Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny laptop, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Min 7 år gamla laptop har gjort sig förtjänt av pension, den hänger helt enkelt inte med dom yngre längre och dess 10 GB stora hårddisk känns inte så jättestor längre.
Jag är i färd med att försöka lära mig marknaden lite så jag vet vad jag ska köpa, men jag känner inte igen processorer etc så jag vet vad som är bra.
Förutom att den ska användas till office och sådant så vill jag förstås använda den i fotohobbyn som portabel lagrings och redigeringsenhet och köra PSE 3 på den. Den ska också funka lite som en underhållningsmaskin för att titta på filmer etc. Undrar om det är något speciellt jag bör tänka på eller undvika när jag köper.

Kravspecen jag satt upp är...
Minst 1 GB minne
Minst 40 GB disk men gärna mer, kommer att ha en USB2 disk också som backup.
DVD läsare och gärna skrivare men det har jag i den stationära annars.
Nätverk (ethernet 100 mhz)
USB-2 portar
TV utgång (så jag kan ha den som DVD film spelare på landet)

Men sedan är det processorn som förvirrar mig och där jag inte känner till vad som gäller i den portabla världen. Tacksam för rådgivning där samt tips på om jag glömt något i kravspecen.
 
Tänk på att det ska vara firewire eller vad det heter. Jag ska också köpa en ny laptop och en extra hårdisk. Och jag tror samman kopplingen blir bättre om man har såndär firewire.

/Daniel
 
Ordning och reda i processor träsket

Det finns flera olika processorer i dagens Laptops: nedan skall jag försöka förklara skillnaderna mellan dem:

Intel P4 / Celeron = Identisk processor med de P4 Processorer i stationära maskiner

Intel P4M / CeleronM = Intels nyare modell som är mera strömsnål än de klassiak P4/Celeron processorena vilket gör att datorn inte är lika varn och bättre batteritid

Intel Centrinon = Finns ingen processor med detta namn Centrinon är en samlingsbetäckning för att datorn har följande tre egenskaper: 1, Processor är en P4M 2, Datorn har integrerat W-Lankort från Intel 3, Att moderkortets chipset är av intelTyp.

Själv har jag en Centrinon (P4M altså) och en fördel med P4M mot CeleronM är att du har mera cacheminne vilket snabbar upp hanteringen.

Vidare tips , Se om du hittar någon leverantör där man kan konfigurera datorn själv www.jmedata.se har en serie som heter Companion där man kan välja och vraka mellan CD-DVD-DVDR etc.

En sak jag hade som stor vikt när jag köpte min för 1/2 år sedan var hårddisken , de flesta "märkesdatorer" HP / IBM / Fujitsu etc har hårddiskar som snurrar med 4200 RPM det finns en 60Gb modell från IBM/Hitatchi som snurrar med 7200 RPM vilket klart ökar prestandan då jag tycker laddtiderna är det jobbigaste

OM man kör den externa hårddisken på USB2 eller firewire skall inte spela någon större roll. Firewire är 400 Mbit & USB2 är 480 Mbit så det skall snarare vara snabbare med USB2 men jag har ingen egenerfarenhet på detta.

Vissa modeller har inbyggd minneskortsläsare vilket stundtals kan vara smidigt för att spara strömmen i kameran..

Hoppas detta her rett ut några problem annars fråga mer antingen här eller via mail.

Lycka till
 
Jag funderar också även om det är en längre tid innan jag skall "investera", just nu lutar jag åt Mac.

Jag har funnit att en powerbook 12" skulle vara det rätta för mig (just nu iaf;), + en extern 17" skärm. (Minst 80GB + minst 1GB RAM + CD,DVD-RW combo,,,,)

Har du värderat Mac?

Mvh Niclas,
 
Re: Ordning och reda i processor träsket

BIF-BigFoot skrev:


Vissa modeller har inbyggd minneskortsläsare vilket stundtals kan vara smidigt för att spara strömmen i kameran..


Har Mac,s bärbara fördelen med intern kortläsare?

Mvh Niclas,
 
Mac har jag tyvärr ingen koll på, men de har väll en PCMCIA port och isf finns det ju kort för alla möjliga kort. Har i min pc PCMCIA -> Compactflash

Info om det finns borde ju finnas på www.apple.se
 
Med tanke på att du verkar vilja kunna ta datorn med dig, ofta och till många platser skulle jag rekomendera en liten, lätt, men robust dator.

Så länge du inte ska spela tunga spel på datorn så har egentligen inte processor hastigheten någon direkt betydelse. Nästan alla, utom de allra enklaste, bärbara idag fixar bildbehandling och även filmvisning på ett bra sätt.

Mitt direkta val skulle bli en Powerbook 12" från Apple med Superdrive(DVD-brännare).

http://www.apple.com/se/powerbook/index12.html
 
Jag är väl lite smålat;) Har precis suttit å läst på Apple,,, skall kika efter "PCMCIA" i Powerbook.



/Niclas,
 
Re: Re: Ordning och reda i processor träsket

Niclasfoto skrev:
Har Mac,s bärbara fördelen med intern kortläsare?

Mvh Niclas,

Powerbook 15" och 17" har PC-kortsläsare. Med någon adapter kan man säkert läsa minneskort direkt. Men det har jag ingen erfarenhet av.
 
Re: Re: Re: Ordning och reda i processor träsket

Tawi skrev:
Powerbook 15" och 17" har PC-kortsläsare. Med någon adapter kan man säkert läsa minneskort direkt. Men det har jag ingen erfarenhet av.

Ahaa, läste precis på 12" efter kortläsare och hittade inte den på den datorn, tyvärr. Så få extra externa duppedingsar som möjligt är vad som gäller;)

/Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: Re: Ordning och reda i processor träsket

Niclasfoto skrev:
Ahaa, läste precis på 12" efter kortläsare och hittade inte den på den datorn, tyvärr. Så få extra externa duppedingsar som möjligt är vad som gäller;)

/Mvh Niclas,

Sitter med den första modellen av Powerbook 12" och kan säga att den är så pass liten att det inte fysiskt får plats en PC-kortsläsare, utan att skippa något annat. Eller förminska något, säg tex byta 2,5"-disken mot en mindre. Men det är knappast ekonomiskt, inte än iaf.
 
Titta på Dells modeller. Jag har en Inspiron 8600 med en P4M på 1.7GHz, 15.4" WS-skärm, 512MB RAM, 40GB HD, FW, USB, PCMCIA, trådlöst nätverskort osv.. ja, en centrino (enligt definition ovan). Helnöjd, kundtjänsten är bra oxå.

Att tänka på med P4M-processorerna, är att de jobbar lite annorlunda, så 1.7GHz motsvarar egentligen en.. hmm P4 2,4GHz processor, har jag läst nånstans.

Sen skaffar man ett Lexar High-Speed 32-bit CardBus CF->PCMCIA kort, så tankar man över bilderna på ett kick. Det är t.o.m snabbare än min lösa FW-kortläsare.
 
Apple/PCMCIA/Firewire

Alla PowerBook har en PCMCIA-port, använder själv en compactflash adapter. När det gäller Firewire så finns det två hastigheter, dels den gamla 400 Mbps samt Firewire 2 med 800 Mbps, alla nya PowerBook har Firewire 2. Det som jag gillar bäst på min PowerBook (förutom att det är en Mac) är skärmen (15") och styrplattan.

/Mvh Mats
 
Jeppe skrev:
Titta på Dells modeller. Jag har en Inspiron 8600 med en P4M på 1.7GHz, 15.4" WS-skärm, 512MB RAM, 40GB HD, FW, USB, PCMCIA, trådlöst nätverskort osv.. ja, en centrino (enligt definition ovan). Helnöjd, kundtjänsten är bra oxå.

Att tänka på med P4M-processorerna, är att de jobbar lite annorlunda, så 1.7GHz motsvarar egentligen en.. hmm P4 2,4GHz processor, har jag läst nånstans.

Sen skaffar man ett Lexar High-Speed 32-bit CardBus CF->PCMCIA kort, så tankar man över bilderna på ett kick. Det är t.o.m snabbare än min lösa FW-kortläsare.

Motsvarar inte en 1,7 en 3,4 ?? skall inte värdena dubblas ? har jag läst nånstans...

Ang Dell Deras datorer är helt OK men personligen tycker jag deras service SUGER FETT ! Vi hade en server på jobbet med deras extra carepack på 3 år, och SÅ JÄVLA MYCKET STRUL ! derar NextBusinesDay bullshit ! det tog totalt 3 månader och 3 Tekniker, Frakt tillbaka till dell innan det slutgiltligen blev fixat, men det kan ju varit ovanligt med så urusel servise , därefter köper vi aldrig mera DELL om kunden ej kräver just detta.. Men vist deras laptoppar är fina.. :)
 
Laptop / notebook

Förutom Dell så är Acer väldigt pris agressiva. Att räkna om "centrinon" ska man använda faktor 1,6-1,7. Intel har helt enkelt byggt in fler instruktioner per cykel och sänkt MHz och därmed uppnått en drifttid på 3-5 timmar på batteri.
 
Re: Ordning och reda i processor träsket

BIF-BigFoot skrev:

Intel P4 / Celeron = Identisk processor med de P4 Processorer i stationära maskiner

Intel P4M / CeleronM = Intels nyare modell som är mera strömsnål än de klassiak P4/Celeron processorena vilket gör att datorn inte är lika varn och bättre batteritid

Intel Centrinon = Finns ingen processor med detta namn Centrinon är en samlingsbetäckning för att datorn har följande tre egenskaper: 1, Processor är en P4M 2, Datorn har integrerat W-Lankort från Intel 3, Att moderkortets chipset är av intelTyp.


Inte riktigt, Intel Pentium 4M är inte den processor som används i Centrino-märkta laptops. I Centrino används en processor som kallas Pentium M som är specialutvecklad för laptops. Den är ännu mer strömsnål än P4M eftersom den arbetar vid lägre klockfrekvenser än P4.

För att göra det ännu mer komplicerat finns Pentium M i två olika varianter med olika stora L2 cache, 1 MB resp. 2 MB.

Pentium M säljs nu med klockfrekvenser mellan ca 1.1 - 2.1 GHz, vilket ungefär motsvarar 1.8 - 3.4 GHz Pentium 4M. Det innebär att t ex. en Pentium M 1.8 GHz är i runda slängar lika snabb som en Pentium 4 2.9 GHz. De är dock lite olika snabba för olika applikationer. Exempelvis är Pentium 4 snabbare på rena flyttalsoperationer vilket kan ha betydelse om man kör mycket beräkningsintensiv bildbehandling.

En lista på Intels alla processorer i produktion nu finns här:

http://www.intel.com/products/processor_number/info.htm

Johannes
 
Så var det ja.. Det är en Pentium Mobile som sitter i och ja.. det var 1.7x man skulle räkna med... hursomhelst.. Jag är nöjd med min.. Tangentbordet började låta illa efter ett tags användning, fick ett nytt direkt.. tog 1 dygn.
 
Tack!

Så mycket tips på så kort tid, det är jag tacksam för.
Det blir ingen Mac även om dom säkert är bra, men jag är i branschen och kan PC, ska koppla in den i rena Windows nät både hemma och på jobbet dessutom. Jag gillar Mac bättre än Windows egentligen men för mig är det inte ett alternativ rent professionellt, kan även bli att jag ska programutveckla för windows på den.
Tack för tipsen om processorer, Pentium M verkar vara något för mig då. Hade också för mig att USB2 gjorde Firewire lite redundant men var inte säker.
Ska kolla igenom utbudet igen och köper nog inom en vecka och då köper jag USB disk samtidigt samt pryttlar för trådlöst nät så jag kan sitta var jag vill i huset och pyssla med mina bilder (på muggen så jag får vara ifred).
Vad det gäller kortläsare så vore det naturligtvis en fördel om det fanns en inbyggd, men jag äger redan en USB-2 läsare så det är ingen större parameter.

Tack igen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.