ANNONS
Annons

Köpa objektiv i New York?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dragonfly skrev:
Det är väl inte onödigt o spara kartongen, Går sakerna sönder och du måste skicka tillbaka dom är det väl toppen o ha kartongen kvar?
Det behövs inte om man köper grejer med "världsgaranti" som repareras av den lokala märkesverkstaden.

Hur gör man med frigolitblock som brukar finnas i kartongerna för att skydda innehållet? Dessa går ju knappast att vika ihop och skicka med post.
 
PMD skrev:
Det behövs inte om man köper grejer med "världsgaranti" som repareras av den lokala märkesverkstaden.

Hur gör man med frigolitblock som brukar finnas i kartongerna för att skydda innehållet? Dessa går ju knappast att vika ihop och skicka med post.


Reser inte själv så min kompis, brukar ta hand om frigoliten i sitt bagage....
 
Jomans skrev:
Jag var nyligen på B&H och jag kan först rekommendera dig att göra en inköpslista från början... butiken är stooor, men där är också massor med folk så det känns som reastarten på IKEA. Stressigt, stressigt. Man tjänar definitivt på att ha bestämt sig innan.

Man får gå till olika stationer beroende på vad man vill köpa, sen får man en lapp som man slutligen lämnar till kassan och betalar. Där får man en ny lapp som man lämnar i varu-utlämningen. Ca 8.4% tillkommer, som andra beskrivit.

När man sen ska hem kan man t.ex. ha kameran i rycksäcken, nedvikta kartonger i bagaget. Eller helt enkelt köpa ett stort kuvert och skicka hem dem med posten. Att köpa utrustning för eget bruk har jag aldrig hört någon råka illa ut för.

De erbjuder, mot tillägg, olika extra garantier, och det kan vara värt att fundera på dem. Vissa märken (exv Canon) ger USA-garanti på hus men internationell garanti på optik.

sist: innan du ska dit; kolla öppettider på deras hemsida. De har speciella helgdagar, och stängt på lördagar - men öppet söndagar.

Lycka till!

Tackar för dessa tips. Tänker åka till NY och köpa ett par objektiv och lite annat smått och gott ! Vet du om det är samma priser i butiken (b&h) som det är på deras hemsida ?
 
Dragonfly skrev:
Det är väl inte onödigt o spara kartongen, Går sakerna sönder och du måste skicka tillbaka dom är det väl toppen o ha kartongen kvar?

Den optik jag köpt (Nikon) ligger i påkostade tuber. Den yttre kartongen i tunnpapp fungerar mest som yta för reklam. Den har ofta varit skadad när jag har köpt optik från B&H.

Skall man returnera trasig optik för rep.till USA blir det ändå till att packa i rejäl kartong i ännu en kartong samt stötdämpning (frigolit eller motsvarande).

Jag är nog lite av en pedant men skulle aldrig ens fundera över att få med kartonger när jag köper begagnat ;-)
 
Någon nämnde "local sales tax" (inte VAT) på ca 8,4 % om man handlar i butik, men vet någon vad som gäller om man bor i USA (tillfälligt) och beställer grejen från dem via nätet? Är det någon annan skatt då?
 
Säljaren är skyldig att ta ut sales tax om varan levereras till en delstat där säljaren har registrerat verksamhet, en eller flera. B&H måste alltså ta ut sales tax på allt som säljs över disk och alla postorderbeställningar som levereras inom NY state.

Tänk på att B&H är väldigt strikta på sina leveransregler, de sänder bara paket till kreditkortsadressen. Hur de kan veta den på svenska kort vet jag inte men jag misstänker att de kommer bli lite kinkiga om du försöker beställa grejer för leverans inom USA på ett svenskt kreditkort.
 
Det där är inte helt sant. Det går utmärkt att prata med din bank / kreditkortsleverantör och temporär registrera en adress som du anger som "godkänd" för leverans till. Det jag gjorde var att säga att jag skulle köpa något från B&H i New York, och att det skulle leveras till dit och dit. Det låg sedan i bankens databas i en vecka, och det var inget problem att leverera till den adressen. Vad B&H dock är lite kinkiga med är att du behöver ange ett telefonnummer dit du ska leverera till, och att de inte levererar till hotell eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.