Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att eventuellt köpa en skärm. Jag vet dock absolut inget om skärmar och vilka krav man bör ställa för att en skärm över huvud taget ska vara användbar för bildbehandling. Jag har inte råd att köpa någon stor skärm och konstaterar att en begagnad 19-tummare kanske är ungefär vad jag har råd till. Kan någon vänlig själ räkna upp vad som är viktigt att tänka på vid ett skärmköp? Exempelvis har jag hittat en 19" Nokia 446 PRO med följande specifikationer:

FD Trinitron CRT-bildrör
Max upplösning 1600x1200 @ 85Hz
0.24-0.25 dot pitch

Ovanstående är för mig rena grekiskan, kan nån förklara och tycka till om denna skärm. Är den något att ha till bildbehandling?

Anders

Jag har en Nokia 446 Pro (och en Sony G420). Nokian är bra, eller har varit bra är kanske mer korrekt att säga. Min Nokia har varit i dagligt bruk sedan 1998 och har börjat ge sig nu det sista halvåret. Har börjat flimra i ett hörn, blinkar till ibland och jag kan inte längre justera kontrasten tillräckligt mycket. Men det är ju så det ofta blir med gamla skärmar när de tjänat ut.

Är det en måttligt använd skärm och den är billig så tror jag att du gör ett riktigt bra köp.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto