Annons

Köpa objektiv i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp det. Montera det du har köpt på kameran. släng kartongen. då är det svårt att bevisa att du inte tog med dig det från Sverige ditt och sen hem

Förutom att ditt motargument inte håller så vill jag tacka dig för att du påvisar att du är en hederlig medborgare som alltid anmäler inköp utomlands och gör rätt för dig.

Men jag håller med dig. Klumpigt formulerat av mig. Kanske borde nämnt något om att det hamnar i gråzonen.

Erland berättar bara om hur olagligt det är, dvs ingen gråzon.

Personligen tycker jag det är en onödig risk att ta för att tjäna några procent mot en sämre garanti samtidigt som man gör sitt eget land och dess fotohandlare en rejäl otjänst. Det finns bara förlorare i den affären från ett svenskt perspektiv, köparen inkluderad.

Köp det. Montera det du har köpt på kameran. släng kartongen. då är det svårt att bevisa att du inte tog med dig det från Sverige ditt och sen hem

Har du hört talas om serienummer?

PMD;1769923...Om man nu åker fast i tullen. Risken är nog i det närmaste obefintlig.[/QUOTE sa:
Obefintlig? Inte. Jag stoppades i tullen i Amsterdam, de kollade utrustningen extra noga. Hade som tur var giltiga kvitton på allt (nytt) jag köpt (och betalat skatt för).

Så man behöver kvitto på allt man tar med sej utomlands.Mobil kamera mm ?

När du korsar en gräns, nåja, typ USA, förväntas du redovisa kapitalvaror som du tar ut.

Så om du inte har gjort det på utresan kan de, vid returen, med viss fog utgå från att du köpt varan under vistelsen.

(det finns massa äpplen och päron här, det är olika länder, tullar och kontroller, jag vet)

Obefintlig? Inte. Jag stoppades i tullen i Amsterdam, de kollade utrustningen extra noga. Hade som tur var giltiga kvitton på allt (nytt) jag köpt (och betalat skatt för).

"I det närmaste obefintlig" skrev jag, vilket inte är samma sak som obefintlig. Att du råkade ut för ett stickprov betyder inte att risken är speciellt stor. Jag har, t.ex., aldrig stoppats i tullen i EU eller i Sverige.

Möjligen en ren okunskapsfråga, men Nederländerna är ju ett Eu land, och jag förutsätter att du skulle till Sverige. Vad är det dom ska kolla då? Det är ju helt lagligt att handla fotoutrustning i ett Eu land och ta med varan till Sverige som också är ett Eu land...eller har jag missat något här?

Utöver vad du fått för svar om tull m.m så kom ihåg att CANON i augusti 2010 tagit bort det som kallades Världsgaranti på kameror och objektiv. Man har nu i stället det som kallas Regionsgarantier. Canon har delat in världen i regioner: USA är en , sedan är Europa en och den tredje övriga Asien. Detta betyder att garantin gäller inom den region som man köper objektivet eller kameran. Så tex köper man i USA så gäller garantin där och enbart där. Man måste helt enkelt gå tillbaka där man köpt sakerna för att få det åtgärdat.
-Faktakälla: Canon.
Ett fortsatt gott fotoår på er alla i svedala.

Jag har kopt flera Canon objektiv efter augusti 2010 med varldsgaranti. Har aven lamnat in ett av dem och fatt det servat i en annan varldsdel

Jag skulle man skall räkna noga på vad man tjänar. I regel är det dyrare proffsobjektiv som ffa lönar sig, både i % och kronor. Detta hänger sannolikt ihop med den större USA marknaden där konkurrensen även på dessa dyrare grejer är stor.

Avseende resor har jag rest hundratals gånger och ingen har någonsin (f u i säkerhetskontrollen) velat titta på min fotoutrustning så har man köpt och inte förtullat torde risken att åka fast vara väldigt liten.

Skall man nu ändå köpa och inte förtulla bör man slänga emballage och posta hem garantilappar och kvitton till sig själv (eller någon annan man känner).

Det skadar nog inte heller om man tejpar för delar av utrustningen så den ser sliten ut eller köper kamoflageskydd och rufflar till den för då ser grejerna mer slitna ut.

