Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa via internet från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppsson

Medlem
Med tanke på hur dollarkursen sett ut den senaste månaden är det ju frestande att köpa fotoprodukter från USA. På önskelistan står en Canon 10D och jag har hittat en del företag som annonserar och säljer via webben. Det handlar ju om mycket pengar så jag vill vara säker på att jag beställer fån "rätt" företag - dvs att jag inte blir lurad på vad som ingår, att frakten fungerar osv...
Någon som har något tips om ett sådant företag?
Troligen kommer jag försöka få kameran skickad till en bekant i USA så utlandsfrakten och importskatten är inte relevant.

Jamen, tack då... /F
 
B&H Photo och Adorama, båda i New York, tillhör de allra seriösaste och samtidigt billigaste fotohandlarna. Båda rekommenderas varmt. Företag som annonserar billigare priser än dessa två brukar oftast vara mindre seriösa (om något verkar för bra för att vara sant... etc)

http://www.bhphoto.com
http://www.adorama.com

/Martin
 
Kan det faktiskt vara billigare att köpa grejor i USA och skeppa dem till Sverige och betala skatt / tull för dem än att handla billigt i Europa (läs: Tyskland) och slippa allt strul med tull och myndigheter?
 
barba skrev:
Kan det faktiskt vara billigare att köpa grejor i USA och skeppa dem till Sverige och betala skatt / tull för dem än att handla billigt i Europa (läs: Tyskland) och slippa allt strul med tull och myndigheter?

Ja Kenneth det kan det.
Jag ser inte vad det skulle vara för strul som du talar om?

UPS tar ut 100 kr i godsklareringsavgift. Du får betala tull och moms kontant till chauffören när han lämnar hemma vid din dörr.

Priset på vissa produkter i USA jämfört med våra svindyra butiker i sverige är 50%.



Tyska nätbutiker verkar vara ganska dyra måste jag säga.
 
Senast ändrad:
Tack Martin för tipsen!
Det känns mycket bättre att köpa från ett företag via rekommendation än på ren känsla.

Som jag nämnde i mitt första inlägg tror jag inte att jag kommer låta kameran skickas till mig här i Sverige utan skall få den skickad till en bekant i just New York som jag ändå tänkt besöka.

Samtidigt vore det roligt att veta hur mycket det skulle kosta att få den "hem till dörren" via ex UPS. På B&Hs hemsida kan man läsa om de priser UPS tar (runt 1000kr ser det ut som) men självklart inte hur mycket som tillkommer i importskatt. Någon som har en aning om detta?
 
Pristillägg till Kan-det-faktiskt-vara-billigare-att-köpa-grejor-i-USA-diskussionen:

Canon 10D på www.scandinavianphoto.se : 18.995kr
Canon 10D på www.bhphotovideo.com : $1.500 (12.368kr)

Sen kommer ju då all avgifter på det. Jag kan ju inte för mitt liv tro att det kan vara mer än 6.500kr. Men å andra sidan ska man väl inte underskatta svenska statens importskattsförmågor heller :)
 
Priserna här i affärerna är väl just orsaken till att folk börjar leta utomlands efter billigare grejor...

Jag bara undrade hur billigt det kan vara i USA om det faktiskt lönar sig att betala svensk moms och tull, det borde ju (snabb överslagsräkning) vara minst 25-30% billigare innan det lönar sig än innanför EU där vi slipper betala momsen och tullen.

Enligt vad jag tittat snabbt på nätet så är kameragrunkor lite billigare i USA, men inte så mycket billigare.

Ex, B&H har 10D för 1499 $, en prisjämförelse på http://www.idealo.de ger ganska många tyska handlare som kränger den i segmentet 1500-1600€.

Blir det inte såhär? Momsen är väl 22%?
Är jag helt ute och cyklar?
Finns räkneexempel?
 
Jeppsson skrev:

Som jag nämnde i mitt första inlägg tror jag inte att jag kommer låta kameran skickas till mig här i Sverige utan skall få den skickad till en bekant i just New York som jag ändå tänkt besöka.

