Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

Eellz

Medlem
Hej! Jag har fotat runt 4år nu med min canon eos 500D(den har jag inte haft i 4år, har haft problem med stölder av kameror) och objektivet som kom med den. Nu känner jag att jag inte kommer så mycket längre med mitt objektiv och vill kunna utveklas lite. Jag tänkte först köpa ett objektiv för runt 3000kr och började kolla runt, sen ramlade jag på objektivet Canon EF 70-200/4,0 L USM och läste om hur fantastiskt det är osv. Nu är jag helt förälskad i det och det verkar bra för det jag vill fota.
Jag fotar mycket djur, främst hundar och hundsport så jag behöver fota både snabbt och på avstånd men vill ändå få en snygg skärpa och bra färger i bilden.

Jag vet inte om det kanske är alldeles för avanserat för mig som aldrig köpt ett objektiv förut? Vill gärna ha lite åsikter så jag inte köper något som jag inte alls kan klara av. Jag tänkte köpa den utan IS, har tagit mig hela sommaren att spara till den och har ingen lust att spara tre månader till.
Frågan är, vågar jag köpa begagnat? Hittade en här på fotosidan som var billigare som jag nu har råd med och med lite bra tillbehör. Eller ska man våga köpa från Tyskland där det också är billigare? Eller ska jag köra som jag tänkte från början från en svensk butik men som är en internetbutik(tror jag)?

Tips och åsikter är uppskattat!
 
Int mycket att säga om det objektivet. Är så vitt jag förstår ett utmärkt objektiv. Räcker ljusstyrkan 4,0 så tycker jag Du ska välja varianten med IS. Hunsport är väl mycket frihandsfotogafering av rörliga mål. Vill Du fota så att Du får lite rörelseoskärpa på hunden men inte skakoskärpa så är IS värdefullt.
 
Nu är jag ingen expert på Canons grejer, men jag tror att det har gott rykte!

Ett objektiv är inte "avancerat" över huvud taget, det är ett rör med linser som släpper igenom ljus ;-)

En nybörjare kan använda ett hur dyrt objektiv som helst, det kräver ingen särskild skicklighet normalt men bilderna kan bli desto bättre! Över huvud taget tycker jag att man ska ha så avancerad utrustning man kan på alla områden inom foto, allt blir så mycket enklare när kameran inte motarbetar en.


Du kan mycket väl handla från Tyskland eller Holland, ett ställe jag handlat på flera gånger är Cameranu.nl. Olika ställen är ju olika billiga på olika objektiv olika gånger så kolla runt.
 
Det är en avsevärd skillnad i pris mellan 70-200/4 och IS varianten. Visst, IS varianten har bildstabilisering och är lite skarpare, men skärpeskillnaden är nog mer akademisk och knappast avgörande på rörliga motiv då rörelseoskärpa och minimala fokusfel maskerar denna lilla skillnad.

70-200/4,0 utan IS har färre rörliga delar och torde därför vara mindre riskabel att köpa beg än IS varianten, fast jag hade inte oroat mig för det heller.

Jag skulle köpa Canon original över en Sigma eller Tamron 70-200/2,8 om du inte behöver maximal ljusstyrka (inomhussport) då Canon har säkrare och snabbare autofokus på Canonhus än tredjepart. Tänk dock på att 500D bara har en korsformad mitt AF sensor och ingen snabb separat AF processor så du kan göra bäst i att använda bara mittpunkten och ha bra teknik (får träna lite).

Man skall absolut inte behöva betala mer än 4000:- för en beg 70-200/4,0 L. Har man råd och hittar en 70-200/4,0 L IS för 6000:- kan det vara värt det men oftast ligger begpriset på 7500:- och uppåt vilket är lite väl mycket exra för dina syften.
 
Jag har ett 70-200mm utan IS som jag fotat med några gånger under den korta tid jag haft det.

Tar underbara bilder, verkligen kanon!


Jag trodde inte jag skulle klara mig utan IS då jag bara fotat med detta innan. Men kör jag en kort slutartid funkar allt perfekt, vid längre slutartid kör jag självfallet stativ, har ej provat fota med enbensstativ men ska inhandla detta snart.


Det är i alla fall ett grymt köp och du kommer vara mycket nöjd.
 
Jag har haft ett 70-200 4L utan IS i ett par år. Det är ett riktigt fint objektiv som har snabb AF och är väldigt skarpt och har bra kontrast.

Jag klarade mig bra utan IS förutom vid flygfoto där jag ville ha lång slutartid för att få propellrarna att hinna röra sig en bit. Fotograferar man motorsport och vill panorera och få bakgrund och hjul suddiga så är IS också bra.

Sålde mitt för 4k p.g.a. att jag ville ha ett längre och lite ljusstarkare objektiv.

Tror inte du kommer bli besviken om du köper ett!!
 
Åh vad glad jag blir av alla svar! Jag kommer att köpa en utan IS och istället investera i ett stort stativ, har redan ett litet. Jag är student så det tar mig en stund att spara ihop 4-5tusen till och jag behöver objektivet ganska snabbt då jag behöver använda det till mitt projektarbete i skolan.
Jag har tänkt köpa härifrån: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1128691
Det är ganska dyrt tycker jag och har funderar på att köpa utomlands men jag är osäker på detta med om det skulle hända något med det och hur det funkar då.. Begagnat är jag lite rädd för eftersom jag aldrig gjort detta förut och troligen är ganska lätt att blåsa..
 
