Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa prylar från B&H photo i New York!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

PITCH skrev:
Nyfiken på det där med AIRMAIL .. vill gärna ha en förklaring ?
Et faktum är, Peter, att FedEx, och andra är mkt. "duktigare" på att stoppa utlandspacket för tull och spedision. Det är ju penger att henta på handteringen :))
Posten.se i Malmö och på Arlanda t.ex.har sämre kontroll på detta; tror jag. Månne kommer det av ett annat businesstänkande???
Ett råd: Be om frakt som landar hos Posten.(USAir, RoyalAir, DHL); sällan importkostnader.
Erik J
 
Ett allmänt tillägg om tull på varor man tar in.

Av diverse outgrundliga skäl är det ingen tull på digitalkameror, men väl på filmbaserade kameror och objektiv. Hur hög den tullsatsen är har jag frågat ett tiotal personer om (hos tullen, Posten, FedEx och UPS) och fått ungefär tio olika svar ... :) Och de faktiska tullsatserna jag fått betala har hittills varierat mellan 0% och 7%.

Nu senast när jag tog in en begagnad telekonverter (Adorama, via Ebay) blev den av något outgrundling skäl klassad som "network equipment" och tullsatsen blev 0%. Outgrundliga äro tullklarerarnas vägar ...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

Grevture skrev:
Adorama kräver det, Cameta kräver det, Keh kräver det -- och B&H. Och inom parentes många andra amerikanska företag om man vill att de skall betala bet kreditkort och skeppa utomlands. Det är helt normalt och de har gjort så i åratal.

Det du skrev talar för sig självt ... Förklara gärna vad i hela vilda världen människors eventuella (med betoning på eventuella) trosuppfattning har med frågan att göra? Om du nu inte bryr dig vad folk har för religion eller nationalitet ... varför drog du då upp det?

Eftersom jag handlar på faktura från Cyberphoto begärde de kreditkontroll första gången -- alla företag har sina rutiner för att skydda sig från bedrägerier och tveksamma kunder. Amerikanska företag har dille på det där med att se kopia av ett kontoutdrag. Det är ett enkelt sätt att dokumentera en koppling mellan en person (ett namn) och ett kreditkortsnummer. Visst är det en dum metod, men det är den de ofta använder.
Märkelig; har dom större misstro till dig. Cyber och Scandinavian har alldri frågat mig. Och ingen annen enn B&H i USA heller.
Tilbaka till toppen: Frågar du en "David" på gatan; vem/vad är du, så sejer han:Jag är Jude. Den samma fråga till en Svensk gär kanppast svaret; katolik, muslim eller nåt annat.
En Jude är i mitt vokabular en etnisk folkgrupp, som er stolta över sin etnisitet. Icke nåt mindrevärdig i det, mer enn samer, indianer, mexikaner e.a........
Själv om du tycker nåt annat.
Slutt med detta; svara heller på om du tycker det är OK med VISA-kopia via Internett!
Jag kann nog lita på B&H, men inta på vad son händer på vägen dit.
Och kom i håg...det är köpares marknad.
Erik J
 
Re: Håller med dig Stephan...

fujicanon skrev:
Viken fåne skickar en *.jpg kopia av sitt Visa-kort ut i cyberspace för at judarna på B&H skall bli nöjda med en kund??? Ett sted går grensen. Nei; en "confirmed VISA-adress" alt. PayPal måsste duga.
Det är dom som behöver kunder...jag kann köpa annanstans.
Skamligt; tycker Erik J
Jag tror att just du skall tala väldigt tyst om vad som är skamligt och inte, efter detta inlägg.
 
Jag har handlat mycket foto-/gitarrgrejer i/från USA och vad ingen här verkar veta är att om man importerar från icke-EU-land så tillkommer tull och moms även på frakten.

Exempel:
Om du handlar objektiv för $1000 från B&H (flygfrakt inkl. försäkring=$100; NYC-tax=8,75%; tullsats=6%; dollarkurs=7,20 kr; bankkortsavgift=1,5%) blir kostnaden:

1,25 x 1,06 x 1,015 x (1000 x 7,20 x 1,0875 + 100 x 7,20) = 11499 kr.

Alltså; det som såg ut att kosta 7200 kr på B&H:s hemsida kostar 60% mer när det väl skickats/tullats/levererats.

Man kan ju komma billigare undan, men min erfarenhet är att de stora fraktbolagen, UPS, TNT, FedEx, DHL m.fl. sällan "missar" tull/moms. Dock händer det ofta med t.ex. USPS (US Parcel Service).

Vad gäller de ständiga förslagen om att begagnade varor eller gåvor skulle behandlas annorlunda så är det ej sant. Alla varor som tas in i EU skall behandlas lika (förutsatt att värdet överstiger ett visst värde, har för mig att det är 1600 kr).

