Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa NAS?

Produkter
(logga in för att koppla)

schrunken

Medlem
Har en 350GB extern hårdisk som börjar bli full nu så det är dags för mera plats.
Jag är lite sugen på en nätverksdisk som jag kan komma åt via trådlösa nätverket och har spanat på D´link DNS 320 med 2 st. 2TB diskar. Har sett att det finns en 325 också men jag är inte så haj på datatermerna för att se så stor skillnad.
Någon som har några erfarenheter av NAS:ar, borde jag titta på nåt annat märke?
Jag kommer främst att använda den för att lagra bilder i och tänkte köra i RAID 1 (tror jag det är) så att jag har samma data på bägge diskarna.
 
Synology

Jag kan varmt rekommendera Synology (www.synology.com), de har modeller i alla storlekar.
Lämpliga ingångsmodeller är DS-211j (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614683) eller DS-411j som jag själv har (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614698) med 2 respektive 4 diskplatser (de säljs alltid utan diskar).

Oavsett vilken modell du väljer finns det en massa smarta funktioner för backup, fjärråtkomst med mera. Och Synology jobbar kontinuerligt med att uppdatera programvaran i sina NAS för att ge fler och bättre funktioner. Du kan hela tiden ladda ner senaste programvaran gratis och uppgradera din NAS.
 
Synology har också en funktion i sina NAS som heter PhotoStation som är ett bildgalleri som skapas automatiskt utifrån de bilder du lagrar på den. Om du vill kan du med lätthet dela mig dig av dina bilder till svärmor eller hela världen genom att dela ut rättigheter till dina mappar. Eller bara använd det för att själv bläddra i dina bilder när du inte är hemma.

Länk direkt till funktionen på deras hemsida.
http://www.synology.com/dsm/photostation.php?lang=enu
 
Har en 350GB extern hårdisk som börjar bli full nu så det är dags för mera plats.
Jag är lite sugen på en nätverksdisk som jag kan komma åt via trådlösa nätverket och har spanat på D´link DNS 320 med 2 st. 2TB diskar. Har sett att det finns en 325 också men jag är inte så haj på datatermerna för att se så stor skillnad.
Någon som har några erfarenheter av NAS:ar, borde jag titta på nåt annat märke?
Jag kommer främst att använda den för att lagra bilder i och tänkte köra i RAID 1 (tror jag det är) så att jag har samma data på bägge diskarna.

Det har sagts mig att DLink har en kortare lista över godkända diskar än andra. Det är någon funktion i SATA-protokollet som de använder. (Som inte så många diskar har stöd för) Det är en bra time-out funktion som iofs är bra men de flesta har implementerat den utan att använda SATA protokollets inbyggda.

Kolla att diskarna i paketet finns med på listan för det är inte att ge sig f*n på.

Själv har jag en Qnap TS-419p+ vilken fungerar utmärkt som både fil-server och till en hel del annat :)
Kolla in deras utbud, som är stoort och de gör bra grejor.

De har en ganska bra hemsida där funktioner och skillnader mellan modellerna beskrivs ganska pedagogiskt .
 
Jag använder Netgear ReadyNAS 4 Ultra Plus och är helnöjd. Samma sak gäller för denna utrustning - kolla noga att de diskar som du tänker använda finns med i deras lista!
Nu använder jag den dock inte primärt för foto utan mer som Multimedia resurs samt gemensam lagring i nätverket.

Jag kollade lite på den Synology som det refererades till ovan. Den verkar vara mycket användbar för ren fotolagring tillsammans med deras mjukvara Photo Station 5
 
Och jag har köpt en struntbillig plastlåda innehållande en NAS från Cleas Ohlsson. Väldigt begränsad funktionalitet men den gör sitt jobb. Den har en Sambaserver utöver det jag köpte den för. Stoppade i två diskar, petade in nätverkskabeln för 3-4 år sedan. La den i ett förråd och har inte rört den sedan dess. Fungerar ypperligt och helt utan mankemang....

Den har alla grundläggande funktioner som en simpel närverkslagring för mig måste ha. Raid i olika varianter.... samba som sagt vilket jag inte använder. FTP server som jag inte heller använder..... säkert några till funktioner men inget som jag saknar eller ens bryr mig om....
 
Även jag måste slå ett slag för ReadyNas 4 Ultra. Jag läste på och jämförde ganska mycket innan jag köpte den.

Det jag är mest nöjd med är möjligheten att byta ut diskarna när den blir full, alltså en i taget så man får mer och mer plats, känns framtidssäkert och skönt. Sen har den som Synology ett gäng program och så vidare som man kan ladda ner till den.
 
Att vara eller inte vara

Readynas ultra 2 plus eller readynas pro2 , det är frågan.

Vad tycker ni?
Rogge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.