Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa och sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

1337_

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar beställa in objektiv och sedan säljare vidare som ligger under marknadens pris på bra många tusen kr. (Nya objektiv)

Tror ni att det kommer bli ett löntsamt verksamhet?
 
Hej

Jag funderar beställa in objektiv och sedan säljare vidare som ligger under marknadens pris på bra många tusen kr. (Nya objektiv)

Tror ni att det kommer bli ett löntsamt verksamhet?

Det förstår du väl att vi inte kan svara på utifrån den informationen du gav! Om funderingen är så underbyggd som du gav uttryck för så skulle jag nog avråda, du lär bli besviken. Räkna med att du kan sälja objektiv till ungefär 70 procent av lägsta nypris i Sverige, och det är nog svårt att någonstans hitta objektiv i världen till det priset.
 
Det förstår du väl att vi inte kan svara på utifrån den informationen du gav! Om funderingen är så underbyggd som du gav uttryck för så skulle jag nog avråda, du lär bli besviken. Räkna med att du kan sälja objektiv till ungefär 70 procent av lägsta nypris i Sverige, och det är nog svårt att någonstans hitta objektiv i världen till det priset.

Ja men det är så så att jag hade funderingar om.
 
precis, men tänk dig för så att du inte står med en massa prylar som du gör förlust på.

Tänkte som ett exempel: X-objektiv 26 000kr säljes för 20 000kr
Hmm, Ja, jag har tänkt på det där med förlust att jag står där med massa objektiv som jag inte kanske kan sälja av. Värsta fall objektiv som inte många som har råd eller används allmänt.
 
Sen måste du ha garanti på prylarna i 1 år.

Jag betalar gärna mer för att få garanti och en fungerande
service om nåt går sönder.
 
Sen måste du ha garanti på prylarna i 1 år.

Jag betalar gärna mer för att få garanti och en fungerande
service om nåt går sönder.

Instämmer med Tomas. Jag och andra som har möjlighet att dra av inköpta fotoprylar köper hellre från en "riktig" och pålitlig leverantör som har garanti på saker. Med avdragsmöjlighet hamnar vi ändå på samma låga pris.
 
Digital No-Flow Timer? :)

Anyway, ju dyrare prylar ju viktigare är det för mig att det är en etablerad säljare med bytesmöjligheter, service, garanti m.m. Småprylar kan jag handla varsomhelst, men inte ett objektiv för 20.000.
 
Senast redigerad av en moderator:
Do not fucking try!

DNFT betyder kanske något annat, men trådskaparen avråds vänligt men bestämt från att följa sin plan.
Många har försökt, men för att kunna tjäna pengar behöver man smita från momsen eller andra kriminella handlingar.
Det finns inga tusenlappar att tjäna om man agerar lagligt. Tänker man bryta lagen är det kanske lika bra att stjäla objektiv. Lagbrott som lagbrott.
 
Senast ändrad:
Hej Kajsa, har du någon konkret synpunkt om en verksamhet att köpa billigt och sälja vidare skulle fungera?

ALLA som säljer saker försöker köpa billigt och sälja med förtjänst. För en del fungerar det och för andra slutar det illa.
Din fråga kan inte besvaras konkretare än så.

OM du tex tänker dig att importera från något land som har lägre utgångspriser än Sverige så måste du komma ihåg att moms, tull och frakt tillkommer.

Då brukar vinstmarginalen krympa besvärande mycket om man vill kunna sälja billigare än andra och ändå tjäna en hacka.
 
... Och man får nog därtill lägga att marknaden är liten så volymen lär bli begränsat och svenska kronan svag. Som någon skrev tidigare så köper de med firma helre lite dyrare från en respekterat återförsäljare.
 
Hej Kajsa, har du någon konkret synpunkt om en verksamhet att köpa billigt och sälja vidare skulle fungera?

Ops! :) Det var en bra tolkning av min förkortning men den betyder Do not feed the troll. Ett inlägg av denna typ med så lite info blir jag mycket skeptisk till och väljer att dryfta den. Då TS inte valt att delge mer information om sig själv i sin profil och inte heller i frågan uppfattar jag inte inlägget som seriöst.

Har TS ställt frågan seriöst bör mitt inlägg skapa en reaktion vilket bör resultera i att TS väljer att bli mer utförlig och konkret.
Då ska jag gärna svara.
 
Har du inte köpt och sålt tidigare (?) kanske du ska starta med lite billigare prylar och bygga upp en verksamhet och ett namn så någon senare vågar handla dyrare prylar också. På vägen får du då prova på alla potentiella problem med betalning, returer, garanti, importregler, redovisning m.m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.