Annons

Köpa systemkamera + objektiv, sedan gå över till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Caffe

Aktiv medlem
Hejsan, nu tror jag att jag vet hur jag skall göra.
Lutar åt att jag köper en beggad EOS 300 med några roliga objektiv och sedan går över till digitalt när jag har råd utan att tigga pengar till mat.
Min första tanke var att köpa en begangnad 300D, men eftersom jag ändå vill ha en analog kamera så bytte jag plats på dem på inköpslistan eftersom jag har hört lösa rykten om att en lillebror till 20D med en trevlig prislapp kanske kommer under 2005.

Men! Eftersom jag inte riktigt hajjat allt det nya när man går över från digitalkompakt till systäämkamera så undrar jag:

Måste man ha speciella digitalobjektiv, eller kan jag använda alla EOS objektiv till både 300 och en eventuell 200D? Att utsnittet ändras med 1,6x vet jag. Men i övrigt?

Är det något jätteviktigt jag bör veta mer?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle söka på, så finns den här diskusen redan så snälla skicka med en länk!

Gjorde ungefär som du, köpte en 3000N först och sedan en begagnad 10D.
Är bra att se vad du mest använder för objektiv, och utgå från det och komplettera eftersom.
1.6x gör mer än jag trodde, har knappt använt mitt 70-300 sen jag köpte 10D (ok, att det är höst/vinter och större andel fotande inne kanske spelar in också).

Generella råd är svåra att ge, stor skillnad på vad du ska fota. Kör själv ofta med Sigmas 18-125 och extern blixt vid familjefoto (funkar inte med analogt dock).
Sen är det ju ofta trevligt att kunna fota utan blixt, så något ljusstarkt objektiv med fast bränvidd är inte dumt att ha. EF 50/1.8 är billig och ger bra bilder, men skulle jag köpa idag och hade råd skulle jag välja ett 28 eller 35 istället, 50 är ofta väl långt till annat än rena porträtt på en DSLR. Ljusstarka zoomar är iofs trevliga (har en 20-35/2.8) men även dyra och tunga.

Nåja, blev inte särskilt mycket handfasta råd egentligen, men köp en analog kamera med bra objektiv (28-80/90 funkar men välj hellre 28-105 eller 24-85 med USM om du har möjlighet). Notera sedan ungefär vilka brännvidder du oftast använder, inte på mm utan om det är nära vidaste läget eller mot tele.
Utgå sedan från detta och komplettera med lämpliga objektiv omräknade med 1.6x, dvs. har du mest fotat i vidvinkelläget sikta in dig på ett riktigt vidvinkligt objektiv och har du mest fotat tele sikta in dig på ett bra tele...

Caffe skrev:
Måste man ha speciella digitalobjektiv, eller kan jag använda alla EOS objektiv till både 300 och en eventuell 200D? Att utsnittet ändras med 1,6x vet jag. Men i övrigt?

Alla EF-objektiv kan användas på alla EOS-kameror. Däremot kan dom av Canon tillverkade "digitalobjektiven", som har beteckningen EF-S. endast användas till vissa digitalkameror, såsom Eos 300D och 20D.

Re: Re: Köpa systemkamera + objektiv, sedan gå över till DSLR

gujo skrev:
Alla EF-objektiv kan användas på alla EOS-kameror. Däremot kan dom av Canon tillverkade "digitalobjektiven", som har beteckningen EF-S. endast användas till vissa digitalkameror, såsom Eos 300D och 20D.

Jo, så har jag också fattat det. Men min kompis (aldrig får man tro som man själv vill) påstår att autofokusen och skärpan blir helkaiko om man inte har digitalspecialobjektiv. Pratar han i nattmössan?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Köpa systemkamera + objektiv, sedan gå över till DSLR

Caffe skrev:
Men min kompis (aldrig får man tro som man själv vill) påstår att autofokusen och skärpan blir helkaiko om man inte har digitalspecialobjektiv. Pratar han i nattmössan?

I stort sett. Har inte haft några problem med min Canonobjektiv (mitt bästa objektiv, EF 20-35/2.8 är närmare 15 år - inga problem trots det).
Däremot känns autofokusen på mitt Tamron 100/3.5 Macro långasmmare på 10D än på analogt (kör ändå mest manuell focus vid macro, men som porträttobjektiv är det trögt). Kan iofs bero lite på att AF känns säkrare och snabbare med mina andra objektiv. Sen har det varit vissa problem med en del äldre Sigma som inte funkat med nyare hus.
Men håller du dig till Canon eller nyare piratoptik kommer det att funka.

/Johan

Med äldre Sigmaobjektiv som inte är digitalanpassade så får man felmeddelandet Error99 om dom används på digitalkameror. Men det är bara att lämnna in dom så får man dom omprogrammerade så att dom fungerar till digitalkameran också. Efter vad jag har hört så är omprogrammeringen gratis.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto