Annons

Köpa ny kamera - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

elinelvesten

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja uppgradera mig lite och satsa på någon ny kamera och tänkte byta från Nikon till Canon.

Just nu har jag en Nikon D3000 och ett 35mm f,1.8 G objektiv.

Vill nu har lite råd och tips på en bra Canon kamera och något liknande objektiv med ungefär samma höga bländare i samma prisklass.

Mvh,
Elin
 
Varför vill du byta till Canon? Själv har jag gått ifrån Canon till Pentax och det ångrar jag inte. Hade en Canon 550D och har nu en Pentax K-5, som är en mycket bättre kamera på alla sätt och vis. Canon har inga bra bildsensorer. Man kan köpa en Pentax K-5 nu för under 7000. Det går att jämföra bildkvalitet på dxomark.com och det finns ju en massa recensioner också på olika sidor. Annars är Nikon också bättre än Canon beträffande bildkvalitet åtminstone.
 
Jag är också lite nyfiken på vadan bytet till Canon, men det är onekligen du som bestämmer i slutändan och du kan förstås ha jättebra skäl.
Vilken kamera du ska ha är svårt att svara på utan att veta mer om tänkt användning och budget. Objektivet är något lättare att säga åtminstone något om. Min bror var i liknande objektivfunderingar för inte länge sedan, och Canon har inte någon alldeles direkt motsvarighet till Nikons 35/1,8 - eller jo, de har en 35/2,0, men den verkar inte vara någon riktig höjdare på max bländare.
Slutsatsen blev att Sigma 30/1,4 var rätt väg att gå. För honom i alla fall. Det är inte heller ett perfekt objektiv, men det är ju inga.
Notera dock att det inte funkar på fullformatskameror som 5D och 6D.
 
Canon presenterade alldeles nyss en ny EF 35 mm f/2 IS USM. Den är säkert bättre än den gamla, även bortsett från stabiliseringen.

Den är säkert dyrare också.

Vill man betala ännu mer (får man nog anta), så finns redan idag även EF 35 mm f/1,4L USM. Fast med tanke på ambitionsnivån på kameran är den overkill.
 
Varför vill du byta till Canon? Själv har jag gått ifrån Canon till Pentax och det ångrar jag inte. Hade en Canon 550D och har nu en Pentax K-5, som är en mycket bättre kamera på alla sätt och vis. Canon har inga bra bildsensorer. Man kan köpa en Pentax K-5 nu för under 7000. Det går att jämföra bildkvalitet på dxomark.com och det finns ju en massa recensioner också på olika sidor. Annars är Nikon också bättre än Canon beträffande bildkvalitet åtminstone.

kan du utveckla lite vad du menar med att Canon inte har några bra bildsensorer? är jäkligt nyfiken
 
Är inte omöjligt att Canon också fasar ut "gamla" 35/2 när ny med IS kommit, så kan vara läge att passa på med 35/2 utan IS medans det finns kvar, om man vill spara pengar och är ointresserad av IS förstås..
 
Hej!

Jag skulle vilja uppgradera mig lite och satsa på någon ny kamera och tänkte byta från Nikon till Canon.

Just nu har jag en Nikon D3000 och ett 35mm f,1.8 G objektiv.

Vill nu har lite råd och tips på en bra Canon kamera och något liknande objektiv med ungefär samma höga bländare i samma prisklass.

Mvh,
Elin

Tror det blir svårt att hitta något i samma prisklass som blir en uppgradering oavsett märke. Även jag är nyfiken på orsaken till att du vill byta. det blir lite lättare att komma med tips om du berättar mer

//J
 
Tack för alla tips och råd!

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill prova på nåt nytt och hört att Canon är bra. Men det kanske bara är något som jag "hört".
Förstår att Canon har lite dyrare prisklasser, får fundera hur jag vill göra även om det hade varit kul att prova på något nytt!

/ Elin
 
Tack för alla tips och råd!

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill prova på nåt nytt och hört att Canon är bra. Men det kanske bara är något som jag "hört".
Förstår att Canon har lite dyrare prisklasser, får fundera hur jag vill göra även om det hade varit kul att prova på något nytt!

/ Elin

Jag har haft Canon i många år och aldrig vart missnöjd... du får ta reda på hur mycket pengar du harlust att lägga på en kamera och vilka funktioner du söker så hjälper vi dig vidare...

