Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa prylar från B&H photo i New York!

Produkter
(logga in för att koppla)
1,1 = "medelfrakt" för en vara under kUSD1
1,06 = svensk tull 6 %
1,25 = svensk moms 25 %
1,015 = svenska bankers valutapåslag med 1,5 %

... om vi nu måste vara exakta.

Pris i SEK = Pris i USD * 1,1 * 1,056 * 1,25 * 1,015 --> 7,16 * 1,48 ≈ 10,60

men den operationen är på tok för svår att göra i skallen, när man surfar runt. Antingen överslag USD1 = SEK11, eller fram med räknaren.
 
Re: Tackar

almanakis skrev:
Tack för många bra svar, men vill nån ge mig en rimlig påläggning om jag skulle köpa vill säga ett 70-200mm is usm för (1,649 D) 11,833 SEK, Om allt kommer till såsom tull & moms? Vore kul att se prisskillnaden på den svenska marknaden.

Men det med moms, hur kan man dra av den? Hur mkt moms läggs på?

Sen det med garanti, jag köpte en 580ex från pixmania.com häromdagen där den var som billigast. Denna levererades från frankrike om jag inte minns fel, med denna varan fick jag worldwide garanti. Får man inte det på de flesta canonprylar?

Tacksam för svar!

Detta beställde jag från BH:

1 st Sandisk 2GB CF II
1 st Hoya 77mm Sky Filter
1 st 70-200/2.8 IS USM

Kostnad med 65$ i frakt 1997:-USD = 14.391:-SEK
Sen tillkommer det från UPS(moms, tull..) 4.101:-SEK

Totalt: 18.492:-SEK
 
Begagnat...

Intressant läsning. Var går gränsen för "olagligt"...vad är en gråzon?

Låt säga att man har en vän i New York...eller ännu bättre, New Jersey. Denna person beställer hem en glugg från BH. Slipper sales tax. Plockar upp gluggen, sätter på ett slitet filter, gör några smårepor och skickar hit objektivet med posten och skriver "...här kommer gluggen du glömde..." eller nått liknande

Genomskinligt javisst...men hur skall detta bevisas?

Eller om vederbörande helt enkelt använder gluggen en månad och skickar över den till sin polare i Sverige...begagnad, har ägts av en annan och skickas sedan över?

Comments?

Ps. Hoppas vi inte bryter mot några forumregler nu bara. Detta är enbart av nyfikenhet ;-)
 
Re: Begagnat...

hbengtsson skrev:
Intressant läsning. Var går gränsen för "olagligt"...vad är en gråzon?

Låt säga att man har en vän i New York...eller ännu bättre, New Jersey. Denna person beställer hem en glugg från BH. Slipper sales tax. Plockar upp gluggen, sätter på ett slitet filter, gör några smårepor och skickar hit objektivet med posten och skriver "...här kommer gluggen du glömde..." eller nått liknande

Genomskinligt javisst...men hur skall detta bevisas?

Eller om vederbörande helt enkelt använder gluggen en månad och skickar över den till sin polare i Sverige...begagnad, har ägts av en annan och skickas sedan över?

Comments?

Ps. Hoppas vi inte bryter mot några forumregler nu bara. Detta är enbart av nyfikenhet ;-)

Detta snack är så tråkig och söndertjatat.

Det är olagligt, punkt slut. Vill du smuggla så gör det, blir inte mindre olagligt för det.

Det är din skyldighet att du kan bevisa att du inte har smugglat in varorna. Det vanligaste äratt dom beratt få se ett kvitto för inköpet, har du inget på dig så kan dom säkerligen ge dig någon dags chans att skaffa fram ett.

Vill du sedan sitta o repa ditt objektiv, eller sätta på en slitet filer så gör det... blir inte mindre olagligt för det.
 
Beträffande betalningen vill BH inte bara ha betalt utan också en kopia av ditt betal/kontokort.

Ni som såg på Plus och säkerhet vid internetköp häromsistens observerade kanske vad sakkunskapen ansåg om att lämna ut kortens nummerserier.

Näst intill hjärnsläpp...;-)
 
Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

Kalle_B skrev:

Du får ingen garanti på kameran, bara objektivet.

Klart att du får 1års garanti!

