Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa vidvinkel...

Produkter
(logga in för att koppla)

DPG

Aktiv medlem
Hejsan allahopa!

Nu är det så att jag vill/ska köpa mig ett vidvinkel objektiv. Vad jag nu behöver är lite hjälp ocj tips med vad för glugg jag ska välja. Min kamera är en F-801 och ett Nikkor 35-70mm. Har kollat på ett Soligor 19-35mm vidvinkelzoom(finns på cyberphoto), som verkar har fått helt Ok recensioner(pris o pengar är ju alltid en faktor). Någon som har detta objektiv eller har något att säga angående inhandling av ett vidvinkel..jag är rådvill och lyssnar till tips!
 
Jag har ett Soligor 19-35 som jag är nöjd med. Med tanke på priset så är jag förvånad så bra det är. Jag tyckte att det inte var så kul att lägga en massa pengar på ett objektiv som jag "nog" aldrig skulle använda, men ändå ville ha i väskan.

Nu så skulle jag iofs kunna tänka mig köpa ett 17-35 för dyra pengar eftersom att jag har upptäckt hur värdefullt ett sådant objektiv är.

Men för att återgå till Soligor så är det ett bra objektiv där jag inte har så mycket att klaga på (har och andra sidan inte så mycket att jämföra med). Jag har inte kunnat se någon direkt vinjettering, färger och skärpa är helt ok. Men som sagt jag har ju inte testat något proffsoptik och kunnat jämföra med :)

Den är snabb i AF och det enda är väl att den låter en del jämfört med mina USM objektiv, men och andra sidan så använder ju du Nikon så då är du väl van vid (o)ljud :O)
 
Ett mer prisvärt vidvinkelobjektiv har jag svårt att tänka mig. Söker du i gamla trådar kommer du hitta en hel del diskussion kring detta objektiv.

Kort sagt, ett för priset mycket bra objektiv.
 
Jag har också ett soligor 19-35 och är väldigt nöjd med mitt. Priset är väldigt lågt med tanke på hur bra bilderna faktiskt blir!

Här är ett exempel på en bild tagen med detta objektiv, då med största bländare och ställd på 19mm skulle jag tro. Jag var nyligen i London och tog kanske tre rullar och 90-95% med detta objektiv. Maila om du vill se fler exempel...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=42580

Något som blir bättre med ett dyrare objektiv är känsligheten för motljus och förmågan att teckna rakt.
 
Har också haft det där Cosina/Soligor 19-35 objektivet ett par år och tycker det var helt OK för mig, även om förvrängningen av bilden längst ut i kanterna kanske ser lite illa ut ibland om man tagit bilden på något föremål med "känd" form. Fast jag tar ju mest natur så då spelade det inte så stor roll. Har nog tagit en klar majoritet av bilderna på 19mm (eller i praktiken 20 mm om man får tro Photodos test), och ofta velat gå ännu längre. Så häromdagen "råkade" jag köpa ett beg. Tokina 17mm/3,5 för en summa inte så långt över ett nytt 19-35, och har redan blivit barnsligt förtjust i det. Fått precis den vidvinkel jag alltid velat ha, och objektivet är ganska kompakt och är mycket mer solitt byggt än den rätt plastiga Cosinan. Har inte framkallat några bilder än, men tror absolut att jag och Tokina kommer att bli lyckliga tillsammans. Fast det blir ju ett glapp upp från 17 till 24 där mitt nästa börjar, och ännu längre till 35.
 
Kan även jag instämma i att cosina 19-35 är en klart prisvärd glugg. Men eftersom superlativen redan haglat tätt vill jag bara påpeka dess stora nackdel också, nämligen närgränsen... 0,5m ligger denna på vilket kan låta okej, men vid 19mm vill man ofta komma betydligt närmare. Annars en bra glugg som ger mycket glädje för pengarna. Mvh micke
 
Jag har ägt en EF 20-35 f 2,8 L med närgräns 50cm.Jag kom på mig själv använda 20mm läget till
95% av fall då 20-35:an användes.Därför köpte jag en fast 24mm med närgräns 25cm istället.Sicket lyckat köp !
Det är en lagom vid vidvinkel,en klassisk brännvidd.Att man kan komma mycket nära natur och människor är underbart.
Jag rekommenderar 24mm fast å det bestämdaste.; -)

/ Patrik
 
Senast ändrad:
Tokina 20-35/3,5-4,5 II tillverkas inte längre men kanske du kan hitta ett begagnat ex..stabilt,och välbyggt..
mvh/gunte..
 
Ok...tack så mycket för alla svar!
Verkar ju trots allt vara ett ganska så bra objektiv, framförallt för den pengen.
Men det är fortfarande det här med filterstorleken spm jag inte gillar...

Men om man sätter Soligor 19-35mm mot ett fast nikon 24mm? Antar jag att de flesta röstar för Nikon-objektivet??
 
Men om man sätter Soligor 19-35mm mot ett fast nikon 24mm? Antar jag att de flesta röstar för Nikon-objektivet?? [/B][/QUOTE]

Nikon 24mm är en MYCKET skarpare optik än Soligor.Jag skulle defenitivt investera i Nikkor 24:an.Dessutom är det ju det där med närgränsen...

/ Patrik
 
För ett par månader sedan velade jag mellan Nikkor 18-35 3.5-4.5 och Nikkor 24/2.8. Slutligen föll valet på den fasta. Jag har inte ångrat mig en sekund.
Kvalitetsskillnaden mellan en fast och en zoom som kostar ungefär lika mycket är svår att bortse ifrån. Visst är man gjord av pengar kan man ju alltid köpa Nikkors 17-35 2.8.
Om du nödvändigtvis ska köpa "pirat" kan jag rekommendera Sigmas 17-35 2.8-4.0, den låter lite skumt och är rätt klumpig men bild- och byggkvaliteten är det inget fel på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.