Varför inte göra ett besök på B&H själv då? Ligger centralt i Midtown och är väl värt ett besök. Adorama ligger också centralt men är en mycket mindre rörelse, mer lik en vanlig svensk fotoaffär. Se bara till att du kontrollerar öppettiderna noga, de har stängt på div. judiska högtider, lördagar samt fredagseftermiddagar.

/Martin
 
¨tänk på garantin!

Hej,

jag är liksom många andra en hugande spekulant på 10D. fick tipset av en kompis att canon har uppdelad garanti, dvs usagaranti resp. europagaranti. pajar kameran får du väl skicka den till polaren i N.Y men det är värt att fundera över.

mvh martin
 
Jo där har du en stark poäng faktiskt. Jag kikade lite på priserna i Tyskland som Kenneth Sandholm föreslog tidigare och som han säger är det inte mycket dyrare där än i USA. Om det nu till detta kommer att garantin täcker antingen europa eller USA är det ju ingen tvekan att det är värt att betala den där extra tusenlappen och köpa från Tyskland istället.
Min tyska är tyvärr inte helt på topp så jag lyckades inte läsa mig till vad som ingick i priset, men jag får väl förmoda att det handlar om de vanliga tillbehören som man får via svenska och amerikanska handlare.

Tack för hjälpen med momsen förresten.
 
Ni bör kolla men bh photo eller den affär ni tänker köpa ifrån om dom har kameror med världs garanti. För jag har varit i kontakt med Canon IT-service här och dom säger att kameror men världs garanti går att beställas när man köper från utlnadet, usa då i detta fall. Han sa oxå att dom är lite dyrare.


Lycka till!

/Steven
 
Köpt från USA

Köpte nyligen en Bessa L med en Super Wide 15 mm från http://www.cameraquest.com i USA. Priset är betydligt bättre än hos LP-Foto. Betalade 420 dollar plus porto 20 = 3600 kronor jämfört med 8390 SEK hos LP. Ingen tull eller moms lades på detta belopp. Jag slapp att betala omkring 4800 kronor. Priserna i Sverige är åt helvete för höga på allt som jag har jämfört. Även i Tyskland är priserna betydligt lägre än i Sverige. Kolla exempelvis digitalkameroro hos http://www.technikdirekt.de
 

Bilagor

  • bessal01.jpg
    bessal01.jpg
    29.6 KB · Visningar: 828
Johan Okker skrev:

Tyska nätbutiker verkar vara ganska dyra måste jag säga.

Jag ser inte riktigt hur 1472 euro, 13.400, kan ses som 'ganska dyra'.

Jag ser det inte öht, måste jag säga. Inte ens om man jämför med priser i USA på runt $1500. För då får man ta i åtanke att köper man från Tyskland tillkommer inget förutom eventuell frakt.
(17.50 euro från Technikdirekt t.ex)

Fortfarande inte vidare 'ganska dyrt'.


(för något extra med att köpa europagaranti behövs inte för fem öre..)
 
OM du köper över disk i USA så betalar du den moms som gäller i den delstat du är i.

Har för mig att New York har 8%.

Skickas det ifrån USA tillkommer frakt (försäkring?). Sedan läggs Svensk moms på och sist tull.

Tysklands momssats är 16%.

Har jag glömt ngt?
 
Köpte själv för mindre än en vecka sedan ett nytt Tamron objektiv från Tyskland. Betalade 219 Eur inkl Tysk moms. + 18 Eur för frakten till Sverige. Totalt ca 2120 kr vill jag minnas det blev tillslut. Jämförde detta pris med handlarna på stan och både CyberPhoto/SP mm och det var minst 900-1000 kr mindre. Så visst kan du tjäna på att köpa utomlands. Angående garantin ingick så klart Tamrons "världs" garanti i mitt pris. Så jag känner mig nöjd :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.