Annons

Köpa ny kamera - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
En Canon 60D (ny eller begagnad) och en Sigma 30mm f/1.4 är en fin kombination. Jag knäppte några bilder på föredragshållaren vid en föreläsning igår och det blir riktigt bra i befintligt ljus. Bländare 1.4 ger korta tider och 1.8-2.0 ger skarpa och bra bilder.
 
Jag tänker bara kort och gott besvara din fråga utan att börja diskutera varför du ska byta, vilket märke som är bäst etc.

Då är mitt tips Canon 60D, trevlig kamera som ger bra bilder. Har dålig koll på Nikon, men jag uppfattar iallafall 60D som en uppgradering.

Objektiv runt 35mm har jag ingen koll på då jag mest kör med tele så det får någon annan ta.


Tack för förslaget! Jag ska kolla upp detta i butik och känna på hur Canons kameror fungerar. Men har Canon 60D ganska liten skärm?

/EE
 
Tack för förslaget! Jag ska kolla upp detta i butik och känna på hur Canons kameror fungerar. Men har Canon 60D ganska liten skärm?

/EE

Hmm... svarade på det här men det försvann tydligen så jag gör det igen.

Skärmen är 3 tum, samma storlek som exempelvis Canon 7D och bara 0,2 tum mindre än monster som Canon 5Dmk3, Nikon D600 och D800. Det är väl rätt lagom tycker jag. Tycker för övrigt att skärmen är riktigt bra, speciellt i jämförelse med 7D som jag också äger.
 
Samt, om du ändå är ett Pentax fan, hur resonerar du att den är bättre än säg en beg Canon 7D Som ligger runt 7000kr nivån...

Beror ju som sagt på vad man ska använda den till men till t ex landskapsbilder och liknande skulle jag vilja påstå att K-5 är bättre än 7D. Exempel på funktioner som Pentax K-5 har och Canon 7D saknar:

HDR (fungerar utan stativ)
automatisk horisontkorrigering
multiexponering
bildstabilisering i kameran som fungerar med alla objektiv
en massa inbyggda filter typ fisheye och miniatyr.

Den är också mindre än 7D.

Man får väldigt mycket kamera för pengarna nu när K-5 kostar under 7000 i butik, och det innebär alltid en risk att köpa en begagnad kamera (man vet ju inte vad grejerna varit med om).
 
Sensorer orkar jag inte teoretisera kring. Sedan ett par år tillbaka är de tillräckligt bra, oavsett märke.

/En annan Nikonist

Det där var det klokaste som sagts i tråden hittills och tyder på visdom och livsinsikt :cool: ;-)

Själv böt jag till Canon eftersom jag fick tillfälle att köpa en EF 70-200/4L IS till mkt bra pris. Sen gällde det att hitta ett lämpligt hus till den gluggen. Valet föll på 5D Mark II som säljs ny till mkt bra pris i nuläget.

Sensmoral...välj system efter vilka gluggar du mest vill fota med och kanske än viktigare...efter vad du gillar med magkänslan efter att ha klämt och testat olika alternativ själv. Spendera en eftermiddag på ett Media Markt edyl och känn efter ordentligt på olika modeller :D



Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.