Annons

Köpa Nikon D80 (18-135) i USA,och frakta hit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Du kan inte stå passiv när tullen rotar i kameraväskan utan det är du som ska bevisa att du inte tänkt importera något utan att betala tull och moms.
Så om jag har köpt en kamera begad i sverige och inte har kvitto på den så är det kört? Det kan omöjligt vara så snett!
http://www.bobster.se/
En sida från en kille som tar hem instrument åt folk. Där finns lite info och tips. Jag har köpt lite grejer av honom.
 
henke-stenbäck skrev:
Så om jag har köpt en kamera begad i sverige och inte har kvitto på den så är det kört? Det kan omöjligt vara så snett!
http://www.bobster.se/
En sida från en kille som tar hem instrument åt folk. Där finns lite info och tips. Jag har köpt lite grejer av honom.

Originalkvitto är inte enda sättet att styrka att man redan betalat moms för kameran = köpt den i EU.

Det kvittot du fck när du köpte kameran begagnad funkar också.

Har du oberoende vittnen som säger att du haft kameran sedan innan så kan det också fungera. DEt kan vara lite knepigt eftersom kompisar itne är oberoende...

Är det en vanlig normal kamera och det syns att den inte är helt ny lär deras intresse också avta.
Men i teorin kan dom kräva dig på tull/moms även på begagnade saker.

Ett bra sätt är att fotografera utrustningen och i bästa fall få fotona vedimerade av fotohandlaren att fotot är framkallat/utskrivet ett visst datum ifall man ska åka utomlands.
Då kan man känna sig lite lugnare...
 
Dajo skrev:
Originalkvitto är inte enda sättet att styrka att man redan betalat moms för kameran = köpt den i EU.

Det kvittot du fck när du köpte kameran begagnad funkar också.

Har du oberoende vittnen som säger att du haft kameran sedan innan så kan det också fungera. DEt kan vara lite knepigt eftersom kompisar itne är oberoende...

Är det en vanlig normal kamera och det syns att den inte är helt ny lär deras intresse också avta.
Men i teorin kan dom kräva dig på tull/moms även på begagnade saker.

Ett bra sätt är att fotografera utrustningen och i bästa fall få fotona vedimerade av fotohandlaren att fotot är framkallat/utskrivet ett visst datum ifall man ska åka utomlands.
Då kan man känna sig lite lugnare...
Hur ska tullen veta vad saker kostar om grejerna finns eller inte finns i sverige? Varan kanske inte ens finns att köpa längre. För man betalar tull och moms på värdet. Det känns lite ihåligt tycker jag.
 
henke-stenbäck skrev:
Hur ska tullen veta vad saker kostar om grejerna finns eller inte finns i sverige? Varan kanske inte ens finns att köpa längre. För man betalar tull och moms på värdet. Det känns lite ihåligt tycker jag.

Man låter helt enkelt göra en värdering om det är en så sällsynt pryl att tullen itne har den i sina listor och den inte går att hitta på tex blocket.se.

Man använder alltså samma värderingsmetod som dom flesta försäkringsbolag.
Oftast ligger dm helrätt och har dom helt fel akn du naturligtvis överklaga deras beslut med hjälp av någon värderare.

Så länge vi pratar om halt vanliga prylar som finns att köpa överallt så ä det här inget som helst problem.
 
Gör som jag, be din syster att köpa kitet. MEN FRAKTA INTE! för då kmr moms och allt sånt på. be henne att ta med den hem istället på vägen hem. hon blir inte heller stoppad. såvida hon går i den gången där man ska redogöra inköp m.m. Alltså bara att gå förbi i den andra gången. Och det där med garanti på kamerahuset. Köp en Mack warranty 3års för ca tusenlappen (skr).

Det funkar! :) för så har jag gjort med min D200 :).
 
Dajo skrev:
Man låter helt enkelt göra en värdering om det är en så sällsynt pryl att tullen itne har den i sina listor och den inte går att hitta på tex blocket.se.

Man använder alltså samma värderingsmetod som dom flesta försäkringsbolag.
Oftast ligger dm helrätt och har dom helt fel akn du naturligtvis överklaga deras beslut med hjälp av någon värderare.

