Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny TFT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

lovlan

Avslutat medlemskap
Nu har jag sökt i forumet efter råd och rön inför köp av en ny TFT-skärm. Har hittat några intressanta trådar men känner att jag vill ha ytterliggare kött på benen innan jag bestämmer mig.

Idag har jag en Nec 17" 1760NX (1280*1024) som fungerar bra men den är för liten för min smak. Det jag vill ha är en TFT på 20"-21" med minst 1600*1200 som är möjlig att kalibrera och som främst ska användas till bildbehandling. Min 17" kommer att få vara kvar i ett dual-läge för verktyg, surf etc. De skärmar jag funderar på är följande:
- LaCie 20" PhotonIIvision ca 7500.- (intressant pris)
- Eizo 20" L887 ca 10500.- (verkar vara en bra kompromiss)
- Nec 20" 2080UX+ ca 10500.- (matchar min andra NEC ;O), osäker på spec.)
- Eizo 21" L997 ca 13500.- (verkar vara otroligt bra!)
- Dell 24" 2405FPW ca 10500.- (joker, 24" med 1920*1200)

Jag vill verkligen investera i en bra skärm som jag kan känna mig nöjd med i flera år. Jag har de senaste två år ångrat att jag inte slog till på en större och mer högupplöst skärm när jag köpte min 17" och jag vill helst slippa den våndan igen.

Budget finns, men köper jag ex. LaCie kan jag ju använda mellanskillnaden upp till en Eizo L997 till något annat trevligt.

Om du satt i samma sits vad skulle du välja och/eller vad har du själv för erfarenheter av skärmarna i fråga?

Love Lannér
 
lovlan skrev:
Nu har jag sökt i forumet efter råd och rön inför köp av en ny TFT-skärm. Har hittat några intressanta trådar men känner att jag vill ha ytterliggare kött på benen innan jag bestämmer mig.

Idag har jag en Nec 17" 1760NX (1280*1024) som fungerar bra men den är för liten för min smak. Det jag vill ha är en TFT på 20"-21" med minst 1600*1200 som är möjlig att kalibrera och som främst ska användas till bildbehandling. Min 17" kommer att få vara kvar i ett dual-läge för verktyg, surf etc. De skärmar jag funderar på är följande:
- LaCie 20" PhotonIIvision ca 7500.- (intressant pris)
- Eizo 20" L887 ca 10500.- (verkar vara en bra kompromiss)
- Nec 20" 2080UX+ ca 10500.- (matchar min andra NEC ;O), osäker på spec.)
- Eizo 21" L997 ca 13500.- (verkar vara otroligt bra!)
- Dell 24" 2405FPW ca 10500.- (joker, 24" med 1920*1200)

Jag vill verkligen investera i en bra skärm som jag kan känna mig nöjd med i flera år. Jag har de senaste två år ångrat att jag inte slog till på en större och mer högupplöst skärm när jag köpte min 17" och jag vill helst slippa den våndan igen.

Budget finns, men köper jag ex. LaCie kan jag ju använda mellanskillnaden upp till en Eizo L997 till något annat trevligt.

Om du satt i samma sits vad skulle du välja och/eller vad har du själv för erfarenheter av skärmarna i fråga?

Love Lannér


kolla tomshardware.se de har test på några av ovanstående, samt sök i forumet.
 
Been there done that

Tro mig Daniel, jag har sökt i forumet (se första stycket i mitt inlägg). Tomshardware recensionerna har jag också läst, bra info och tack ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.