Men du måste lämna in kameran till canon handlare i USA, eller om du handlar det billigare "imported" så sköts garantiärendena bara av B&H.

/Markus
 
Re: Re: Begagnat...

Kalle_B skrev:
Detta snack är så tråkig och söndertjatat.

Det är olagligt, punkt slut. Vill du smuggla så gör det, blir inte mindre olagligt för det.

Det är din skyldighet att du kan bevisa att du inte har smugglat in varorna. Det vanligaste äratt dom beratt få se ett kvitto för inköpet, har du inget på dig så kan dom säkerligen ge dig någon dags chans att skaffa fram ett.

Vill du sedan sitta o repa ditt objektiv, eller sätta på en slitet filer så gör det... blir inte mindre olagligt för det.

Jag kanske ställde frågan lite klumpigt - baktanken med det hela var vad som anses vara nyttjat och när det får föras in i landet utan moms/tull. Låt säga att jag bor en kort tid i USA då? I tjänsten till exempel. Kan jag köpa ett objektiv (till exempel) och använda det under tiden och sedan ta med det hem utan att betala? Dvs där avsikten med köpet inte är direktimport.

Det måste ju finnas rimliga tidsgränser.
 
Svar nja. Det finns vissa tidsgränser ja. Tror det är 6 månader eller 1 år du måste vistas i inköpslandet för att detska kunna föra ut det utan att betala.
 
Sabud skrev:
Beträffande betalningen vill BH inte bara ha betalt utan också en kopia av ditt betal/kontokort.

Ni som såg på Plus och säkerhet vid internetköp häromsistens observerade kanske vad sakkunskapen ansåg om att lämna ut kortens nummerserier.

Näst intill hjärnsläpp...;-)

Jag har 2 visakort.
Det ena har jag enbart när jag handlar över internet och när jag åker utomlands på semester.

För över den summa som skall dras via mitt andra visakonto...på så sätt är det bara pengar på det visakort som jag betalar via internet en kort period.
 
Vill du spara $100 så ta och maila till dem och säg att du vill ha det här priset istället
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=449226&is=USA&addedTroughType=search
Det är ett specialpris du kan få om du söker på "PSAUG". De har sådana dealar lite då och då. Jag gjorde exakt så, hittade det billigare priset, och iom att jag påpekade att det fanns ett biligare pris (drog något att jag förutsatte att jag skulle få bästa möjliga pris, iom mina höga förväntningar på B&H, och frågade lite snällt hur jag avbokar mitt inköp och köper hela paketet igen) så betalade de tillbaka mellanskillnaden till mitt kreditkort.

/Björn
 
Jag är lite sugen på en 1d mkII N.
Är det alltså värds garanti på huset,
så om det strular så kan jag lämna in det till Svenska Canon, eller?

mvh Oscar




Kakelgasten skrev:


Ingen garanti på Canons kamerahus förutom om du köper ett av proffshusen.


[/B]
 
Håller med dig Stephan...

Sabud skrev:
Beträffande betalningen vill BH inte bara ha betalt utan också en kopia av ditt betal/kontokort.

Ni som såg på Plus och säkerhet vid internetköp häromsistens observerade kanske vad sakkunskapen ansåg om att lämna ut kortens nummerserier.

Näst intill hjärnsläpp...;-)
Viken fåne skickar en *.jpg kopia av sitt Visa-kort ut i cyberspace för [Admin: Raderat] B&H skall bli nöjda med en kund??? Ett sted går grensen. Nei; en "confirmed VISA-adress" alt. PayPal måsste duga.
Det är dom som behöver kunder...jag kann köpa annanstans.
Skamligt; tycker Erik J
 
Re: Håller med dig Stephan...

fujicanon skrev:
Viken fåne skickar en *.jpg kopia av sitt Visa-kort ut i cyberspace för at B&H skall bli nöjda med en kund??? Ett sted går grensen. Nei; en "confirmed VISA-adress" alt. PayPal måsste duga.
Det är dom som behöver kunder...jag kann köpa annanstans.
Skamligt; tycker Erik J

[Admin: raderat relaterad text till ovan raderad text]

Tycker nog man ska vara lite försiktig med sina grodor...
 
Re: Re: Håller med dig Stephan...

Kalle_B skrev:
Räcker det inte med att säga "För att personerna på B&H skall bli nöjda..."