Så länge vi pratar om halt vanliga prylar som finns att köpa överallt så ä det här inget som helst problem.
Set är väl en jävla skillnad. Om jag försäkrar något kommer det ju att sjunka i värde och om försäkringsbolaget ska betala för en trasig kamera kommer dom att ersätta den med en ny eller dra av för slitage och åldrandet av produkten. Men om jag skall betala tull på något som jag engång köpt måste väl summan stämma överäns med vad den kostade när jag köpte den och det blir ju omöjligt att kolla upp utan kvitto.
Sen skriver du att oberoende personer kan värdimera och att kompisar inte är oberoende? Det klart att man ska ta en polare eller syskon, hehe. man kan ju inte gå ut på stan och leta på någon gammal gubbe som skall intyga något till någon dom inte känner. Och jag skulle vilja se den som ringer till cyberphoto 2 år efter inköp av någon kamera: öööööh kommer du inte ihåg mig, jag som köpte den där canon? hehe.
Ta bilder på produkter för försäkring har jag alltid tyckt varit lite skumt ( med så är det ju ) men att göra det för att styrka till tullen att den är min låter fucked up! Då skulle man ju kunna ladda ner vilken amatörfotad blid som helst på en kamera man har tänkt köpa eller ta en bild på den när man köpt den och hävda att: DET HÄR ÄR MIN KAMERA! hehe. Och om det är så enkelt, ja då är det ju bara fritt fram att ta vad fan som helst.
Ja, det kanske är så enkelt och det är därför dom aldrig stoppar folk och börjar ställa frågor.
Skulle vilja höra EN historia om någon som åkt dit och blivit tvungen att pröjsa för en kamera dom inte haft i orginalförpackningen. Utan haft den i en kamera väcka. Och höra hur han/hon gått tillväga.
 
henke-stenbäck skrev:
Set är väl en jävla skillnad. Om jag försäkrar något kommer det ju att sjunka i värde och om försäkringsbolaget ska betala för en trasig kamera kommer dom att ersätta den med en ny eller dra av för slitage och åldrandet av produkten. Men om jag skall betala tull på något som jag engång köpt måste väl summan stämma överäns med vad den kostade när jag köpte den och det blir ju omöjligt att kolla upp utan kvitto.
Sen skriver du att oberoende personer kan värdimera och att kompisar inte är oberoende? Det klart att man ska ta en polare eller syskon, hehe. man kan ju inte gå ut på stan och leta på någon gammal gubbe som skall intyga något till någon dom inte känner. Och jag skulle vilja se den som ringer till cyberphoto 2 år efter inköp av någon kamera: öööööh kommer du inte ihåg mig, jag som köpte den där canon? hehe.
Ta bilder på produkter för försäkring har jag alltid tyckt varit lite skumt ( med så är det ju ) men att göra det för att styrka till tullen att den är min låter fucked up! Då skulle man ju kunna ladda ner vilken amatörfotad blid som helst på en kamera man har tänkt köpa eller ta en bild på den när man köpt den och hävda att: DET HÄR ÄR MIN KAMERA! hehe. Och om det är så enkelt, ja då är det ju bara fritt fram att ta vad fan som helst.
Ja, det kanske är så enkelt och det är därför dom aldrig stoppar folk och börjar ställa frågor.
Skulle vilja höra EN historia om någon som åkt dit och blivit tvungen att pröjsa för en kamera dom inte haft i orginalförpackningen. Utan haft den i en kamera väcka. Och höra hur han/hon gått tillväga.

Vad du betalat är inte alltid vad man bedömer tull och moms på vid import utan det är VÄRDET på prylen.

köper din syster en kamera och sedan säljer den till dig för 1 krona så blir inte momsen 25öre utan man tittar på värdeuppgiften din syster angett (eller den som fysiskt bär den över gränsen) och ser om den är rimlig eller inte.

Är den inte rimlig kikar man vad tex en D200 kostar och beräknar moms på det.




Naturligtvis tar man inte kort på kameran mot en steril bakgrund utan man gör det tillsammans med något som identifierar tidpunkt osv.

Att lägga kameran så att serienummret syns och samtidigt ha med senaste kontoutrdaget från banken är ett bra sätt att göra sannolikt att man haft en viss pryl vid en viss tidpunkt.

