** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köpa ny laptop, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv så står valet av skärmstorlek mellan 12 och 15 tum.

Läste i MacWorld nu att nya powerbooks är att vänta, med G5 processorer!

Står dessutom vad som är styrkorna resp svagheterna med 12 resp större. Då lutar det allt åt 15";)! Nästan bara den nätta strl som är dess fördel.

15" hade nog varit OK för mig.

Hur tänker du Björ? Vad avgör det valet för dig?

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Hur tänker du Björ? Vad avgör det valet för dig?

Mvh Niclas,

Kraven jag staplat upp ska vara uppfyllda och sedan är det pris/prestanda som avgör. Extra saker som inbyggda kortläsare etc värderar jag lågt, kanske ett par hundralappar på priset men på grundkraven prutar jag inte en tum. Men du påminde mig om att det faktiskt finns olika stora bildskärmar och med mina 40+ ögon är större skärm en fördel som kan vara värd lite mer, tom ett "skall" krav att den inte får vara alltför liten för då får jag jobbigt med den.

EN sak gällande 15"skärmar det finns dels en modell med Max upplösning 1024x768 (XGA tror jag)men det finns även högupplöst som är lite dyrare som har 1400x1050 (SXGA)

Kan vara att fundera på... :)

IEEE 1394 (Firewire): Jag har det på min laptop som jag kopplar in en extern HD på. Jag gillar det stenhårt eftersom 1) det frigör en USB-port, och 2) det är snabbare än USB. Även om USB 2.0 nominellt är på 480 Mb/s mot 400 Mb/s för Firewire så är Firewire i praktiken snabbare. Det beror bl a på att Firewire är konstruerat för att alltid gå på 400 Mb/s, medan 480 Mb/s är en teoretisk maxhastighet för USB som sällan uppnås i praktiken.

Skärm: jag har en 12" men använder en extern 19" när jag inte är ute och reser. Laptopskärmar är sämre än stationära och stationära är förhållandevis billiga. Jag resonerade som att jag prioriterade en liten, lätt dator, och extrakostnaden för en extern skärm är ändå inte så stor.

Johannes

Har hittat en på Dustin som jag funderar på och tror borde uppfylla mina behov och önskemål.

ACER TM 4602WLMI PM 1.7 1GB/80 DVDRW WLAN 15.4#XPP
artikelnr: 5010078588

Är det någon som ser en varningsflagga gentemot att beställa den?

BIF-BigFoot skrev:
EN sak gällande 15"skärmar det finns dels en modell med Max upplösning 1024x768 (XGA tror jag)men det finns även högupplöst som är lite dyrare som har 1400x1050 (SXGA)

Kan vara att fundera på... :)

Tänk bara på att bara för att man kan ställa upp upplösningen på en TFT-skärm är det inget att rekomendera. Då en TFT-skärm har fasta bildpunkter så blir alla andra upplösningar förutom den rekomenderade emulerade. Med andra ord så blir skärmen suddig så fort man ändrar upplösningen från den som skärmen är gjord för. Och som Björn skriver så vill han ha en stor skärm men med kanske inte så hög upplösning.

På några år kommer man gå ifrån fasta ikon/meny/palett-storlekar och användaren kommer då själv att kunna skala dessa själv (vektorbaserat). Troligen iaf. Apple har redan börjat utveckla detta i sin filhanterare Finder.

Då har jag beställt, det blev inte riktigt den ovan då jag tyckte det skärmformatet var udda för mina avsikter.
Blev en ACER från Dustin i alla fall med hög upplösning (1680x1050) på skärmen och allt möjligt annat. Det enda jag inte hade från listan var 1 gb minne utan 512 mb, blir det begränsande så uppgraderar jag det. modellen heter...
ACER TM 8101WLMI PM 1.6 512/60 DVDRW WLAN 15.4XPP

Jag beställde samtidigt en accesspunkt för trådlöst nät så att jag kan gömma mig i garaget med den när jag vill vara ifred ;)
Beställde ingen USB disk nu men det finns både USB2 och firewire om/när det blir aktuellt.

Så här ser den ut...
http://www.acercomputer.se/acereuro...oupCtxParam=0&dctx1=15&ctx1=SE&crc=3485375260

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar