Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa ny digitalkamera
- Trådstartare Zal
- Start datum
Fredrik H
Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i dagspressens arbetsmetoder men de trycks ju inte på fotopapper precis.
Jaja, vi ska nog inte dra iväg den här tråden åt fel håll eftersom D30 säkert finns dryftad på annat håll.
Men en D30 fungerar ju bäst med lite finare objektiv vilket inte rymms i budgeten, så den kanske går bort iallafall.
Jaja, vi ska nog inte dra iväg den här tråden åt fel håll eftersom D30 säkert finns dryftad på annat håll.
Men en D30 fungerar ju bäst med lite finare objektiv vilket inte rymms i budgeten, så den kanske går bort iallafall.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Kan bara konstatera att Jerry saknar erfarenhet av D30:ns bildfiler.
Den kamera du tänker på, Dimage 7i kan gräva ner sig i jämförelse enligt de som testat. Batteriet på en D30 varar en normal fotodag, utan problem.
Har själv tagit fram mer än 100 A3 bilder från D30:n och de är klockrena. Ett 10 tal i tryck i A4 utan problem.
Bilderna från D30 är extremt rena.
Samma med Tex S1 och andra kameror med till synes "dålig" upplösning.
Det är en sak att ha många prickar, men det är en helt annan sak vad de sedan representerar.
Photodo tidningen hade en bra artikel om detta för ett tag sedan.
Det är bla avståndet mellan prickarna, mjukvaran i kameran och mjukvaran som tar hand om efterarbetningen som också skall räknas in.
Dock kräver en D30 att du även budgeterar för ett objektiv, men du blir inte besviken. Dimagen är långsam, tar en evighet på sig att fokusera, inte som en systemkamera, mer som en Canon S90PRO som du även bör titta på (har dock även långsam focus, men bättre liv i batterierna). Har även en S90, och den är bra som resekamera då den har bra zoom, IS, tar CF, samma batteri som D30, samma blixt osv.
Vad har Diamgen för krav för att få extern blixt tex, du kommer snart att vilja ta studiobilder på prov, vad finns då?
Varnar dock för att D30:n är som en drog, du vill bara ha mer.....
Titta igenom denna diskussion på:
http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=3073644
Har själv inte läst den, men kan ge nått.
Roine
Kan bara konstatera att Jerry saknar erfarenhet av D30:ns bildfiler.
Den kamera du tänker på, Dimage 7i kan gräva ner sig i jämförelse enligt de som testat. Batteriet på en D30 varar en normal fotodag, utan problem.
Har själv tagit fram mer än 100 A3 bilder från D30:n och de är klockrena. Ett 10 tal i tryck i A4 utan problem.
Bilderna från D30 är extremt rena.
Samma med Tex S1 och andra kameror med till synes "dålig" upplösning.
Det är en sak att ha många prickar, men det är en helt annan sak vad de sedan representerar.
Photodo tidningen hade en bra artikel om detta för ett tag sedan.
Det är bla avståndet mellan prickarna, mjukvaran i kameran och mjukvaran som tar hand om efterarbetningen som också skall räknas in.
Dock kräver en D30 att du även budgeterar för ett objektiv, men du blir inte besviken. Dimagen är långsam, tar en evighet på sig att fokusera, inte som en systemkamera, mer som en Canon S90PRO som du även bör titta på (har dock även långsam focus, men bättre liv i batterierna). Har även en S90, och den är bra som resekamera då den har bra zoom, IS, tar CF, samma batteri som D30, samma blixt osv.
Vad har Diamgen för krav för att få extern blixt tex, du kommer snart att vilja ta studiobilder på prov, vad finns då?
Varnar dock för att D30:n är som en drog, du vill bara ha mer.....
Titta igenom denna diskussion på:
http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=3073644
Har själv inte läst den, men kan ge nått.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Japp
Jag är klart imponerad själv. Säljer nu av min analoga del, dvs EOS 30, Dimage dual scan II. Har dock fortfarande kvar mellanformatetskameran.
