Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nytt EOS-hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Torbjörn skrev:
Tack för alla synpunkter (kom gärna med fler).

Det lutar mer och mer åt en 1N för min del, alternativt en billig 3:a. Vilken är bäst av dessa två? 3:eek:rna verkar ligga lite högre i pris, fast det kan ju bero på att de inte har funnits så länge.

EOS 3 är en klart bättre kamera med nyare teknik, men EOS 1N räcker lååååångt. Mycket skön kamera och EOS 3 bygger på samma hus med mycket små förändringar. Det tekniska skiljer, men om du har fotat med en EOS 300 innan så är det ett jätte steg upp till EOS1N, sedan upp till EOS 3 så är det mest finlir som bättre booster och lite bättre AF, ögonfokus (45 Punkters), ljusare mattskiva, snabbare fokus, lite bättre ljusmätare.

EOS 3 är en "bättre" och nyare kamera därav också dyrare. Men EOS 1N är en ruskigt kompetent kamera som jag gärna använder.
 
Snapphaneledaren skrev:
EOS 3 är en klart bättre kamera med nyare teknik, men EOS 1N räcker lååååångt. Mycket skön kamera och EOS 3 bygger på samma hus med mycket små förändringar.


Nä, det stämmer inte. Däremot har både Eos 1n och 3 samma specifikationer för fukt- och dammtålighet.

Eos 3 utvecklades parallellt med Eos 1v och har egentligen inget att göra med Eos 1n mer än 1v.

Efter släppet av Eos 3 kunde teknikerna förfina Eos 1v med hjälp av erfarenheterna från Eos 3. Därför den förbättrade programvaran för ljusmätningen t ex. (varför man inte skulle kunna programmera om befintliga och nya 3:eek:r till att bli lika bra som 1v fattar jag inte, men det är väl modellpolitiskt).
 
Det kan inte stämma. Jag har läst en intervju med Canons chefsingenjör som utvecklat Eos3/1v i den intervjun framgår tydligt att eos 3 och 1v är systerkameror, men han jämför 3:ans prestanda med 1n.

I viss mening bygger ju 3:an på 1n, det finns ju ett tydligt arv. Men konstruktionsmässigt är Eos 3 en helt ny kamera som bara har släktskap med Eos 1v. Detta stöds av flera olika artiklar i fototidningar och av det jag läst av Canon eget material.

Eos 3 och 1v har samma ljusmätnings- och autofokussystem och liknande spegelkonstruktion. Dessutom samma filmframmatningssystem. Detta är vad som är det viktiga. Att 3:an ser lika dan ut som 1n har bara med arv att göra. Undertill är de ganska olika.

Jag vet att någon Canonbroschyr om Eos 3 skriver att 3:an bygger på 1n, men de menar just arvet och de kan ju inte prata om en kamera som inte fanns då. Kanske lite marknadsföringssnack också för att sälja 3:an...
 
Senast ändrad:
Ahhh, du missuppfattade mig eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Jag håller helt med dig på innandömet. Jag pratade bara om huset och inte dess funktion. Innandömet är som du säger helt annorlunda mot EOS 1N men det tyckte jag att jag förklarade men att huset är ett arv från EOS 1N med vissa förbättringar som t ex funktionsknappar osv. Sedan skiljer sig innandömet som du sa, bättre AF, ljusmätare, blixtstyrning, sökar info osv.

Men för den delen är inte EOS 1N kass eller helt oanvändbar utan EOS1N är en ruskigt bra kamera och EOS 3 är en bättre kamera frågan är mer om skillnaden är så himla stor så att man måste välja en EOS 3:an. Jag tycker inte det, framförallt om man tittar på priset och är på en tajt budget. Och framförallt inte om man har haft en 300 innan och var någerlunda nöjd med den.
 
jag håller med om att Eos 3 är en bra kamera. Tidigare har Eos 1n och 3:an kostat nästan lika begagnat och då är 3:an ett bättre val. Men nu kanske priset sjunkit mer på 1n. Plåtar man inte väldigt mycket med blixt är kamerorna ganska likvärdiga.
 