Har man sedan låtit vedimera papperskopian så kan man vara relativt säker.

Denna metod används tex ofta vid försäkring av smycken osv men funkar lika bra när man ska avgöra om det är import eller inte.

Om du tänker lite på hur det skulle vara om det är som du säger.
Då skulle det inte gå att ha några tullar osv och alla skulle handla kameror som galningar utomlands och inte betala svenska skatter.

Jag säger inte att man normalt åker dit om man försöker smuggla in en kamera men risken finns och tullen har ganska goda möjligheter att agera.
Dom flesta som smugglar in prylar man köpt utomlands klarar sig naturligtvis.
 
Dajo skrev:


Om du tänker lite på hur det skulle vara om det är som du säger.
Då skulle det inte gå att ha några tullar osv och alla skulle handla kameror som galningar utomlands och inte betala svenska skatter.
.

Det är det folk gör. Att köpa en kamera utomlands blir oftast billigare. Men inte så pass mycket billigare att man kan kosta på sig en resa p.g.a att man skall köpa en produkt. I vissa fall kan det vara så. Med bilar t.ex.
Intressant debatt dock. Men jag väntar på svar från tullen på min fråga samt minst en sann historia om någon som åkt fast i tullen med kameran i fotoväskan, innan jag köper allt detta, hehe.
Peace!
 
henke-stenbäck skrev:Intressant debatt dock. Men jag väntar på svar från tullen på min fråga samt minst en sann historia om någon som åkt fast i tullen med kameran i fotoväskan, innan jag köper allt detta, hehe.Peace!
Men, var inte min fråga, som jag med svaret från Tullen återgav tidigare i tråden, exakt det det påstod dig "vara hundra" på hur det fungerade? Litar du inte på det svaret?

Och vad gäller att åka fast i Tullen: jag har aldrig "åkt fast", om du menar att jag åkt dit för varusmuggling (eftersom jag aldrig smugglat någon utrustning). Däremot har jag fått fotoryggan kontrollerad; en gång enbart den och en gång tillsammans med övrigt bagage. Antar att mina förklaringar dög och/eller att de letade efter andra saker den dagen (och minns jag inte fel, så hade jag ganska välanvända prylar den gången fotoryggan kollades).

Även de gånger jag går på rött, har de tittat lite i min övriga utrustning (har företag, så momsen får jag tillbaka och tullen är avdragsgill. Värt de få återstående kronorna att ha bokföring och samvete i ordning... :) ).
 
jorgene skrev:
Men, var inte min fråga, som jag med svaret från Tullen återgav tidigare i tråden, exakt det det påstod dig "vara hundra" på hur det fungerade? Litar du inte på det svaret?

Och vad gäller att åka fast i Tullen: jag har aldrig "åkt fast", om du menar att jag åkt dit för varusmuggling (eftersom jag aldrig smugglat någon utrustning). Däremot har jag fått fotoryggan kontrollerad; en gång enbart den och en gång tillsammans med övrigt bagage. Antar att mina förklaringar dög och/eller att de letade efter andra saker den dagen (och minns jag inte fel, så hade jag ganska välanvända prylar den gången fotoryggan kollades).

Även de gånger jag går på rött, har de tittat lite i min övriga utrustning (har företag, så momsen får jag tillbaka och tullen är avdragsgill. Värt de få återstående kronorna att ha bokföring och samvete i ordning... :) ).

Detta svar har jag idag fått från tullen:
-----Ursprunglig fråga-----
> Jag har en släkting som bor i usa. Om hon reser hit för att hälsa på
> och tar med sig en kamera, finns det risk att hon blir stoppad av tullen
> och blir tvingad att betala tullavgift? Aven fast det är hennes
> personliga kamera och det finns inge kvitto på den?

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-154.

