Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Funderar på att köpa objektiv på Tradera, men är lite rädd för att bli lurad. Är detta vanligt förekommande? Kan man lita på de omdömen som ges, eller går dessa att fejka? Vissa säljare har flera hundra omdömen. Deras affärer måste ju gå ut på att tjäna pengar. Är det vanligt att folk håller på och köper och säljer massor av varor på Tradera för att tjäna pengar?

Sunt förnuft är A och O.

Omdömen är det främsta man har att gå på. Läs tidigare omdömen, men kolla också vad folk har satt omdömen på. Om någon säljer t.ex en dyr systemkamera efter ha fått tio goda omdömen genom att sälja 50-öres tuggumin bör ens varningsklockor ringa.

Sen kan man ju fråga säljaren, säljer man t.ex ett exklusivt objektiv men inte kan svara på grundläggande frågor är det givetvis suspekt.

Finns nog rätt många som tjänar pengar på att sälja/köpa på auktionssajter. Jag känner mig trygg när jag handlar på Tradera, det som oroar är sällan om man öht skall få varan, utan snarare om skicket motsvarar det säljaren sa, om Posten har spelat fotboll med paketet etc men det är ju mer en konsekvens av distanshandel än specifikt för Tradera.

Tänk på att alla som använder Tradera går stenhårt på omdömen, därför vill säljaren INTE ha negativa sådana. Det är en fördel mot t.ex Blocket.

Jag och min sambo har sålt och köpt en hel del grejer på tradera, bra för att sälja av grejer som man inte har användning av, lite av ett loppis.
Jag har även köpt objektiv där, och det har aldrig varit några problem.
Det är nog bra om förnuftet får råda där likväl som på andra ställen.

Jag har köpt ett par objektiv där på senasre tid. Inga problem alls, men som sagt är det viktigt att läsa omdömen om säljaren innan man börjar buda.
/Leffe

Man kan alltså lita på dessa omdömen? Det går inte att lura systemet på något sätt och ge sig själv bra omdömen?

Jag är ingen tradera-veteran, men som köpare kan du endast lämna omdömen på säljaren när Du vunnit auktionen och Du har erhållit varan Du köpt. På samma sätt kan säljaren ge Dig omdömen som köpare.

Därför känns det systemet trovärdigt..

Jag har köpt på tradera och det har gått bra, förutom att posten haft sönder ett objektiv, så se till att säljaren packar ordentligt! Har köpt objektiv på blocket oxå.

Sen med betalningen kan man använda sig av http://www.internetgirot.se
Då betalar du säljaren, men säljaren får inte pengarna förrän du fått och godkänt varan.

Lycka till!

BertJ2 skrev:
Man kan alltså lita på dessa omdömen? Det går inte att lura systemet på något sätt och ge sig själv bra omdömen?

Det går säkert att fuska på något sätt, men jag tror inte det förkommer i någon större utsträckning. Det jag kan komma på är väl att man skulle lägga ut 100 skitobjekt för 1 krona styck och låta en kompis köpa och sen lämna omdöme. Man kan nämligen inte lämna ett omdöme om någon förrän man har avslutat en auktion med personen i fråga. Ett omdöme per auktion är det som gäller. Du kan därför också se hur många unika (läs: olika) användare som lämnat positivt, så det inte rör sig om 1 kille som lämnat 200 omdömen. Då kan man väl börja fundera på om det är något skumt på g.

Har både köpt och sålt på Tradera (men mest köpt) och det har funkat perfekt samtliga gånger. När jag själv sålde lite dyrare grejer använde jag Payson; en säker-betal-tjänst som samarbetar med Tradera. I stora drag handlar det om att köparen sätter in pengar på Payson-kontot, säljaren skickar varan när pengarna finns inne men kan inte få ut pengarna till sitt eget konto förrän köparen fått varan och godkänt den. Mer detaljerat kan du läsa på www.payson.se. Har använt det själv två gånger när jag sålde, och det funkade bra.

Som någon sa, omdömen är det enda man har att gå på när man ska handla med någon på Tradera. Därför har jag alltid litat på folk med många positiva omdömen - de skulle helt enkelt förlora mer än de tjänade om de blåste mig på 100 spänn och fick ett omdöme som sa "Han lurade mig och skickade aldrig varan!". När det gäller lite dyrare grejer som objektiv bör du alltid använda Payson, hur många omdömen säljaren än har.

Jag har positiva erafaringar från TRADERA.
Betygsystemet är bra.
Någon var innne på fraktskador.
Köper du en gerj och säljaren tar betalt för frakten, exvis postfrakt 150 kr.
Då är säljaren ansvarig för att du kan hämta en oskadad sak vid postens utlämningställe, där griper ditt ansvar in.
Du har köpt en frakttjänst av säljaren och han har ansvaret för att den komemr fram hel och fin.
Ge dig aldrig på detta.
Se till att tsäljaren har förstått detta till 100%
Posten tar bara ansvar för rena olyckor om ett väl packat paket blir krossat.
Jga brukar säja till säljaren att han skall packa så att paketet tål att ramla ner från köksbordet tio ggr i alla riktningar.

Allt det här står på TRADERA.

Men att i efterhand göra säljaren ansvarig för en dålig packad försändelse som skadats, blir svårt, då finns han inte mera.... plötsligt.

Det hjälper inte att skylla på Posten.
Saken måste packas ordentligt.

Jag har fått kamerahus i vadderat brev, ren tur att det höll.
Så kräv av säljaren att han tar ansvar för frakten om han säljer en fraktjänst. Innna du betalar.
Detta kan ju innebära att säljaren måste skaffa emballagematerial, och ta betalt för detta, vilket då är OK.
Läs även detta på TRADERA i reglerna.

BertJ2 skrev:

Jag tycker jag märker ibland, när säljaren döljer sig bakom en hotmail-adress, att avsändaren inte stämmer med uppgifterna som är registrerade i Tradera. Det har fått mig att tro att det förekommer att man lånar identitet, eller att kompisar delar på en identitet, för att få lite mera "credit" som säljare....

BertJ2 skrev:
Funderar på att köpa objektiv på Tradera, men är lite rädd för att bli lurad. Är detta vanligt förekommande? Kan man lita på de omdömen som ges, eller går dessa att fejka? Vissa säljare har flera hundra omdömen. Deras affärer måste ju gå ut på att tjäna pengar. Är det vanligt att folk håller på och köper och säljer massor av varor på Tradera för att tjäna pengar?

Jag har varit med på Tradera sedan det startade och har under årens lopp gjort över 1000 köp/sälj på Tradera, klart det går att luras lite med omdömen. Man bör kolla om någon är rätt ny och gjort en mängd billiga köp för att snabbt få omdömen t ex och rätt som det är ska sälja en dyr grej. Annars fungerar omdömessystemet rätt bra.
Bättr än inget alls. Man bör som vanligt undvika att betala dyra saker i förskott åtminstone för att få incitament till säljaren för snabb leverans.

ANNONS