Tyvärr verkar D60:n floppa lite av flera anledningar.
Dels kan Canon inte leverera. Man har bränt ca 1/2 år, dvs halva den tekniklängd man har på sig innan marknaden kräver nått nytt.
Dels ger den dubbla filstorleken, till 25% bättre upplösning. (obs upplösning = förmågan att återge små detaljer). Begränsas av bla objektiv och kamerahuset osv.
Dock ger D60 betydligt bättre redigeringsmöjligheter då filerna och antalet prickar är det dubbla.
Då jag valt att köpa objektiv som zoomar och jag nu övar hårt för att "beskära" redan vid fotoögonblicket, så är det de 25%:en jag krigar mot.....
Men har man krav på att beskära hårt osv, då är D30:n inget bra alternativ, men det är inte Dimagei heller.....
Då bör man köra DIA eller negativ.
Var klart nöjd med Scan Dual II från Minolta, gav kanonresultat även vid tryckning av beskurna bilder.
Roine
Jag är klart imponerad själv. Säljer nu av min analoga del, dvs EOS 30, Dimage dual scan II. Har dock fortfarande kvar mellanformatetskameran.
Tyvärr verkar D60:n floppa lite av flera anledningar.
Dels kan Canon inte leverera. Man har bränt ca 1/2 år, dvs halva den tekniklängd man har på sig innan marknaden kräver nått nytt.
Dels ger den dubbla filstorleken, till 25% bättre upplösning. (obs upplösning = förmågan att återge små detaljer). Begränsas av bla objektiv och kamerahuset osv.
Dock ger D60 betydligt bättre redigeringsmöjligheter då filerna och antalet prickar är det dubbla.
Då jag valt att köpa objektiv som zoomar och jag nu övar hårt för att "beskära" redan vid fotoögonblicket, så är det de 25%:en jag krigar mot.....
Men har man krav på att beskära hårt osv, då är D30:n inget bra alternativ, men det är inte Dimagei heller.....
Då bör man köra DIA eller negativ.
Var klart nöjd med Scan Dual II från Minolta, gav kanonresultat även vid tryckning av beskurna bilder.
Roine
sagan
Avslutat medlemskap
Hastighetroinek skrev:
Dimagen är långsam, tar en evighet på sig att fokusera
Dimâge 7i är en mycket snabb kamera. Startar på ca 3 s. Mellan bilder så är tiden försumbar. Efter tre bilder i hög upplösning som man tar i snabb följd får man vänta några sekunder då buffertminnet skriver till kortet. Tiden från avtryck tills bilden verkligen tas är också försumbar.
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim7i.php
-----------------------------------
- AF is faster than I had predicted
The CP5700 was clocked 0.93 ... 1.09 sec (cf. the D7i at 0.63 ... 0.78). I figure these are "best case" times. (Phil clocked the D7i between 0.8 and 1.2; if the measuring system difference between the two reviewers is the same, this would put the CP5700 between 1.3 and 1.5 sec on his scale.) In any case, clearly too slow for sports or action photography.
- MF shutter lag is MUCH worse than I thought
The CP5700 clocked 0.655...0.755 sec, 0.223 with pre-focus (and metering); really bad compared to the D7i (0.22 s and 0.13 s respectively). IMO this is really bad: it means that you really have to lead a lot in order to compensate for the shutter lag, even when you have pre-focused and metered, and you'll get hardly any action frames at all without leaning on the shutter all the time (which will screw up metering if you point the camera in different directions, thereby changing the lighting of the subject). In my opinion, this renders the CP5700 just about useless for sports/action. Too bad; the 280mm tele + 1.5x teleconverter would have kicked ass for it otherwise.
http://www.imaging-resource.com/
roinek skrev:
Studioblixt
Du behöver en blixtadapter, PCT-100, som du sätter direkt i kamerans blixtsko för att kunna använda studioblixtar på Dimâge 7i.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Kim
Rekordsnabbt svar, men du brukar vara allert (snabbare än en Dimage 7i)
Det är underkännt med nästan en sekund, tillbehören för att få igång en blixt har debatterats flitigt i andra forum. Vad kostar tillbehöret, har inte en susning själv?!
