Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon D80 (18-135) i USA,och frakta hit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomander

Medlem
Hej, har nyligen bestämt mig för att skaffa ett kit D80 18-135. Har kollat i Sverige och billigaste ligger runt 12000 kr (plus minus några hundralappar). Nu har jag hittat samma kamerakit via en butik i NY som säljer den för $1100 (ca 7800 SEK). Min syster är i New York och kan packa detta och skicka via FedEx,UPS, DHL etc. Frakten kostar ca 900 SEK och tar 2dgr.

Har någon erfarenhet av att skicka sådana här paket via flygfrakt? Man kan ju försäkra paketet. Tänkte även be henne packa den i en annan kartong för att undvika betala momsen...då ser man ju inte om den är ny från butik...

Sen undrar jag om man har "World Wide Warranty" vid ett sådant köp om man mot förmodan får problem med kameran?

Väldigt tacksam om någon delar med sig av sina erfarenheter gällande detta, vore skönt att kunna lägga tusenlapparna på kringutrustning!

/ Christian
 
Glöm inte att din syster måste ange varuvärde när hon skickar. UPS/FedEx använder detta för att räkna ut i förekommande fall tull och sedan moms. Så i ditt fall 7800x1.25=9750:- + 900 i frakt = 10650:- Du får ingen garanti på kamerahuset.

Om din syster anger gift och no commercial value och paketet kommer bort så står du där med lång näsa.
 
Hej Jesper och tack för ditt svar.

Vad gäller varuvärdet så är det väl för att räkna ut tillkommande premien för att försäkra paketet?

Sen vad gäller tillkommande moms så är det väl endast när man köper direkt ifrån butik!?
Jag skulle ju kunna ha "glömt" min kamera i NY och nu bett någon att skicka den....då vore det väl underligt om man åker på svensk moms!?

Märkligt att man inte har garanti på kamerahuset...det är du helt säker på eller?
 
Thomander skrev:
Hej Jesper och tack för ditt svar.

Vad gäller varuvärdet så är det väl för att räkna ut tillkommande premien för att försäkra paketet?

Sen vad gäller tillkommande moms så är det väl endast när man köper direkt ifrån butik!?
Jag skulle ju kunna ha "glömt" min kamera i NY och nu bett någon att skicka den....då vore det väl underligt om man åker på svensk moms!?

Märkligt att man inte har garanti på kamerahuset...det är du helt säker på eller?
Ja det brukar tyvärr vara så att världsgarantin endast gäller gluggar. Det är bättre om din syster köper billig kameraväska, slänger alla originalkartonger och tar den som handbagage på flyget. Då slipper du tull och moms. Pengarna du sparar räcker ändå till en dyr reparation om det mot förmodan skulle visa sig vara fel på huset.
 
OK,men problemet är att min syster inte kommer till Sverige förrän i sommar....därför alternativet med frakt. Jag känner väl att jag spontant tvekar lite nu men å andra sidan, vad är oddsen att kameran är felaktig från start....och det skiljer ju ett antal tusen i pris.

En annan fundering, det har väl ingen betydelse om kvittot är från USA för t.ex hemförsäkringen om den nu skulle behöva täckas av den?

Ja ja, jag får sova på det....tack för inlägg och eventuellt kommande inlägg!
 
Thomander skrev:
OK,men problemet är att min syster inte kommer till Sverige förrän i sommar....därför alternativet med frakt. Jag känner väl att jag spontant tvekar lite nu men å andra sidan, vad är oddsen att kameran är felaktig från start....och det skiljer ju ett antal tusen i pris.

En annan fundering, det har väl ingen betydelse om kvittot är från USA för t.ex hemförsäkringen om den nu skulle behöva täckas av den?

Ja ja, jag får sova på det....tack för inlägg och eventuellt kommande inlägg!
Jag tror inte hemförsäkringen kommer täcka någonting utan försäkringsbolaget kommer kräva att du skickar kameran till säljaren om strul uppstår. Sen får du nog kallt räkna med ett påslag på 32% (tull o moms) och det ibegriper också fraktkostnaden. För enklast uträkning så tar du kamerakitets pris plus fraktkostnaden och multiplicerar det med 1,32.
 
Du får vanlig garanti på kameran om du köper i USA, men den måste då skickas tillbaka till butiken eller till ett av dem valt serviceställe om garantin behöver utnyttjas.

