bahlenberg
Ny medlem
Köp det. Montera det du har köpt på kameran. släng kartongen. då är det svårt att bevisa att du inte tog med dig det från Sverige ditt och sen hem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förutom att ditt motargument inte håller så vill jag tacka dig för att du påvisar att du är en hederlig medborgare som alltid anmäler inköp utomlands och gör rätt för dig.
Men jag håller med dig. Klumpigt formulerat av mig. Kanske borde nämnt något om att det hamnar i gråzonen.
Köp det. Montera det du har köpt på kameran. släng kartongen. då är det svårt att bevisa att du inte tog med dig det från Sverige ditt och sen hem
PMD;1769923...Om man nu åker fast i tullen. Risken är nog i det närmaste obefintlig.[/QUOTE sa:Obefintlig? Inte. Jag stoppades i tullen i Amsterdam, de kollade utrustningen extra noga. Hade som tur var giltiga kvitton på allt (nytt) jag köpt (och betalat skatt för).
Dessutom är det ju inte tullen som behöver bevisa något, utan den som ska föra in objektivet (eller vad det nu är) som måste kunna visa att det är köpt och skattat i Sverige (eller iaf i EU).Har du hört talas om serienummer?
Så man behöver kvitto på allt man tar med sej utomlands.Mobil kamera mm ?Dessutom är det ju inte tullen som behöver bevisa något, utan den som ska föra in objektivet (eller vad det nu är) som måste kunna visa att det är köpt och skattat i Sverige (eller iaf i EU).
Så man behöver kvitto på allt man tar med sej utomlands.Mobil kamera mm ?
Obefintlig? Inte. Jag stoppades i tullen i Amsterdam, de kollade utrustningen extra noga. Hade som tur var giltiga kvitton på allt (nytt) jag köpt (och betalat skatt för).
Obefintlig? Inte. Jag stoppades i tullen i Amsterdam, de kollade utrustningen extra noga. Hade som tur var giltiga kvitton på allt (nytt) jag köpt (och betalat skatt för).
Jag hade alltså fel.
/K
Utöver vad du fått för svar om tull m.m så kom ihåg att CANON i augusti 2010 tagit bort det som kallades Världsgaranti på kameror och objektiv. Man har nu i stället det som kallas Regionsgarantier. Canon har delat in världen i regioner: USA är en , sedan är Europa en och den tredje övriga Asien. Detta betyder att garantin gäller inom den region som man köper objektivet eller kameran. Så tex köper man i USA så gäller garantin där och enbart där. Man måste helt enkelt gå tillbaka där man köpt sakerna för att få det åtgärdat.
-Faktakälla: Canon.
Ett fortsatt gott fotoår på er alla i svedala.
Möjligen en ren okunskapsfråga, men Nederländerna är ju ett Eu land, och jag förutsätter att du skulle till Sverige. Vad är det dom ska kolla då? Det är ju helt lagligt att handla fotoutrustning i ett Eu land och ta med varan till Sverige som också är ett Eu land...eller har jag missat något här?
Fast för de flesta av oss är det nog inte risken att åka fast som avgör om vi ska begå brott eller inte.... så har man köpt och inte förtullat torde risken att åka fast vara väldigt liten.
Jag har kopt flera Canon objektiv efter augusti 2010 med varldsgaranti. Har aven lamnat in ett av dem och fatt det servat i en annan varldsdel
"I det närmaste obefintlig" skrev jag, vilket inte är samma sak som obefintlig. Att du råkade ut för ett stickprov betyder inte att risken är speciellt stor. Jag har, t.ex., aldrig stoppats i tullen i EU eller i Sverige.
Jag har kopt flera Canon objektiv efter augusti 2010 med varldsgaranti. Har aven lamnat in ett av dem och fatt det servat i en annan varldsdel
Fast för de flesta av oss är det nog inte risken att åka fast som avgör om vi ska begå brott eller inte.
Jag har varit i kontakt med Canon och dom har ingen världsgaranti sen 2010. Ibland finns det dock möjlighet att köpa till det vid inköpstillfället.
Har du servat hos Intervision? Jag har nämligen pratat med dom också, och dom hade inte fått någon som helst information från Canon om att världsgarantin var borttagen, så det är bara att gratulera. Lär vara slut på service och reparation hos Intervision på utomregionsinköpta objektiv snart...
Har du gjort en statistisk sammanställning?
Det var nog en förhoppning. Jag hoppas samma sak, men om det inte är på det viset så är det nog dags att avskaffa tullavgifter. Ett land kan inte i längden ha lagar som inte stämmer överens med det allmänna rättsmedvetandet.