Annons

Köpa nytt EOS-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett nytt kamerahus, har idag en EOS 300 som jag börjar "växa ur".

Kravlista:
-EOS (för att passa övrig utrustning)
-Ett mer robust hus
-Bra ljusmätning (300:ans duger dock)
-Spotmätning
-Säker och snabb AF
-Låg strömförbrukning

Det jag skall ha kameran till är främst natur-/djurfoto, nattfoto, samt en del "snapshots". Jag tar inte så grymt mycket kort för tillfället, men vill ha en stabil kamera som fungerar i alla lägen.

Jag såg en annons om en EOS-1 i skick AA för 4500:- (privat). Är det lönt att köpa en såpass gammal kamera, och är det rätt pris? Eller är det värt att slanta upp några tusenlappar till för en 1N eller 3? Har även kollat lite på 30, men den verkar inte så robust.

Jag har läst en del om skillnaderna i Canonsammanställningen här på FS, och i en del andra broschyrer, men skulle vilja höra lite vad ni tycker som har erfarenhet av dessa hus.

Jag läste att 3:an förbrukar väldigt lite ström i bulb-läge. Hur är det på 1 och 1N? Min 300 verkar dra ganska mycket ström, trots batteripack klarar den inte så många 4-minutersexponeringar när det är lite kyligt.

/Torbjörn
 
EOS 5

Jag borde kanske inte svara, men gör det ändå :)

Jag köpte en EOS 5:a för ett tag sedan och den verkar ha det du vill ha. Runt 3500 ligger de på tror jag. Greppet VG-10 är nog önskvärt att du får med. Vill man slippa det interna batteriet får man dock köpa en extern klump.

På EOS 30 får du ju inte heller spotmätning.
 
Jag har varit lite skeptisk till 5:an, pga de kända problemen med väljarratt och blixtmekaniken. Kan det inte vara värt en tusenlapp extra för att få en "ur-etta"?
 
Jag har varit lite skeptisk till 5:an, pga de kända problemen med väljarratt och blixtmekaniken. Kan det inte vara värt en tusenlapp extra för att få en "ur-etta"?
Fast man får ju iofs ögonstyrning och fempunkters AF på 5:an. Den är ju dessutom väldigt tyst.
 
Torbjörn skrev:
Jag har varit lite skeptisk till 5:an, pga de kända problemen med väljarratt och blixtmekaniken. Kan det inte vara värt en tusenlapp extra för att få en "ur-etta"?
Fast man får ju iofs ögonstyrning och fempunkters AF på 5:an. Den är ju dessutom väldigt tyst.

5'an är en mycket bra kamera, tyst och snabb. Väljaratten går ju inte sönder på varje kamera, dessutom har dom fixat till den på dom senare modellerna. Anledningen till att ratten går säönder är att knappen man måste trycka ner för att snurra på väljarratten sitter dumt till vilket gör att man glömmer trycka ner den och resultatet är att ratten "kan" gå sönder. Jag skulle nog inte välja en "ur-etta", det är en gammal modell. Då är det bättre att lägga pengarna på en 5'a eller en 1N, 1NHS eller varför inte en 1NRS.
 
Jag såg en annons om en EOS-1 i skick AA för 4.500:-



Om jag var dig skulle jag ta skick AA med en nypa salt.

AA betyder att kameran inte får vara begagnad...alltså fabriksny.

I fallet EOS-1 måste det betyda att kameran legat overksam i ganska många år.

Precis som med klockor och motorcyklar mår en kamera inte speciellt bra av att långtidlagras.

Smord finmekanik, plaster, samt elektronik åldras.


Precis som andra här har jag skaffat en 5:a och mer kompetent kamera för pengarna finns nog inte.

Problemen med blixten (om man skulle få några) fixar man själv på någon minut. Min har fastnat en gång och skulle det hända igen så är det inget problem.

Problemet med programratten kan vara ett problem.
Glömmer man spärren kan den gå sönder.
Glömmer man inte spärren håller den.

Detta fenomen gäller ju även annat här i livet.

EOS-5 med EF28-105/3,4-4,5 II USM i A- skick har jag sett för 5.000:-
 
Mitt förra inlägg råkade visst registreras dubbelt när min modemuppkoppling krånglade.

1N RS är jag inte så intresserad av, jag behöver inte den snabbheten och då är det bara negativt med det ljus som spegeln tar. Dessutom tycker jag att den är alldeles för dyr.

Sabud:
Visst är det större risk att en gammal kamera krånglar, även om den inte använts mycket. Det är precis det jag är rädd för med äldre 1:eek:r. Man kanske skulle satsa på något lite nyare.

I övrigt tilltalas jag av ettornas och treans gedigenhet. Där ligger 5:an en bit efter, även om det är ett jättesteg från min 300 till 5:an. Men ska man ändå byta...
 
Ny kamera

Jag vill bara delge lite viktig info angående Eos 5. Med tanke på att du skall ta en del nattbilder bör du beakta att Eos 5:an inte ger autofocus-backup med någon blixt. En i mitt tycke väldigt konstig konstruktionsmiss. Trots avsaknad av spotmätning bör du verkligen fundera över en Eos 30, du får väldigt mycket för pengarna där.
 
Men när du tar nattbilder så använder du väl inte blixt Paul?
Dessutom fungerar AF-hjälpbelysningen som sitter på huset alldeles utmärkt om man inte har för stor glugg/motljusskydd på huset. Men visst, det är en konstruktionsmiss av canon det där..

1N är en rejäl sak. En etta är alltid en etta.. Har man väl hållt i en sådan så är det inte mycket annat som duger ;)
 
får känslan av dig att du vill ha en gedigen kamera som håller för lite?
För då tycker inte jag att 5:an duger för fem öre. Tekniken är det inge fel på, utan plasten. :) Dessutom är det dyra batterier till den eftersom den inte tar vanliga AAA.