Tycker nog man ska vara lite försiktig med sina grodor...
OOOps! var det så illa? Svenskarna på Scandinavian Photo...är lettare att ha med att göra...har du problem med det?
Saken var kopia av VISA-kort; tycker du det är OK...eller har du accepterad och skickad?
???Erik J
 
Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

fujicanon skrev:
OOOps! var det så illa? Svenskarna på Scandinavian Photo...är lettare att ha med att göra...har du problem med det?
Saken var kopia av VISA-kort; tycker du det är OK...eller har du accepterad och skickad?
???Erik J

Det där att skicka kopia av sitt senaste kontoutdrag eller liknande (något papper där ditt kreditkortsnummer och ditt namn förekommer på samma sida) är standard för de flesta amerkanska företag. B&H, Adorama, Cameta, Keh ... I stort sett alla gör så. Accepterar du inte det lär du ha svårt att handla från USA. Oavsett vilken religiös tro de i affären råkar ha ...

Dina hjärndöda fördomar kan du helst behålla för dig själv i fortsättningen.
 
Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

Grevture skrev:
Det där att skicka kopia av sitt senaste kontoutdrag eller liknande (något papper där ditt kreditkortsnummer och ditt namn förekommer på samma sida) är standard för de flesta amerkanska företag. B&H, Adorama, Cameta, Keh ... I stort sett alla gör så. Accepterar du inte det lär du ha svårt att handla från USA. Oavsett vilken religiös tro de i affären råkar ha ...

Dina hjärndöda fördomar kan du helst behålla för dig själv i fortsättningen.
Det är inte korrekt Martin! Andorama och Cameta o.a.har inte frågat mig om annat enn confirmation av adress linkad till VISA. Då kollar dom med min bank via International banking (Coorporative) Detta är ju till min egen fördel.
Jag har ingen järndöda fördommar till annat enn detta. I min värld är det ingen skillnad på Judar, Amerikaner, Greker, Svenskar eller Normenn. Om Judar är ett skällsord i ditt vokabular; är inte det mitt problem.
Säj mig häller: skickar du scannad kopia av ditt VISA til B&H; eller Cyberphoto för den saks skuld?
mvh Erik J
 
Re: Re: Re: Köpa prylar från B&H photo i New York!

Lejvan skrev:
Jag vill bara kommentera detta med att jag har köpt från B&H ungefär 5-6 gånger och har aldrig haft problem med varken leveranser eller prylar. Men och andra sidan har det inte strulat med någon av mina produkter. Jag fick dessutom en leverans på "airmail". Då slapp jag tullavgiften. Det var riktigt skönt./D

Nyfiken på det där med AIRMAIL .. vill gärna ha en förklaring ?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Håller med dig Stephan...

fujicanon skrev:
Det är inte korrekt Martin! Andorama och Cameta o.a.har inte frågat mig om annat enn confirmation av adress linkad till VISA. Då kollar dom med min bank via International banking (Coorporative) Detta är ju till min egen fördel.
Jag har ingen järndöda fördommar till annat enn detta. I min värld är det ingen skillnad på Judar, Amerikaner, Greker, Svenskar eller Normenn. Om Judar är ett skällsord i ditt vokabular; är inte det mitt problem.
Säj mig häller: skickar du scannad kopia av ditt VISA til B&H; eller Cyberphoto för den saks skuld?
mvh Erik J

Adorama kräver det, Cameta kräver det, Keh kräver det -- och B&H. Och inom parentes många andra amerikanska företag om man vill att de skall betala bet kreditkort och skeppa utomlands. Det är helt normalt och de har gjort så i åratal.

Det du skrev talar för sig självt ... Förklara gärna vad i hela vilda världen människors eventuella (med betoning på eventuella) trosuppfattning har med frågan att göra? Om du nu inte bryr dig vad folk har för religion eller nationalitet ... varför drog du då upp det?

Eftersom jag handlar på faktura från Cyberphoto begärde de kreditkontroll första gången -- alla företag har sina rutiner för att skydda sig från bedrägerier och tveksamma kunder. Amerikanska företag har dille på det där med att se kopia av ett kontoutdrag. Det är ett enkelt sätt att dokumentera en koppling mellan en person (ett namn) och ett kreditkortsnummer. Visst är det en dum metod, men det är den de ofta använder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.