Var tog alla 1n vägen?

Sedan flera år tillbaka använder ju tidningarna digitala SLR. Var tog då alla 1n vägen? Att det ligger något ex här och där i beg-butikerna i Stockholm etc kan ju inte stå i paritet till hur många kameror som borde ha blivit över? I min lilla stad gissar jag att de båda tidningarna tillsammans hade drygt 10 hus. Utslaget på länet blir det 1 hus per 10.000 innevånare. Den ytterst grovhuggna statistiken säger då att det borde ha funnits minst 900st 1n i Sverige för några år sedan (bara i dagspressen).
 
Många av tidningarna har behållit en del Eos 1n och köpte aldrig 1v. De står kvar i skåpen för säkerhets skull. På andra tidningar harfotograferna fått köpa ut en del utrustning. Men visst fanns det en enorm tillgång på begagnade ett tag kring 2000 och 2001.

Min släkting som varit fotograf på DN i många år köpte ut hela sin utrustning, 3 st Eos 1n och alla objektiv utom 300/2,8. Själv köpte jag en del prylar av Kristianstadsbladet 2000 och 2001. På Mitt-i-tidningarna i Stockholm såldes ett gäng Eos 1n ut och 80-200/2,8:eek:r. Många köps av bekanta till fotograferna.

Madeco är ett av de ställena som köper in mycket av tidningarnas utrustning. De hade nyligen massor av Eos 3:eek:r.
 
Plockade fram min gamla EOS5 och upptäckte att väljarrratten faktiskt var trasig :( Pratade med Scandinavian Photo, som menade att det skulle kosta lika mycket att fixa som vad huset vad värt.

Erfarenheter??? Antingen vad det kostar att fixa, eller vad ett hus med trasig ratt är värt :)

///Peter
 
Nog för att dom har dåliga inbytespriser men där tog dom nog i lite extra.

Jag lagade min för två-tre år sedan, det kostade 1500:-, och lite mer än så får man dock för en begagnad 5:a.
 
Vad är skillnaden på en EOS-1N och en EOS-1V resp. EOS-1NRS och EOS-1VHS?

Är det inte bara enkla uppgraderingar av samma kamera?

//Joseph - som bara fotat med en "ur-etta".
 
Det som skiljer 1N från 1V är bl.a.

-Förbättrad tätning
-Förbättrad AF
-Snabbare frammatning
-E-TTL
+ lite andra funktioner

1VHS är egentligen bara en 1V + PB-E2, som säljs i paket. Boostern kan laddas med ett NiMH och kallas då av många för UHS (Ultra-High-Speed) eftersom den får en ännu snabbare frammatning än med vanliga batterier.

EOS 1NRS innebär att det är en vanlig 1N men med en fast spegel. Man får ingen "mirror-blackout" och en responstid från avtryck till tagen bild, väldigt snabbt (eftersom spegelrörelsaen saknas). Dessutom kan man ta upp till 10 fps.

Jag skulle inte vilja kalla uppgraderingarna för enkla, inte ens designen på husen är samma.
 
Blur skrev:
Plockade fram min gamla EOS5 och upptäckte att väljarrratten faktiskt var trasig :( Pratade med Scandinavian Photo, som menade att det skulle kosta lika mycket att fixa som vad huset vad värt.

Erfarenheter??? Antingen vad det kostar att fixa, eller vad ett hus med trasig ratt är värt :)

Om ratten inte går i lägena men hänger med i övrigt kan du fixa det själv , det är en liten kula & en fjäder som hamnat ur läge .
Pillrigt med det går .
Vad gäller värdet så går det nog att få en 1500 , än så länge !
Priserna rasar i en bizar takt , du kan hitta en 5:A för 2000-2500 med fungerande ratt .
Vad gäller krånglade blixtar på 5:an så är det (har varit ) kameraverstädernas dröm ! två minuters jobb utan nytt matrial !
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.