Somliga har påpekat att man givetvis kan plocka hem grejer själv eller genom vänner. Det sparar mycket pengar men är ju olagligt, så man får rannsaka sitt samvete. :) Dock, OM du blir stoppad i tullen, OCH de inte tror att du ägt varorna innan du åkte, kan tullen kräva bevis i form av kvitton eller en carnet (bevis om utförelse av gods ur landet, kan ordnas bl.a. hos handelskammaren). För att undvika liknande situationer skall man givetvis inte ha kvitton som visar att varorna köpts på resan, utan skicka dessa per post separat. Likaså bör ju varorna helst se något använda ut. Att försöka snacka sig ur en dylik situation med varorna i oöppnade originalkartonger kan bli svårt ...

Jag reser mycket i USA, så om någon vill ha grejer därifrån så skicka mig ett mail, så kan jag kanske hjälpa till.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

PITCH skrev:
Nyfiken på det där med AIRMAIL .. vill gärna ha en förklaring ?

Om du inte beställer så mycket så skickar dom det per post då slipper man tull och skatt och vad det innebär. Jag har aldrig provat men fråga om dom kan skicka det per post även fast det är lit emer saker. Kan ju funka.

/D
 
Niklas Johansson skrev:
Jag har handlat mycket foto-/gitarrgrejer i/från USA och vad ingen här verkar veta är att om man importerar från icke-EU-land så tillkommer tull och moms även på frakten.

Exempel:
Om du handlar objektiv för $1000 från B&H (flygfrakt inkl. försäkring=$100; NYC-tax=8,75%; tullsats=6%; dollarkurs=7,20 kr; bankkortsavgift=1,5%) blir kostnaden:

1,25 x 1,06 x 1,015 x (1000 x 7,20 x 1,0875 + 100 x 7,20) = 11499 kr.

Alltså; det som såg ut att kosta 7200 kr på B&H:s hemsida kostar 60% mer när det väl skickats/tullats/levererats.

Ehum, det var nog få som hade missat att man ska betala tull och införselmoms, en stor del av diskussionen handlar om just det :)

Men varför skall man betala state tax för New York? Det får du ju enbart om du köper saker över disk, på plats? Jag har då aldrig betalat sales tax på saker jag köpt där, härifrån. Det är ju samma för en amerikan som köper på distans från en delstat till en annan, de betalar inte heller state tax i försäljningsstaten.

Men jag håller med dig om din allmänna slutsats: Det är inte så billigt att handla i USA som många inbillar sig. Har du egen firma och köper saker till den så försvinner momsen ur ekvationen och då är det ofta hugget som stucket. Frakt, tull, hanteringsavgift och annat äter upp den lilla prisskillnad som fanns. Dessutom får du problemet med jättebökiga och dyra returer om en vara är felaktig/trasig osv.

Det jag mestadels har köpt från USA är begagnade grejer helt enkelt eftersom utbudet av spännande sådana är så enormt mycket större därborta. Under det halvår jag letade en 300/2.8 dök det upp några få (4-5 stycken) här hemma i Sverige, medan det såldes säkert 100 bara på Ebay under samma tid. Men även där har jag huvudsakligen köpt från större firmor, dels för att det känns säkrare, dels för att de tar kreditkort direkt och man slipper Paypal, money orders och liknande.

Men jag har köpta nya prylar en gång: Men det var när jag skulle ha tag i en TC-17 och en SB-800. Jag behövde dem, de fanns inte att få tag i här i Sverige och ingen kunde ge besked när de skulle få in några. Så jag beställde av Adorama och hade dem tre dagar senare. Priset blev i slutändan (med alla avgifter) en liten gnutta lägre än om jag köpt dem här, men inte så mycket lägre att det egentligen varit värt besväret om grejerna gått att hitta här hemma.

Undantag är om man skulle få för sig att köpa något riktigt tokdyrt som en 400/2.8, en 600/4 eller en liknande ... Där kan prisskillnaden i faktiska tal blir så stor som runt 20000 kronor (momsen borträknad). Men det känns dessvärre som en avlägsen dröm ... :)
 
Det är korrekt; ingen State Tax när du handlar från Sverige. Det står t.o.m. $0.00 ifyllt i den rutan på mina kvitton.
 