Att köpa en Mack-garanti till en dylik kamera kostar $90. Då utökas garantin till att gälla i hela världen samt i 5 år i stället för i 1 år.

"Problemet" är att alla de stora fraktbolagen (DHL/UPS/FedEx/TNT) sköter svensk tullklarering själv och då är chansen att undvika moms minimal. Min erfarenhet är dock att om du skickar med USPS (statliga amerikanska postväsendet) så är chansen att undvika moms stor. Jag har köpt mycket från USA (bl.a. hifi, gitarrer, kamerautrustning) och med USPS har jag aldrig behövt betala moms. Detta är dock en chansning eftersom man aldrig kan veta hur fraktbolagen samarbetar och hur deras rutiner ändras. Om man väljer att skicka grejer till Sverige så skall man nog räkna med moms, så blir man inte besviken ...

Notera att man även måste betala moms och ev. tull på frakt, försäkring och övriga fraktkostnader.

Om du vill undvika moms så är nog det enda bra sättet att be någon plocka hem grejerna som handbagage.
 
Senast ändrad:
....stort tack för info allihopa! Känns som jag siktar på att köpa kameran här hemma trots allt. Nästa gång jag eller någon i min närhet åker till USA så passar jag på att köpa lite kringutrustning istället....känns som om det blir lite meckigt med frakt mm. Sen om risken finns att åka på moms så blir ju inte rabatten så stor i slutändan. Jaja, pengarna skall rulla!

God Jul!
/ Christian
 
paul innergård skrev:
Ja det brukar tyvärr vara så att världsgarantin endast gäller gluggar. Det är bättre om din syster köper billig kameraväska, slänger alla originalkartonger och tar den som handbagage på flyget. Då slipper du tull och moms. Pengarna du sparar räcker ändå till en dyr reparation om det mot förmodan skulle visa sig vara fel på huset.

Nejdå, man åker på tull och moms även då om Tullen hittar kameran...
 
paul innergård skrev:
Hur menar du då? De måste i så fall bevisa att kameran är köpt i USA under din vistelse. Du säger naturligtvis att kameran var med på ditresan. Inga konstigheter med det.

nejdå... det är tvärtom.

DU ska bevisa att kameran är inköpt i EU och måste kunna styrka detta med kvitto.
Tullen är också mycket väl insatta i fenomenet serienummer som faktiskt bevisar att din kamera inte kommer från Europa...

Risken att bli stoppad och att dom ifrågasätter var du köpt kameran är liten men den finns.

Eftersom nästan ingen har med sig kvitton ut på resan så blir det rent praktiskt så att man kan skicka in kopior på kvittot i efterhand för att slippa att betala moms och straffavgift.
 
Dajo skrev:
nejdå... det är tvärtom.

DU ska bevisa att kameran är inköpt i EU och måste kunna styrka detta med kvitto.
Tullen är också mycket väl insatta i fenomenet serienummer som faktiskt bevisar att din kamera inte kommer från Europa...

Risken att bli stoppad och att dom ifrågasätter var du köpt kameran är liten men den finns.

Eftersom nästan ingen har med sig kvitton ut på resan så blir det rent praktiskt så att man kan skicka in kopior på kvittot i efterhand för att slippa att betala moms och straffavgift.
OK, då fattar jag. Hmm Tullen suger.
 
paul innergård skrev:
OK, då fattar jag. Hmm Tullen suger.

Tja, dom gör ju vad som sägs åt dom.

I det här fallet ska dom ju hitta dom som försöker slippa betala moms vid införsel av varor utifrån EU.

Har man köpt sin kamera i Sverige har man ju inget att frukta från tullen.

Inte heller om man köpt den i USA och tänkt betala tull för den.

Men visst är det lockande att försöka slippa undan skatt...
 
spårad prioriterad frakt kommer så gott som ALDRIG bort, risken att den skulle göra det är värd mellanskillnaden.

Låt din syrra köpa kameran, frakta den markerad gift med value $50 och gläd dig åt att ha lurat staten m fl på flera K SEK.

mvh
 
....då så! Jag lade ner planerna på import och gled förbi Kameradoktorni Sthlm efter jobbet och hämtade en D80 18-135, har bara hunnit latja lite men det verkar onekligen vara en schysst kamera. Den är nästan slutsåld överallt men KD fick in 30 kit idag från Nikon....

Har någon tips på en bra extern blixt i rimlig prisklass?

/ Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.