Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa optik i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Nicke för tipset. Där kan man skapa sig en bild av hurvida försäljaren är seriös eller inte, vilket ju förstås är bra. Synd bara att photo.net inte presenterar denna information lite mer överskådligt!

Jag skulle vilja höra lite erfarenheter från folk som köpt från USA till Sverige. Hur de upplever leveranstider, tullprocessen (tid, kostnader mm), garanti/serviceförfarande, kundservice osv.

Någon som har handlat från USA (eller något annat billigt land) och som kan rekommendera det framför att köpa i Sverige?

//Björn
 
B&H har en sk "live help" -funktion, vilket innebär att man chattar med en säljare. Provade den för någa veckor sedan när jag kollade garantiregler för några märken. Enklare och billigare än att ringa, och efter att konversationen avslutats får man en komplett logg på allt som sades.
 
apropå switch and bait... man har ju hört skräckhistorier om systemkameror, men finns det nåt att vara rädd för när man bara köper objektiv, förutom usel service etc? De lär ju knappast plocka bort linsskyddet, he he...
 
Re: B&H Photo

malmphoto skrev:
Har själv handlat därifrån. Mycket bra och seriösa. Fråga efter Joe Massa.

www.bhphotovideo.com

Mvh/Erik

Hur blev det med tull och moms och så? Vad fick du betala extra? Tog den processen lång tid?

Hur är det med deras garantier? Är de worldwide? ..skiljer väl sig iofs mellan produkterna men hur var det med de produkterna du köpte?

//Björn
 
Adorama

Hej igen,
Jag köpte inte för några stora belopp per gång, ca 600 SEK. Frågade inte om tull etc. så det blev ingen så'n :)
/Uffe
 
Tull & moms

Min far är bosatt i USA.
Om han köper optik och skickar till mig som gåva, tex julklapp, kommer man undan tullen och momsen då?

Nån som vet?
 
Du får skatta för gåvor också beroende på värde. Har jag för mig att det sagts tidigare.
Men utan värde, ingen försäkring.
 
moms och tull

Åker man alltid på att betala svensk moms på grejer man beställt eller är det bara om man har otur? När betalas den i så fall? Jag menar, om man betalar B&H med t ex VISA kort, skickar svenska tullen en faktura med momspengarna då? Kan man inte dra av den om man har egen firma?
 
Allt funkar väldigt smidigt. Transportföretaget tar ditt paket till tullen och ordnar med alla papper. Du får en faktura på momsen och tullen.
MVH
Magnus
 
Magnus Nyman skrev:
Allt funkar väldigt smidigt. Transportföretaget tar ditt paket till tullen och ordnar med alla papper. Du får en faktura på momsen och tullen.
MVH
Magnus
Och hur vet tullen vilket pris jag betalat för varorna? Eller vad baserar de tull&moms på? Antar att försäkringsvärdet ligger till grund för detta..? För de lär väl knappast ha rätt att öppna paketet för att leta efter ev fraktsedel och leta efter det betalade priset där..?

En lösning (om min hypotes med försäkringsvärdet stämmer) vore att be avsändarbutiken försäkra till ett lägre värde, eller?!

Kommentarer? Erfarenheter..? Ni som fått betala tull/moms, vilken summa har man utgått från?

[Kommentarer kring hurvida detta sätt skulle vara etiskt mot det svenska skattesystemet eller ej är av underordnat intresse!]

Har hört rätt många som sagt att de ibland sluppit betala tull/moms på beställda varor. Har dock mindre koll på vilka omständigheter som ökar/minska chansen för detta. Eller är det helt enkelt så att tullen i brist på tid får göra slumpmässiga urval..?

//Björn
 
De beräknar tull och moms från det värde som står på följesedel och övriga papper fraktföretaget har.
När jag beställde från B&H så anlitade de Fedex.
Skulle inte tro att Fedex eller ups går genom tullen på försök. De som sluppit tull har nog använt vanlig post eller mindre noggrant företag.

MVH
Magnus
 
Vet att USPS har gått förbi tullen i vissa omgånger då polaren beställde. Men man ska alltid räkna med moms och tull så slipper man ha förväntningar.
 
Damocles skrev:
Vet att USPS har gått förbi tullen i vissa omgånger då polaren beställde. Men man ska alltid räkna med moms och tull så slipper man ha förväntningar.

Jo det har hänt mig med Fedex - dock så fick jag sen en momsfaktura ifrån Fedex! Jag som trodde jag kommit undan.
Det blev dock billigare att de själva tog hand om momseriet än posten ju har ganska höga fasta avgifter (200-300kr sist, på varor för ca $50).
 
UPS tillämpar oftast COD (på tull&moms) Expeditionsavgiften är 125:-

Ex.vis.. EF 70-200/2.8L kostade 9150:- från B&H inkl frakt.
Sen tog UPS (tull/moms)2741:- + 125:- = 12000:-

Kostnad i Sverige: 14800:-
 
balo0 skrev:
...För de lär väl knappast ha rätt att öppna paketet för att leta efter ev fraktsedel och leta efter det betalade priset där..?

...//Björn

Öhmm, om det är nåt tullen kan göra så är det väl att öppna paket
 
Magnus Nyman skrev:
Allt funkar väldigt smidigt. Transportföretaget tar ditt paket till tullen och ordnar med alla papper. Du får en faktura på momsen och tullen.
MVH
Magnus

När man fått hem grejerna, hur lång tid tar det då innan fakturan dimper ner i brevlådan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.