Hej,
Själv hade jag nog lagt till ett par hundralappar och köpt av en riktig fotoaffär, t.ex. fotokungen.se eller cyberphoto.
Gissar att det är större chans att få klok hjälp om något skulle krångla.

(Eller så är det bara jag som är lite nojjig på företag med konstiga namn som skall sälja precis allt möjligt... :) och googlar man clickok så verkar dom inte få helt bra omdömen...)
 
OM du kan göra upp affären mellan 4 ögon så tror jag inte att det är speciellt struligt att köpa begagnat.
Man kan också titta på vilken information säljaren lämnar ut.
Arbetsplats, hemadress, fasta telefonnummer, har man varit medlem på FS i många år?

Men känns magkänslan fel så är det bättre att avstå från begagnataffären.
har du ingen magkänsla alls så fråga ngn i din vänkrets, föräldrar osv vad de tycker.

Själv har jag handlat en hel del begagnat under årens lopp.
Oftast mellan 4 ögon eller vänner som ombud.
I ett par fall via paket på post & bussgods genom fotosidans annonsmarknad.
Det har alltid fungerat.
 
Åh vad glad jag blir av alla svar! Jag kommer att köpa en utan IS och istället investera i ett stort stativ, har redan ett litet. Jag är student så det tar mig en stund att spara ihop 4-5tusen till och jag behöver objektivet ganska snabbt då jag behöver använda det till mitt projektarbete i skolan.
Jag har tänkt köpa härifrån: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1128691
Det är ganska dyrt tycker jag och har funderar på att köpa utomlands men jag är osäker på detta med om det skulle hända något med det och hur det funkar då.. Begagnat är jag lite rädd för eftersom jag aldrig gjort detta förut och troligen är ganska lätt att blåsa..

Jag hade lagt på en hundring och köpt från Fotokungen istället (deras pris är inkl. frakt).
http://www.fotokungen.com/canon-ef-702004l-usm-p-340.aspx

Hittar du bara en seriös butik så kan du såklart köpa inom EU. Precis som i Sverige finns det både bättre och sämre butiker.
 
Åh vad glad jag blir av alla svar! Jag kommer att köpa en utan IS och istället investera i ett stort stativ, har redan ett litet. Jag är student så det tar mig en stund att spara ihop 4-5tusen till och jag behöver objektivet ganska snabbt då jag behöver använda det till mitt projektarbete i skolan.
Jag har tänkt köpa härifrån: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1128691
Det är ganska dyrt tycker jag och har funderar på att köpa utomlands men jag är osäker på detta med om det skulle hända något med det och hur det funkar då.. Begagnat är jag lite rädd för eftersom jag aldrig gjort detta förut och troligen är ganska lätt att blåsa..

Skall du fota händelser i rörelse så hjälper inte ett stativ i sig då slutartiden gärna kommer vara på 1/250 sek eller över om man inte vill panorera. Däremot hjälper ett stativ att avlasta händerna då man gärna annars efter en tid blir trött i armarna och börjar skaka. Skall man ha ett stativ för att fota rörliga föremål skall det gärna gå att höja ända till ögonhöjd och då blir det stort och antingen tungt (aluminium) eller dyrt (kolfiber). Många, och ofta proffsen, väljer ett enbensstativ för detta. Det har fördelen av att vara smidigt att ta med sig, relativt lätt (även i alu) och relativt billigt - det behövs bara ett ben. Till detta kan man ha en enkel tiltplatta. Hos enbensdtativ är min erfarenhet att fördelen med kolfiber mest ligger i att de inte blir så kalla att hålla i då det är kallt ute, snarare än vikten då inte ens aluminiumenbensstativ är särskilt tunga. Ett enbensstativ kompenserar mer än väl för avsaknad av IS i objektivet.
 
Skall bara lägga till att köper man 70-200/4L objektiven ingår inte ett stativfäste och det kan vara bökigt att balansera utrustningen med stativfästet i kameran. Tyvärr tAr Canon bra betalt för stativfästen - ca 1200:-. I detta sammanhang kan det vara en fördel att köpa i EU land då besparingen då blir större i kronor räknat, köpa en tredjepartsvariant av stativfäste till objektivet eller begagnat om det ingår. Dock tycker jag du skall vänta med stativfästet - se om du ens behöver det så du inte köper i onödan.
 
Jag köper det nog faktiskt hos fotokungen istället.. Lite mer seriöst kanske.:) Jag har fatidt funderat på ett enbensstativ men har varit osäker eftersom det känns som att det vore mer ostadigt. Blir bara ett kort svar eftersom jag är inne på mobilen.
 
Tänkte bara säga att jag precis köpt det från FotoKungen! Jag har välden lyckorus just nu faktiskt haha. Så nu är det bara att vänta på att det ska dyka upp så jag kan bli ännu lite lyckligare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.