Hon har givetvis rätt att ta med sig sin egen kamera under besöket i Sverige.Ingår i reseutrustning.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Göran Isaksson
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se
TullSvar, tfn 0771-23 23 23

Om jag skulle min syrra skulle åka fast i tullen för att ha en sprillans ny kamera i sin kamera väska och visa detta mejl skulle det vara lugnt! Det finns ju självklart ingen lag om att kameran måste vara använd ett tag och det var ju det jag skrev! detta är ju hennes privata kamera för eget bruk och ingen kan bevisa att hon ska smuggla in den och sälja o.s.v. även om hon kanske skulle det.Och varför skulle dom bli suspekta över ny utrustning? Man har väl rätt att resa med en ny kamera oxå. Alltså är det som jag skrev: allt är inte så svart och vitt! Så jag ÄR hundra!
 
henke-stenbäck skrev:
Detta svar har jag idag fått från tullen:
-----Ursprunglig fråga-----
> Jag har en släkting som bor i usa. Om hon reser hit för att hälsa på
> och tar med sig en kamera, finns det risk att hon blir stoppad av tullen
> och blir tvingad att betala tullavgift? Aven fast det är hennes
> personliga kamera och det finns inge kvitto på den?

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-154.

Hon har givetvis rätt att ta med sig sin egen kamera under besöket i Sverige.Ingår i reseutrustning.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Göran Isaksson
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se
TullSvar, tfn 0771-23 23 23

Om jag skulle min syrra skulle åka fast i tullen för att ha en sprillans ny kamera i sin kamera väska och visa detta mejl skulle det vara lugnt! Det finns ju självklart ingen lag om att kameran måste vara använd ett tag och det var ju det jag skrev! detta är ju hennes privata kamera för eget bruk och ingen kan bevisa att hon ska smuggla in den och sälja o.s.v. även om hon kanske skulle det.Och varför skulle dom bli suspekta över ny utrustning? Man har väl rätt att resa med en ny kamera oxå. Alltså är det som jag skrev: allt är inte så svart och vitt! Så jag ÄR hundra!

Som man frågar får man svar.

Ställ frågan till tullen hur det blir om hon köper en kamera där och påstår att hon hade med sig den från Sverige.
Fråga dom hur dom ser skillnad på en kamera som personen köpt i USA och en som han tagit med sig dit...

Svaret du fick är helt rätt eftersom du ställde frågan om hur det blir när hon tar med sig sin kamera ut när hon reser.
Tullen har i sitt svar utgått ifrån det du skriver i frågen.
 
Ja men självklart säger man väl inte att man köpt kameran på semestern och tänker ta in den och lämna den i sverige. Vem fan vill betala mer än vad man kan? Men om du vill betala momsoch tull är det ok med mig och säkert ok av tullen också. Dessutom var ju frågan om inte hans (som började denna tråd) syster kunde ta hit kameran från usa. Då är det ju inge problem, eller hur?
Jag får en nikon d200 från hongkong på söndag och då får jag väl sen om det blir något strul i tullen.
 
Fråga 1

-----Ursprunglig fråga-----
Hej
Vi ahr en diskussion angående tullregler osv på fotosidan.se.

Där påstås att man kan åka till USA och där köpa en kamera som man
sedan
tar med till sverige utan att ha avsikt att betala moms vid
införseln.
Om man säger till tullen att det är en kamera man haft med sig från
Sverige så ska man bara kunna gå igenom tullen utan problem.

Vad kan tullen göra för att se om en kamera är inköpt på resan och
ska
tullas/momsas eller om det är en kamera köpt i Sverige. Något kvitto
finns inte.
Vems är bevisbördan?

Svar 1

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-239.

När du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som
du

köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt.
detta
oavsett om du använt dessa varor eller inte. I annat fall har du
anmälningsplikt vid inresan.

Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar
XXX XXXXX
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se



Fråga 2

Hej

Jag har en följdfråga.

Om jag köper en amera i USa och stannas i tullen varpå tullaren frågar
var
jag köpt kameran.
Jag svarar då att den har jag köpt i Sverige innan resan.

Vilka möjligheter har tullaren att välja på då.
Kan det verkligen vara så lätt att slippa undan tull och moms?

\\ Daniel


Svar 2

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-302.

Det är upptill tulltjänstemannen i tullfiltret att avgör om det som du
säger
är trovärdigt eller ej.


Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de
regler
som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

XXX XXXXX
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se

Fråga 3
Hej

Och om han anser att det nog inte är riktigt trovärdigt utan han
misstänker
att den köpts på resan.
Vad kan han göra åt saken då?
Hur går det till rent praktiskt?

\\ Daniel


Svar 3

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2007-338.