Det är underkännt med nästan en sekund, tillbehören för att få igång en blixt har debatterats flitigt i andra forum. Vad kostar tillbehöret, har inte en susning själv?!
sagan
Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Hej Kim
Det är underkännt med nästan en sekund,
Ursäkta?
cf. the D7i at 0.63 ... 0.78
the D7i 0.22 s and 0.13 s respectively
Jerklaren
Aktiv medlem
Efterarbete....tjae...det går att simulera. Ju fler pixlar, ju mer information. Sedan att D30 ger mer korrekt information är ju klart (pga CMOS, objektiv osv). Men förstorar du den bilden för att skriva ut den på A3 ger du den väldigt få dpi eller också skapar du mjukvaruberäknad information, vilken är falsk. Det innebär inte att det inte är snyggt - det blir förmodligen snyggare än med en dålig konsumentkamera för 15000:- pga optiken osv - men det är inte en ärlig jämförelse eftersom bilden inte är "äkta". Äh, vad vet jag. Jag har ingen erfarenhet, men det är trots allt enkel logik.
sagan
Avslutat medlemskap
Jerklaren skrev:
det blir förmodligen snyggare än med en dålig konsumentkamera för 15000:- pga optiken osv - men det är inte en ärlig jämförelse eftersom bilden inte är "äkta". Äh, vad vet jag. Jag har ingen erfarenhet, men det är trots allt enkel logik.
Det finns inga dåliga kameror i 15000:- klassen, både Dimage 7i och Sony 707 har kanonfin optik.
Nej du vet tydligen inte mycket om saken ;-)
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Jerry
Dock håller det inte i verkligheten. Vi har producerat så pass många bilder att vi har erfarenhet att vissa saker har mer betydelse än andra.
Det stämmer att fler pixlar betyder mer av verkligheten, men CCD och D30 har inte pixlar för alla färger, utan beräknar alltid ut vissa punkter.
Roine
Dock håller det inte i verkligheten. Vi har producerat så pass många bilder att vi har erfarenhet att vissa saker har mer betydelse än andra.
Det stämmer att fler pixlar betyder mer av verkligheten, men CCD och D30 har inte pixlar för alla färger, utan beräknar alltid ut vissa punkter.
Roine
Fredrik H
Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Efterarbete....tjae...det går att simulera. Ju fler pixlar, ju mer information. Sedan att D30 ger mer korrekt information är ju klart (pga CMOS, objektiv osv). Men förstorar du den bilden för att skriva ut den på A3 ger du den väldigt få dpi eller också skapar du mjukvaruberäknad information, vilken är falsk. Det innebär inte att det inte är snyggt - det blir förmodligen snyggare än med en dålig konsumentkamera för 15000:- pga optiken osv - men det är inte en ärlig jämförelse eftersom bilden inte är "äkta". Äh, vad vet jag. Jag har ingen erfarenhet, men det är trots allt enkel logik.
Sant eller Falskt..
Rätt eller Fel..
Vi glömmer detta nu och konstaterar att Linus (som tråden handlar om) kan köpa en Dimage 7i om han inte har några Canon objektiv redan för då skulle han kunna köpa en D30 istället, eller inte.
sagan
Avslutat medlemskap
Zal skrev:
Tackar för alla svar jag fått.
Efter att ha läst igenom alla svar och lärt mig en hel del,
så blir det nog en Dimage trots allt. Eftersom jag inte
har några objektiv innan så blir Canons kamera
nog lite för dyr.
Mvh Linus
Bra beslut! du får en mycket SNABB kamera med en härlig bildkvalité !
gratulerar!
mvh/Kim
haze
Aktiv medlem
Nå vad blev det??
Köpte du kameran? Har själv en Sony och har kikat på denna som nästa alternativ vilken också har över 5 mil pix.
liten notfot i dialogen, om än ett halvår senare:dagspress förekommer sällan i a4 format, då pratar man mer om fackpress. Den trycks vanligtvis i 150 linjer/tum i tryckpressens raster. Skall du trycka en sådan digitalbild erfordras att du "dubblar" pixlarna i din bild, dvs du skall ha en bild med 300 pix/tum med formatet 210 X 297 cm för att få ett normalresultat. Dagspress trycks i runt 80 Linjer vilket gör att bilden skall ha minst 160 pixlar/tum vid 100% storlek. Mät en DN så kan du själv räkna ut hur mycket pixlar du behöver i upplösning...För att inte tala om Foto och liknade blaskor som ofta trycks i över 200 Linjer/tum. Nej, det är som med allting annant, störst och mest är alltid bäst..så köp inget under 4-5 miljoner pixlar om du inte bara skall leka på webben och printa hemma på färgplottern..
Haze
Köpte du kameran? Har själv en Sony och har kikat på denna som nästa alternativ vilken också har över 5 mil pix.
liten notfot i dialogen, om än ett halvår senare:dagspress förekommer sällan i a4 format, då pratar man mer om fackpress. Den trycks vanligtvis i 150 linjer/tum i tryckpressens raster. Skall du trycka en sådan digitalbild erfordras att du "dubblar" pixlarna i din bild, dvs du skall ha en bild med 300 pix/tum med formatet 210 X 297 cm för att få ett normalresultat. Dagspress trycks i runt 80 Linjer vilket gör att bilden skall ha minst 160 pixlar/tum vid 100% storlek. Mät en DN så kan du själv räkna ut hur mycket pixlar du behöver i upplösning...För att inte tala om Foto och liknade blaskor som ofta trycks i över 200 Linjer/tum. Nej, det är som med allting annant, störst och mest är alltid bäst..så köp inget under 4-5 miljoner pixlar om du inte bara skall leka på webben och printa hemma på färgplottern..
Haze
Loj
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Billigast är inte alltid bäst. Se till att de har prylarna i lager innan du beställer.
Det gäller väl alltid? Fast ärligt talat så väntar jag gärna en dag extra och köper från Cyberphoto än från ScandinavianPhoto, som i regel ligger åtskilliga hundralappar över i pris...
/Janne
Loj
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Om du bara behöver vänta en dag extra så är det ju också ganska självklart.
Men hur lyckas en firma som inte har sakerna på lager, bara leverera 1 dag senare hem till dig än den firma som har på lager?
Jag har inte någon större erfarenhet av Cyberphoto egentligen - har bara köpt från dem ett 10 tal gånger, dels i tjänsten, dels privat. Var gång jag beställt något har det kommit omgående. Är det verkligen så att de har ett dåligt lager? Eller är det helt enkelt en annan av dessa "eviga sanningar" som finns?
Men var och en lycklig på sin väg. Cyberphoto har ofta bättre priser än Scandinavian Photo. Båda firmorna är emellertid dyrare än diverse tyska fotoaffärer, dit jag heller vänder mig i fråga om inköp.
Ha en bra dag!
/Janne
Jag har aldrig beställt från Cyber så jag vet inte heller. Jag menade snarare små "uppstickar" firmor som kanske lockar med låga priser, men som kanske har svårt att leverera. Ofta betyder låga priser lite lager, eftersom det är det enda sättet att gå runt.
Om det är ngt som jag verkligen vill ha så ringer jag alltid och kollar så att det verkligen finns.
Detsamma.
Om det är ngt som jag verkligen vill ha så ringer jag alltid och kollar så att det verkligen finns.
Detsamma.