Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa systemkamera för första ggr

Produkter
(logga in för att koppla)

nsn700

Ny medlem
Vad rekommenderar ni.

Har läst på lite om D40x och D80. Tänker använda den främst för familjefoton, semseterbilder och dyl.

Har ni några bra kommentarer?? Behöver stöd då jag inte vill göra bort mig, dom är ju inte helt gratis...

///J
 
D80 har mer manuella inställningar, huruvida du behöver det vet ju bara du.
Annars tror jag inte att bildkvaliten skilljer sig nämvärt om du fotar jpg med autoprogram.
 
Jo absoult, om den står sig mot dom andra... Känns som den gör det mot 40x men inte mot D80. Men jag kan ha fel. Jag inser att alla dessa duger till en glad amatör men vill känna mig framtidssäker och ha en bra kamera om intresset blir större.

Var iväg och kände på dessa tre modeller och tyckte att Canon 400d kändes nätt i greppet. Allra bäst kändes N D200 men den är väl dyr.

///J
 
problemet med d40x är ju att den inte har innbyggd fokusmotor, så om du vil använda lite äldre AF optik så måste dom ha innbyggd fokusmotor, vilket många inte har. annars är det bara att ta den som känns bäst som ekonomin tillåter tycker jag. har själv en d80 som jag älskar.
 
Ta D40x med 18-55 gluggen med SanDisk SecureDigital 4GB Ultra II inkl kortläsare. Skippa allt skit som väska, filter och annat rat som säljare försöker lura på dig. Lägg undan pengarna och försök köpa en blixt, den överlägset bästa investeringen du kan göra för att ta bra familjebilder!

Paketet med 18-55 är billigt men bra, när du växer ur det kommer du veta vad du har saknat. Det är nästan omöjligt att välja rätt hus, märke etc första gången.
 
Tack för all hjälp...

Det är just det där med AF motorn som gjort att jag tvekat på D40x. Men eftersom jag är extremt dåligt insatt i objektiv marknaden kanske jag oroar mig i onödan? Blir mitt utbud av objektiv extremt mycket mindre med en D40x jämfört med D8 eller C 400d?

Tack,
Johnny
 
nsn700 skrev:
Tack för all hjälp...

Det är just det där med AF motorn som gjort att jag tvekat på D40x. Men eftersom jag är extremt dåligt insatt i objektiv marknaden kanske jag oroar mig i onödan? Blir mitt utbud av objektiv extremt mycket mindre med en D40x jämfört med D8 eller C 400d?

Tack,
Johnny

Nu när Canon 40D är på G så är det många åf:ar som dunpar 30D. Det gör läget lite mer intressant för 30D istället för en Nikon D80. Kanske 40D?

Jag tycker att glugg utbudet är större på Canon sidan än vad de andra tillverkarna lyckas erbjuda.
 
Jag slog till och köpte en D80 18-70.

Kommer förhoppningsvis klara mig ett bra tag med den...

Tack ännu en gång för hjälpen.

///Johnny
 
nsn700 skrev:
Jag slog till och köpte en D80 18-70.

Kommer förhoppningsvis klara mig ett bra tag med den...

Tack ännu en gång för hjälpen.

///Johnny

Mycket bra val, då har du en kamera att växa med + ett väldigt bra objektiv.

Lycka till.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.