//J
 
Det jag hade tänkt är att ha en kamera som inte är för svår att förstå, men som ändå inte är för nybörjare. Jag vill kunna utvecklas med kameran, men samtidigt vill jag inte gå för högt i pris. Hellre att jag köper bättre objektiv.

Jag är ute efter ett objektiv med stor bländare där jag kan få fina bilder med starka färger. Mest till porträtt och naturfoton.

Tack än en gång för hjälpen,

/EE
 
Jag har haft Canon sen 1996 och är nöjd med den. Nu har jag min 3.e EOS SLR.

Själv tycker jag att EOS 60D är en fin kamera för "mellangoda amatörer" som jag själv räknar mig som. Det finns många recensioner på nätet, speciellt engelskspråkliga.
 
Varför vill du byta till Canon? Själv har jag gått ifrån Canon till Pentax och det ångrar jag inte. Hade en Canon 550D och har nu en Pentax K-5, som är en mycket bättre kamera på alla sätt och vis. Canon har inga bra bildsensorer. Man kan köpa en Pentax K-5 nu för under 7000. Det går att jämföra bildkvalitet på dxomark.com och det finns ju en massa recensioner också på olika sidor. Annars är Nikon också bättre än Canon beträffande bildkvalitet åtminstone.

Hur menar du med att Canon inte har några bra bildsensorer? Varför är då 5D MK 2 bland de mest sålda proffskameror? För att den har ett fint utseende eller hur menar du? Samt 1D, hur kommer det sig att de flesta sportfotografer har den? Samt, om du ändå är ett Pentax fan, hur resonerar du att den är bättre än säg en beg Canon 7D Som ligger runt 7000kr nivån...
 
Hur menar du med att Canon inte har några bra bildsensorer? Varför är då 5D MK 2 bland de mest sålda proffskameror? För att den har ett fint utseende eller hur menar du? Samt 1D, hur kommer det sig att de flesta sportfotografer har den? Samt, om du ändå är ett Pentax fan, hur resonerar du att den är bättre än säg en beg Canon 7D Som ligger runt 7000kr nivån...
Det är väl uppmätt att canon är lite sämre.Men sen om nån kan se det på bilderna är frågan ?
 
Det är väl uppmätt att canon är lite sämre.Men sen om nån kan se det på bilderna är frågan ?

Uppenbarligen så är det ju så, iaf enligt dig. Och då är jag personligen källkritisk, så har du några lab-uppmätningar? För om man inte ser skillnaden visuellt, så är det ju i sig en onödig feature.. Som att säga att på en VW bil så är rostskyddet 0,1µ tjockare än på en BMW, du ser ingen skillnad, ger ingen skillnad vad är då meningen med det?
 
Uppenbarligen så är det ju så, iaf enligt dig. Och då är jag personligen källkritisk, så har du några lab-uppmätningar? För om man inte ser skillnaden visuellt, så är det ju i sig en onödig feature.. Som att säga att på en VW bil så är rostskyddet 0,1µ tjockare än på en BMW, du ser ingen skillnad, ger ingen skillnad vad är då meningen med det?
Finns rätt många trådar om det med länkar till testsidor.Kan inte själv så mycket om sånt och ser inte heller skillnad mellan bilder tagna av Nikon,Canon eller andra märken
 
Finns rätt många trådar om det med länkar till testsidor.Kan inte själv så mycket om sånt och ser inte heller skillnad mellan bilder tagna av Nikon,Canon eller andra märken

Men du säger att Pentax är bättre än Canon, Nikon och andra tillverkare utan vidare bevis eller referenser? Är inte det lite Grekland över det hela, skall man argumentera för något så måste man väl kunna något om frågan?
 
Men du säger att Pentax är bättre än Canon, Nikon och andra tillverkare utan vidare bevis eller referenser? Är inte det lite Grekland över det hela, skall man argumentera för något så måste man väl kunna något om frågan?
Jag säger inte att vissa är bättre.Men jag har läst trådar på det här forumet där det finns länkar till testsidor där Nikon får lite bättre resultat än Canon.
 
Pentax måste leverera lite mer till samma pris, annars köper ingen den istället för någon av de två stora drakarna.

Canon tycks just nu ligga lite under när det gäller sensorer, men det omvända förhållandet gällde för några år sedan och det kommer att svänga. Ett hus blir gammalt på tre-fyra år idag, utvecklingen står inte stilla.

Kolla också på de spegelfria systemkamerorna, man får mycket kamera och bildkvalitet för pengarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.