Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv från Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Nikon 300mm F4 (nytt) på ebay för 8303 Kr hos DCtrade i Hongkong men jag har några frågor.
1. Ni som har handlat hos dom, hur har det gått för er? (leveranstider?)
2. Det står: "Beräkna importskatt: Ytterligare kostnader för tull och/eller moms ingår inte." kan man lita på det till 100%?
3. Är det bättre/säkrare att köpa från Storbritannien för 10 172 Kr?

Cameracentre, Storbritannien http://viewitem.eim.ebay.se/Nikon-300mm-f4-D-AFS-IF-ED-Lens/120741989179/item

DCtrade, Hongkong http://viewitem.eim.ebay.se/Nikon-Nikkor-AFS-300mm-F4D-IFED-for-D700D90D300SUV/160603143260/item

Eller dzone, Hongkong (Endast 7869 Kr) http://viewitem.eim.ebay.se/Nikon-Nikkor-AFS-300mm-f4D-F4D-EDIF-Lens-NEWL061/290468338071/item

Jag funderar på att köpa ett Nikon 300mm F4 (nytt) på ebay för 8303 Kr hos DCtrade i Hongkong men jag har några frågor.
1. Ni som har handlat hos dom, hur har det gått för er? (leveranstider?)
2. Det står: "Beräkna importskatt: Ytterligare kostnader för tull och/eller moms ingår inte." kan man lita på det till 100%?
3. Är det bättre/säkrare att köpa från Storbritannien för 10 172 Kr?

Lita på till 100%? Ja, för de skriver ju att de kostnaderna INTE ingår i priset.

8303 + 90 * 1,067 * 1,25 => 11194kr momsat, tullat och klart. (Jag minns inte om det är 6,7% eller 3,8% tull på objektiv. Så jag räknade på 6,7%. Jag räknar också på att det är Posten som sköter förtullningen, är det någon annan transportör så kan hanteringskostnaden vara något annat.

Som jag läser annonserna så kommer du att debiteras en moms kostnad / tull som ditt sista fraktbolag i Sveige kommer att ta ut av dig. Gissar att det är minst ca 25 % . Undantaget är möjligtvis om de skickar det märkt som gåva och det ramlar igenom kontrollen obemärkt av bara farten.
Så ta reda på kostnaderna för detta och se vad du sparar.
När det gäller England så är vi ju med i EU och då kommer bara frakten till.

Som jag läser annonserna så kommer du att debiteras en moms kostnad / tull som ditt sista fraktbolag i Sveige kommer att ta ut av dig. Gissar att det är minst ca 25 % . Undantaget är möjligtvis om de skickar det märkt som gåva och det ramlar igenom kontrollen obemärkt av bara farten.
Så ta reda på kostnaderna för detta och se vad du sparar.
När det gäller England så är vi ju med i EU och då kommer bara frakten till.

Varför i hela friden tror folk fortfarande att "Gåva" har någon som HELST inverkan på huruvida något beläggs med moms eller inte? :)

Jag åkte på tull och avgifter mm för ett sigma 70-200 jag köpte från HK. Blev fortfarande billigare än hemma och jag är nöjd med köpet. Att den fastnade i tullen försenade leveransen ca en vecka har jag för mig. Tog tid iaf.

Alla paket fastnar nu för tiden, så hoppas inte på att tulltjänstemannen har somnat av alla donuts...

Hade jag köpt idag hade jag kanske valt UK, men jag har ingen erfarenhet av det.

Ha de

Insåg nu att jag var lite för snabb när jag läste... jag uppfattade det som att det inte tillkom några extra avgifter för tull och moms. Blir nog att handla från Storbritannien.

Insåg nu att jag var lite för snabb när jag läste... jag uppfattade det som att det inte tillkom några extra avgifter för tull och moms. Blir nog att handla från Storbritannien.

Beroende på hur mycket de säljer till Sverige så KAN det vara så att de tar ut svensk moms även från GB.
Kolla innan köp så det inte blir några tråkiga överraskningar.

...och om de inte gör det så är du iallafall skyldig att förtulla/Momsa godset själv .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar