Annons

Köpa ny bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

arpeand

Medlem
Jag går i tankarna att byta ut min gamla (8 år 8 mb minne 512 gb ssd disk) laptop mot en ny.

Jag har hittat två som intresserar mig, dels en HP Spectre x360 med 32gb minne och 1 tb ssd-disk, processorn är en intel core ultra 155H och dels en Lenovo Yoga slim med samma minne och lagring men med den nya processorn AMR snapdragon. Vissa tester säger att snapdragon ska var otroligt snabb men frågan är om det är värt att satsa på den nu eller vänta tills de program man använder är anpassade till den nya arkitekturen.

Vilken som helst av dem är en rejäl uppgradering från min gamla, det är mer en fråga om jag gör ett misstag om jag går på den "gamla" med intel processor. Jag vill gärna höra synpunkter på vad ni tror.
OBS Mac är inte ett alternativ.
 
Ny dator brukar innebära att tillhörande operativsystem är uppdaterat till dagens nivå. Gamla datorers operativsystem och program kanske inte matchar dagens standard och datorer men så länge de inte kasserats och slutat uppdateras torde de nu finnas i uppdaterade versioner och därmed fullt kapabla att sammarbeta med den nya datorn och dess operativsystem.
 
Håller också på att titta efter en ny dator, har ifs en 3 år gammal med i7 och 16GB RAM, men de senaste uppdateringar av LR och PS är väldigt grafikkrävande. Man behöver därför se över prestanda på grafikkort på nästa dator, annars är jag inne på samma 32GB ram och 1TB SSD
 
Har haft min HP Envy 17" i många år nu och det börjar närma sig ett nyköp. Har dragits med 3 lodräta linjer på högersidan av skärmen sedan garantin gick ut så någon ny HP blir det inte. Det blir att gå tillbaka till en Dell XPS som jag haft tidigare och var mycket nöjd med.

/Stephan
 
Dagens mobila Intel Ultra-processorer har grafikkort i sig som slår det mesta 4-5år gammalt även om det är mobila Nvidia och AMD-kort.
Men en Ultra-Processor med ett nytt Nvidia/AMD-kort är givetvis ännu bättre.

Om man sitter med Adobe-Program skall man dessutom kanske överväga att skaffa en med ARM. Qualcomms Snapdragon X Elite verkar slå det mesta i prestanda. Jag har dock inte testat själv än. Men på pappret och bland dom som testat verkar det vara bra. Dom flesta stora tillverkarna släpper eller har redan släppt nya med den processorn.

Windows har funnits länge för ARM, men det är först nu programmen börjar bli optimerade för ARM.
 
Det blir att gå tillbaka till en Dell XPS som jag haft tidigare och var mycket nöjd med.
Kan bara hålla med, jag sitter själv vid en XPS 13" som jag köpte 2017. Nu använder jag den inte för (seriös) fotoredigering, då skärmen inte går att kalibrera tillfredsställande, men jag är ändå väldigt nöjd med den och när det blir aktuellt att köpa en ny laptop, blir det sannolikt en Dell.

Men så länge denna rullar på, kommer jag att använda mig av den;

Skärmbild 2024-07-04 123802.png
 
Tittade på en XPS och det ser ut som man kan välja en Intel ARC eller Nivida 4050 antar att båda är separata grafikkort och OK till fotoredigering

 
Tittade på en XPS och det ser ut som man kan välja en Intel ARC eller Nivida 4050 antar att båda är separata grafikkort och OK till fotoredigering

XPS 14 skall väl finnas nu med Qualcomm Snapdragon X Elite också.
 
Jag går i tankarna att byta ut min gamla (8 år 8 mb minne 512 gb ssd disk) laptop mot en ny.

Jag har hittat två som intresserar mig, dels en HP Spectre x360 med 32gb minne och 1 tb ssd-disk, processorn är en intel core ultra 155H och dels en Lenovo Yoga slim med samma minne och lagring men med den nya processorn AMR snapdragon. Vissa tester säger att snapdragon ska var otroligt snabb men frågan är om det är värt att satsa på den nu eller vänta tills de program man använder är anpassade till den nya arkitekturen.

Vilken som helst av dem är en rejäl uppgradering från min gamla, det är mer en fråga om jag gör ett misstag om jag går på den "gamla" med intel processor. Jag vill gärna höra synpunkter på vad ni tror.
OBS Mac är inte ett alternativ.
hej! Som jag ser på saken så är det helt avgörande vad du ska ha datorn till. Eftersom vi är på Fotosidan misstänker jag att bildredigering är en del av syftet med datorn. Jag använder Lightroom, molnvarianten, tillsammans med Photoshop. Det innebär att jag lugnt kan hålla igen på alla krav på datorn. Det som är mest krävande, vilket inte är särskilt ofta, kör jag på min desktop, men använder mobilt antingen en iPad eller hellre min Surface Pro i5 för den mesta bildhanteringen till vardags. Väldigt skönt!
 
ANNONS