Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nytt motljusskydd Sigma till 30 mm f/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Siberica

Avslutat medlemskap
I vinterkylan lyckades jag med att tappa och kliva på motljusskyddet till mitt Sigma 30mm f/1.4 som såklart gick i tusen bitar.

SIGMA LH715-01 heter det och finns på Cyberphoto för 695:- och på Kaffebrus (ej orignal) för ~150:-.
Lockar ju att köpa från Kaffebrus eftersom detta hänt förr men då måste jag veta storleken i millimeter.

Nu är det bara så att mitt motljusskydd är så trasigt att jag inte kan mäta storleken i mm & jag hittar inte heller den infon på nätet... Någon som kan hjälpa att leta info alt. mäta på ett eget?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Rätt kört på kaffebrus med, då deras inte verkar finnas i 62mm filtergänga.
Kollade precis filtret på mitt 30mm f/1,4a 62mm filtergänga alltså.

Senast ändrad:
Rätt kört på kaffebrus med, då deras inte verkar finnas i 62mm filtergänga.
Kollade precis filtret på mitt 30mm f/1,4a 62mm filtergänga alltså.

Men är filtergängans storlek densamma som motljusskyddets? Jag tror dig om du säger det men det känns som om filtret sitter "inuti" och motljusskyddet "utanpå" om du förstår vad jag menar...

Men är filtergängans storlek densamma som motljusskyddets? Jag tror dig om du säger det men det känns som om filtret sitter "inuti" och motljusskyddet "utanpå" om du förstår vad jag menar...

Det står att deras universal motljusskydd sätts på filtergängan. Jag bara antar att den fästs som ett filter. (Gängas på.) så upfattar jag det. Bäst att posta och fråga.

Rackarns dyr plastbit. Hade ingen aning om att plastbiten längst ut, kostar 1/5 av objektivets inköpspris.

Om du inte har bråttom, kolla tradera med jämna mellanrum. Jag hittade ett motljusskydd till min gamla Nikkor 80-200 där.

Man bör inte glömma att original motljusskydd till fasta objektiv är optimerade för just det objektivet...
Att köpa ett universalt kan i sämsta hand inkräkta på bilden eller inte ge tillräckligt skydd.

Om du inte har bråttom, kolla tradera med jämna mellanrum.

Nä, inte såå bråttom. Finns inget som inte lite Karlssons klister och gaffatejp kan fixa. ;)
Motljusskyddet sitter på plats igen men det är verkligen med nöd och näppe så det skulle kännas skönt att få hem ett nytt om några veckor åtminstone. Tack för tipset!

De billigare "universalmotljusskydden" monteras (skruvas) oftast i filtergängan, till skillnad från original, som oftast har någon bajonettfattning eller liknande. Att använda filtergängan för motljusskyddet är ju väldigt opraktiskt, om man ofta byter filter på objektivet.
Tur att du inte behöver detta skyddet :) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=et-155

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.