Annons

Köpa stativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Vill lägga runt tusenlappen på ett stativ till min Nikon D70


har kollat på dessa:

MANFROTTO 724B DIGI
MANFROTTO 728B DIGI

tacksam för hjälp


Daniel
 
Med bara en D70 och kitobjektivet kommer de två du nämner nog att funka rätt bra. Jag skulle tagit den med kulled. Ska du hänga på teleobjektiv i framtiden, framför allt lite ljusstarkare sådana, så kommer du garanterat att vilja ha ett bättre stativ.
Dessa två har även den nackdelen att de inte går ner i spagat, vilket är bra om de gör om man är intresserad av makrofoto.

Jag skulle rent spontant råda dig att spara lite pengar till och köpa ett Manfrotto 190PORB med ett vettigt huvud, eller kanske storebror 055PROB.
 
Låter vettigt att köpa ett stativ som man även kan uppgradera med nya huvuden mm. Frågan är vad man i så fall ska satsa på för huvud. Finns en del olika. Inköp kommer troligen ske på http://hegethorns.se/ då jag har butiken i min hemstad.

Ska ner och pilla lite mer på stativ i butiken nästa vecka.


MANFROTTO 190PROB 990:-
Proffsens egna favorit stativ. Statiet har en mittpelare som kan justeras och användas både vertikalt och horisontellt.
Passar alla typer av kameror.

Ihopfälld längd: 56cm
Lägsta höjd: 11cm
Maximal höjd:119cm
Maximal höjd med center pelare: 145cm
Vikt:1,9kg
Maximal kamera vikt: 5kg



MANFROTTO 055PROB 1.195,00 kr
Designad för professionella fotografer. Passar perfekt till små mellan formats kameror och digitalkameror.

Ihopfälld längd: 65cm
Lägsta höjd: 11cm
Maximal höjd: 135cm
Maximal höjd med center pelare: 176cm
Vikt: 2,4kg
Maximal kamera vikt:6kg


--
Daniel
 
Lägg ner en tusing eller två till och köp ett ritigt bra stativ istället. Jag tycker att bra stativ är något av det viktigaste man har i utrustningslistan, välj ett att växa med istället för ett som passar just nu. Använder själv två Gitzo, ett mindre med gitzo kula för småbild och en variant stor med arca-swiss stora kula för mellan och storformat. Något av det mest irriterande som finns är skrangliga stativ och tro mig, du kommer inte att ångra dig om du köper några nummer för stort stativ.
 
Jan:
Jag skulle ju inte vilja kalla de två manfrottostativen skrangliga precis. Varesig de två Daniel nämnde eller de två jag nämnde är skrangliga direkt. Visst Gitzo har lite högre finish, men personligen tycker jag inte de är värda pengarna, eller, de är inte särskilt prisvärda, om man ska uttrycka sig så.

Daniel: Vill du ha en vettig kula som håller även för lite tyngre objektiv, även om det inte är den värsta kulan som finns, så är Manfrotto 488 ett alternativ som inte kostar skjortan.
 
Fast då landar man ju på 2000kr för bara stativet, om man utgår från att man inte har tur att slippa tull och moms.
Annars har jag bara gott att säga om mitt CT-3401.
 
dumbo skrev:
Jag skulle rent spontant råda dig att spara lite pengar till och köpa ett Manfrotto 190PORB med ett vettigt huvud, eller kanske storebror 055PROB.

På grund av Manfrottos usla hemsida har jag inte hittat svaret på detta: kan man på 055 PROB, liksom på 190 PROB, montera mittstången horisontellt? Jag vill gärna kunna montera kameran i princip i marknivå.

Tack!
 
millimeter skrev:
Jag vill gärna kunna montera kameran i princip i marknivå.

Tack!

Hej!

Varför inte gynna Svensktillverkat. Kolla med http://www.optipod.org/
Finns inte något stativ på länken, bara fästen.
Kolla med tillverkaren, men ring han svara ej på e-mail.

Optipod stativet är otroligt stadigt, går dessutom att vrida och vända platt,uppochner och ner i grop om så behövs.
Mittstolpe saknas helt vilket jag tycker är fördel om man vill ner i macrolägen t.ex.

Har haft mitt stativ i 6-7 år utan några problem.
Lite dyrt kanske, men slå ut det på livslängden så kanske det lönar sig ändå.

MVH Stefan
 
Stebes skrev:
Har haft mitt stativ i 6-7 år utan några problem.
Lite dyrt kanske, men slå ut det på livslängden så kanske det lönar sig ändå.

"Dyrt men bra i längden" är okej, bara man har pengarna att öht köpa för :) Även om ett stativ som kostar 20 000 kr håller i hela mitt liv och är perfekt funktionsmässigt så kan jag inte köpa det.

Men jag ska kolla upp optipod, tack för tipset.
 
millimeter skrev:
På grund av Manfrottos usla hemsida har jag inte hittat svaret på detta: kan man på 055 PROB, liksom på 190 PROB, montera mittstången horisontellt? Jag vill gärna kunna montera kameran i princip i marknivå.

Tack!

På PROB kan man kontera mittpelaren horisontellt, eller för den delen upp och ned, om man vill och stativen går ner i spagat.

Vill man nå "omöjliga" motiv så kan även Benbo Trekker vara ett alternativ. Jag har inte koll på exakt vad det kostar dock. Photax säljer detta tex.
Det är dock lite större ihopfällt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.