Grevture skrev:
Ehum, det var nog få som hade missat att man ska betala tull och införselmoms, en stor del av diskussionen handlar om just det :)

Ehum, om du läser mitt inlägg så ser du att jag talade om moms och tull på fraktkostnaden. :)

Du har rätt ang. NYC-tax. Denna (eller annan stats tax) betalar du bara om du handlar över disk eller affären skickar till annan stat (missade det eftersom jag alltid betalar denna tax när jag skickar inom USA). Om du skickar direkt till Sverige blir exemplet:

1,25 x 1,06 x 1,015 x (1000 x 7,20 + 100 x 7,20) = 10651 kr.

Alltså; det som såg ut att kosta 7200 kr på B&H:s hemsida kostar 48% mer när det väl skickats/tullats/levererats.
 
Senast ändrad:
Niklas Johansson skrev:
Ehum, om du läser mitt inlägg så ser du att jag talade om moms och tull på fraktkostnaden. :)

Du har rätt ang. NYC-tax. Denna (eller annan stats tax) betalar du bara om du handlar över disk eller affären skickar till annan stat (missade det eftersom jag alltid betalar denna tax när jag skickar inom USA). Om du skickar direkt till Sverige blir exemplet:

1,25 x 1,06 x 1,015 x (1000 x 7,20 + 100 x 7,20) = 10651 kr.

Alltså; det som såg ut att kosta 7200 kr på B&H:s hemsida kostar 48% mer när det väl skickats/tullats/levererats.

Ah, jag läser slarvigt!

Men det får störst genomslag om man köper relativt billiga saker. Köper man grejer för 10-20000 är frakten normalt en närmast försumbar del av ekvationen, inte 10% av varupriset som i ditt exempel :)

Men i sak har du förstås helt rätt.
 
Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

Grevture skrev:
Det där att skicka kopia av sitt senaste kontoutdrag eller liknande (något papper där ditt kreditkortsnummer och ditt namn förekommer på samma sida) är standard för de flesta amerkanska företag. B&H, Adorama, Cameta, Keh ... I stort sett alla gör så. Accepterar du inte det lär du ha svårt att handla från USA.

Jag handlade från B&H i våras. Köpte optik för 20.000:-.

Minuterna efter ordern drog de pengarna från kontot. Sedan tog man långhelg.

När jag efter flera reklamationer fick svar bad de mig sända kopia på kortet för att kunna processa ordern.

Dessa gossar hade alltså inga problem med att belasta mitt konto innan man börjat processa ordern eller begärt kopia på kortet.

Efter en hel del tjafs och kopia på kontoutdrag bad de om ursäkt och sände godset efter en vecka.

Vi har alla olika erfarenheter av näthandel men inget mer B&H för mig.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

Sabud skrev:
Dessa gossar hade alltså inga problem med att belasta mitt konto innan man börjat processa ordern eller begärt kopia på kortet.

Efter en hel del tjafs och kopia på kontoutdrag bad de om ursäkt och sände godset efter en vecka.

Vi har alla olika erfarenheter av näthandel men inget mer B&H för mig.

Nej du.. Det är inte B&H som belastar ditt kort, utan VISA som reserverar dina pengar. Att det var långhelg imellan är ju lite tråkigt, men som sagt.. B&H får inga pengar direkt...brukar ta 1-2 bankdagar.

Det är BARA vid första köptillfället som det krävs en kopia på ditt kort. Jag har haft mitt VISA-kort "registrerat" hos B&H sedan 2002. Beställer jag t.ex. måndag em. så kan jag förvänta mig att UPS knackar på dörren någon gång under onsdagen, eller som allra senast torsdagen. Mitt EF 500/4L tog t.ex. tre dagar att nå min dörr, från beställning. Canon Sverige hade inget leveransbesked ens ;)

Kan man bara acceptera det faktum att B&H (och andra) vill ha någon form av verifikation så fungerar det mycket smärtfritt.

Jag har skrivit en liten artikel i ämnet...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

Jeppe skrev:
Nej du.. Det är inte B&H som belastar ditt kort, utan VISA som reserverar dina pengar. Att det var långhelg imellan är ju lite tråkigt, men artikel i ämnet...

Självklart reserverar Visa mina pengar. Men Visa `triggar´ inte reservationen. Det gör B&H efter det att jag lagt min order.
 
Re: Håller med dig Stephan...

Sabud skrev:
Självklart reserverar Visa mina pengar. Men Visa `triggar´ inte reservationen. Det gör B&H efter det att jag lagt min order.

Det gäller ju all handel med kort. Vissa firmor "drar" ju t.o.m. även om de inte har varan i lager.
 
Jag har bara goda erfarenheter av B&H, jag har handlat ett flertal ggr från dom utan några som helst problem.

Man tjänar kanske inte så mycket, men det brukar bli någon tusenlapp trots allt, den största anledningen att jag handlar från dom är att dom har det mesta i lager.

Verifieringen är inget jag nojat mig över och jag behövde bara göra det första gången.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.