Om jag inte minns fel såg jag en EOS1N för runt 6k för några månader sen.
 
Madeco säljer EOS1N för 3900 + moms. Ett ganska sjysst pris.

Jag skulle faktiskt satsat på en EOS 30 (jag har haft både EOS 5 och 30 innan) pga bättre autofokus, dof, bättre ljusmätning, tystare, batterigrepp (eftersom batteri tid verkar vara ett bekymmer), E-TTL, fungerande ögonstyrd fokus.

5:an har dock en PC-kontakt för studioblixtar och spotmätning + 1 bild snabbare frammatning.
Men batterierna är dyra, 30:ans batterigrepp kan du ju stoppa i vanliga uppladdningsbara batterier.

Men kolla annars efter en EOS1N dom är "billiga" nu eftersom så många bytar in dom nu mot digitalt. Och jag skulle inte vara rädd för en presskörd kamera, snarare tvärtom, en presskörd kamera åker ju in på service så fort det är något som skulle kunna gå sönder. Plus att dom servas med jämna mellanrum, men det är klart, det finns alltid undantag.

Spotmätning går ju att komma runt med utsnittsmätning, jag kände inte att spotmätning var något jag saknade på min 30:a.

Annars har jag sett EOS 3:eek:r för runt 8000 kr med booster vilket är en grym kamera som jag älskar :) Den har allt plus lite till och den är så skön att jobba med. Jag har en med booster och en med batterigrepp och den men batterigrepp hittade jag för 4500:- + moms. Något sliten i det ytre, men den ska ju inte ställas ut.
 
plasten är då inte en svag punkt på femman
har aldrig varit speciellt rädd för att den inte skulle klara av att vara ute. Mycket tåligare än enklare hus!!
Batteriet 2cr5 kostar mellan 65-150 spänn beroende på kvalitet och var. Det är samma batteri som sitter i ettan och ettN om man inte har booster ellr batterigrepp. Så det kommer du inte undan. Annars 3900:- + moms som Patrik sade för en EOS1N är ett kanonköp men du får vara beredd på att köpa en laddare till som kostar mer.....
Svår att få tag på begagnad och ny kostar den 5400:- inkl moms enl Canons off. prislista.
Nattbilder som du är intresserad av tar man väl ändå med lång slutartid och manuell fokus... Jag gör iallafall och då behöver man inte precis bry sig om autofokus. Spotten kan ju kvitta egentligen eftersom utsnitts eller centrumvägd är väldigt exakta på femman. Har aldrig blivit helt lurad där.
Jag bytte precis min femma mot en EOS1N m booster för jag "behöver" en ännu tåligare kamera (-äääh skitsnack du är bara prylgalen säger mina vänner!!)
Tänk på vertilakgreppet är väldigt bra att ha för kameran känns mycket bättre att hålla då. Dock kan det tydligen vara i vägen på vissa stativ. Blixten du har är ju perfekt till EOS5 så.....
det var mina 25 öre...
 
Vad är det för fel på blixtmekaniken i en 5:a? Har en själv och har inte märkt att det skulle vara några problem!
 
Den interna blixten kan vägra att poppa upp, för att ett kontaktbleck i skon blivit nedtryckt. Därför tror kameran att där sitter en extern blixt och poppar inte upp.. Men som sagt. Det är ett problem om man både använder extern och intern blixt.
 
Proboarder skrev:
För då tycker inte jag att 5:an duger för fem öre. Tekniken är det inge fel på, utan plasten. :) Dessutom är det dyra batterier till den eftersom den inte tar vanliga AAA.
.

Jag plåtar mycket, intensivt och i tuffa miljöer. Jag har plåtat professionellt med 3 st Eos 5:eek:r mellan 1994 och 2000 och har inte lyckats ta söner mer än en programratt och en objektivfrigörarknapp (funkar trots det). Kameran håller för mycket även om den känns lite plastig.

Däremot har jag lyckats krascha en Eos 500 fullständigt så att bajonetten bröts sönder. Objektivet (70-200) höll dock...

Min enda invändning mot 5:an är att den har ålderdomlig TTL-blixtmätning som bara mäter centrumvägt. Eos 1n har tre zoners mätning och Eos 3 har 21 och Eos 30 har 35 zoners... Så plåtar du mycket blixt skulle jag satsa på Eos 30 eller Eos 3,

/magnus
 
Tack för alla synpunkter (kom gärna med fler).

Det lutar mer och mer åt en 1N för min del, alternativt en billig 3:a. Vilken är bäst av dessa två? 3:eek:rna verkar ligga lite högre i pris, fast det kan ju bero på att de inte har funnits så länge.
 
froderberg skrev:
Jag plåtar mycket, intensivt och i tuffa miljöer. Jag har plåtat professionellt med 3 st Eos 5:eek:r mellan 1994 och 2000 och har inte lyckats ta söner mer än en programratt och en objektivfrigörarknapp (funkar trots det). Kameran håller för mycket även om den känns lite plastig.

Däremot har jag lyckats krascha en Eos 500 fullständigt så att bajonetten bröts sönder. Objektivet (70-200) höll dock...

Min enda invändning mot 5:an är att den har ålderdomlig TTL-blixtmätning som bara mäter centrumvägt. Eos 1n har tre zoners mätning och Eos 3 har 21 och Eos 30 har 35 zoners... Så plåtar du mycket blixt skulle jag satsa på Eos 30 eller Eos 3,

/magnus

börjar fundera på varför det bara e jag som är missnöjd, körde du dina EOS5:eek:r nångång i kyla? (minus 20 - 35) ? kanske därför min paja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.