Det är du som ska deklarera dina varor när du ankommer till Sverige ( EU), Tullverket kontrollerar.

När du ankommer från tredje land till Sverige (EU) väljer du röd gång (varor att deklarera) eller grön gång (inget att deklarera), har du valt grön gång och blir uttagen för kontroll och tulltjänstemannen misstänker varusmuggling, då har Tullverket rätt att tillfälligt ta hand om kameran och kan du inte kan bevisa att kameran är en EU vara, kan den beslagtas (beslag fastställes av Åklagare eller Domstol).

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

XXX XXXXX
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se
 
Så där, då var väl detta utrett en gång för alla?

Detta är ju precis vad jag (och andra, t.ex. Daniel) sagt hela tiden... Antar att samma regel gäller för denna diskussion, som i övriga livet: "Låter det för bra/enkelt för att vara sant, så är det förmodligen också det".
 
Grabbar, grabbar. Jag är just nu inne på tullverkets hemsida och är i deras kalkyator. I denna kalkyator är det tull på allt, typ, men inte digitalmakeror/stillbilds. Så, är det bara 25 % moms om den blir tagen? Allt står ju klart och tydligt.

Update; Jag har även ringt Tullverket och det är INGEN tullavgift på digitalkameror. 6.1% på objektiv om någon undrar.

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Kolla själva!
 
Senast ändrad:
Jag har passerat gränser o tullare o 30 års tid o jag skulle inte lägga ned ngn möda att oroa mig för en kamera eller linser....

Om jag hade 1 Kg Heroin i väskan då skulle jag bli orolig.....

Ska till USA snart o ska handla på B&H Photo i NYC , hade mail kontakt med TaxFree på Flygplatsen i Amsterdam men där var det nästan samma priser som hos Cyberphoto i Umeå....

B&H levererar inte till hotell o dyl utan jag ska be min Amerikanske kompis att beställa så att grejorna finns där när jag kommer dit...

Till alla som har tull skräck så ska jag även fylla på barskåpet oxå .........GSG

= Går det så går det
 
Som motvikt till alla som inte fastnat i tullen kan jag berätta att jag fastnat i tullen när jag skulle in i Japan.

Jag fick redogöra för varför jag hade så mycket kamerasaker med mig och vart jag hade köpt dem. Sedan fick jag efter lite om och men fylla i en deklaration där jag intygade att sakerna var mina egna och varför jag behövade ha med dem in i Japan. Detta papper skulle jag även visa upp med alla mina saker på väg ut för att de skulle bli nöjda.

Detta var en stickprovskontroll de stoppade mig vid, så det var inte så att jag gick på rött och bad om att få tala med Japanska tullare som knappt kunde engelska i 15minuter, bara för att ha något att fördriva tiden på Kansai med.
 
Niklas Johansson skrev:
Du får vanlig garanti på kameran om du köper i USA, men den måste då skickas tillbaka till butiken eller till ett av dem valt serviceställe om garantin behöver utnyttjas.

Att köpa en Mack-garanti till en dylik kamera kostar $90. Då utökas garantin till att gälla i hela världen samt i 5 år i stället för i 1 år.

"Problemet" är att alla de stora fraktbolagen (DHL/UPS/FedEx/TNT) sköter svensk tullklarering själv och då är chansen att undvika moms minimal. Min erfarenhet är dock att om du skickar med USPS (statliga amerikanska postväsendet) så är chansen att undvika moms stor. Jag har köpt mycket från USA (bl.a. hifi, gitarrer, kamerautrustning) och med USPS har jag aldrig behövt betala moms. Detta är dock en chansning eftersom man aldrig kan veta hur fraktbolagen samarbetar och hur deras rutiner ändras. Om man väljer att skicka grejer till Sverige så skall man nog räkna med moms, så blir man inte besviken ...

Notera att man även måste betala moms och ev. tull på frakt, försäkring och övriga fraktkostnader.

Om du vill undvika moms så är nog det enda bra sättet att be någon plocka hem grejerna som handbagage.

Kan bara hålla med om USPS funkar väldigt bra om man vill slippa moms, har köpt elektronik ett flertal gånger från USA och alla gånger paketet skickades med USPS så slapp jag moms!

/Sulo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.