäller dyrare saker om jag kommer ihåg rätt.
 
Har köpt all min Leica-optik på ebay och utan problem. Följer man några enkla och kända regler ser jag inga problem att handla på nätet.


1.Hålla sig till ebay och Paypal
2.Handla endast från säljare med rating lägst 99,8% och 2000 transaktioner eller fler.
3-Handla med uttalad returrätt
4. Ställ alltid en skriftlig fråga om varan för att utröna säljarens servicenivå.
5. Vid fri frakt, kontrollera att varan är fullt försäkrad och kan spåras (tracking)

Moms och tull tillkommer vid handel utanför EU (dock är asiatiska säljare, Japan undantaget mycket `innovativa´ när det kommer till att undvika dessa pålagor)

Slutligen, om man inte har så stor vana vid näthandel tycker jag inte att man skall börja med större pengar.

/Stephan
 
1.Hålla sig till ebay och Paypal
2.Handla endast från säljare med rating lägst 99,8% och 2000 transaktioner eller fler.
3-Handla med uttalad returrätt
4. Ställ alltid en skriftlig fråga om varan för att utröna säljarens servicenivå.
5. Vid fri frakt, kontrollera att varan är fullt försäkrad och kan spåras (tracking)

Tack för bra tips! Jo, jag har handlat tidigare från eBay och med PayPal så jag är väl förtrogen ...
Visste dock inte att objektiven var monterade/tillverkade i Japan.
 
Moms och tull tillkommer vid handel utanför EU (dock är asiatiska säljare, Japan undantaget mycket `innovativa´ när det kommer till att undvika dessa pålagor)
Utan att moralisera om smuggling, mm, så vill jag bara påpeka att om en försändelse är märkt med ett lägre värde än vad man betalade för varan så riskerar man att förlora en del pengar i händelsen av att paketet kommer bort.
 
Utan att moralisera om smuggling, mm, så vill jag bara påpeka att om en försändelse är märkt med ett lägre värde än vad man betalade för varan så riskerar man att förlora en del pengar i händelsen av att paketet kommer bort.
Jag har råkat ut för detta, säljaren från Hong Kong märkte på eget initiativ paketet med ett USD 1000-objektiv med "USD 100": om paketet kommit bort så hade det nog blivit en besvärlig diskussion om vem som ansvarar för vad (jag hade ju inte bett dem frisera värdet....). Blev lite OT, sorry.
 
Jag har råkat ut för detta, säljaren från Hong Kong märkte på eget initiativ paketet med ett USD 1000-objektiv med "USD 100": om paketet kommit bort så hade det nog blivit en besvärlig diskussion om vem som ansvarar för vad (jag hade ju inte bett dem frisera värdet....). Blev lite OT, sorry.

Good point!
Skall tänka på detta.
Nu har jag hittat en säljare i Frankrike som verkar intressant.
Till slut kanske det ändå slutar med att jag betalar fullpris (38 tkr) ... ☺️
Tack alla för bra reflektioner!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.