All min utrustning idag är köpt beg i Sverige då det finns en väldigt konkurrenskraftig beg marknad här där beg proffsutrustning är förhållandevis billig. Skattereglerna i Sverige subventionerar yrkesutövare jft med amatörer tämligen mycket vilket säkert bidrar till högt inköpspris och lågt begvärde (avskrivet, moms inte betald från början, köpt för icke skattade pengar). Objektivet som kostar en amatör 50.000:- med utebliven moms och 50% marginalskatt har ju bara kostat 40.000:- x 50% vilket blir alltså 20.000:- motsv. Detta kan ju sedan återföras till lågt begpris.

Möjligen en ren okunskapsfråga, men Nederländerna är ju ett Eu land, och jag förutsätter att du skulle till Sverige. Vad är det dom ska kolla då? Det är ju helt lagligt att handla fotoutrustning i ett Eu land och ta med varan till Sverige som också är ett Eu land...eller har jag missat något här?

Jag var på väg hem från amerika och hade som vanligt alla kameragrejer i handbagaget. Flyger man med KLM mellanlandar man på Schiphol.

Jag har kopt flera Canon objektiv efter augusti 2010 med varldsgaranti. Har aven lamnat in ett av dem och fatt det servat i en annan varldsdel

Hej Lars.
Som du ser av det jag skriver så är dom uppgifter jag lämnar från Canon (i detta fall Sverige). Dom har lämnat uppgifterna samma dag som jag lämnade mitt inlägg.
Något annat har jag inte att förhålla mig till.

"I det närmaste obefintlig" skrev jag, vilket inte är samma sak som obefintlig. Att du råkade ut för ett stickprov betyder inte att risken är speciellt stor. Jag har, t.ex., aldrig stoppats i tullen i EU eller i Sverige.

Jag har blivit stoppad i tullen två-tre gånger på arlanda under 25 år, en gång i nyköping, ingen gång i London trots över hundra (!) flygresor, tre gånger i USA på kanske åtta resor, plus lite ströstopp i europa.

Då räknar jag inte säkerhetskontrollens extracheck av bagage utan just tullen.

Antingen ser jag väldigt skum ut eller så flyger jag för mycket alternativt kan det vara mitt konstant stora handbagage.

Jag har varit i kontakt med Canon och dom har ingen världsgaranti sen 2010. Ibland finns det dock möjlighet att köpa till det vid inköpstillfället.
Har du servat hos Intervision? Jag har nämligen pratat med dom också, och dom hade inte fått någon som helst information från Canon om att världsgarantin var borttagen, så det är bara att gratulera. Lär vara slut på service och reparation hos Intervision på utomregionsinköpta objektiv snart...

Jag har varit i kontakt med Canon och dom har ingen världsgaranti sen 2010. Ibland finns det dock möjlighet att köpa till det vid inköpstillfället.
Har du servat hos Intervision? Jag har nämligen pratat med dom också, och dom hade inte fått någon som helst information från Canon om att världsgarantin var borttagen, så det är bara att gratulera. Lär vara slut på service och reparation hos Intervision på utomregionsinköpta objektiv snart...

Har servat det hos Canon sjalv. Jag ar i Bangkok just nu dar jag bor en stor del av aret. Koper de mesta av mina objektiv dar. Man far 2 ars garanti varav det forsta aret ar varldsgaranti. Och sa har det alltid varit har. Och det fungerar ocksa.
Har aven servat objektiv har hos Canon Bangkok som jag kopt i Europa (Nederlanderna)

Det var nog en förhoppning. Jag hoppas samma sak, men om det inte är på det viset så är det nog dags att avskaffa tullavgifter. Ett land kan inte i längden ha lagar som inte stämmer överens med det allmänna rättsmedvetandet.

"allmänna rättsmedvetandet" är en statistisk utsago. Det kräver att det är gängse uppfattning. Av de moraliskt rättvisande inslagen på FS står du för en stor andel varför det saknas stöd för att det är en allmän uppfattning på FS - om samhället i övrigt har jag för begränsad kunskap. Jag kritiserar inte din uppfattning och själv är jag neutral men jag tycker det är olyckligt att presentera inläggen som att man har den normativa uppfattningen utan stöd i sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar