Annons

Köpa min första Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Naemi77

Aktiv medlem
Sen ett år tillbaka äger jag en nikon kompaktkamera, men skall köpa mig en systemkamera innom kort. Är inget proffs på vilka prylar man skall ha men har lyckats samla på mig en del info och kommit fram att jag skall köpa följande:

* Nikon d5000 + kitobjektiv 18-55 VR ca 7500 kr
* Nikon orginalväska ca 350 kr
* SanDisk SDHC eXtreme III 4GB minneskort ca 300 kr
* Hoya UV HMC 52MM uv-filter ca 250 kr

totalt:ca 8400 kr

Eftersom jag är amatörfotograf så vill jag ha en kamera som är enkel att lära sig och förstå, vill kunna utvecklas med kameran och sedan kunna bygga på det , växa med kameran.( Den skall alltså uppfylla mina behov i många år innan den blir för simpel) Därför har jag kollat in Nikon d5000.
Dom andra extra tillbehören är saker jag antar att jag inte kan klara mig utan. Kanske köper jag till ett till 4gb minneskort efter en tid...Och jag antar att uv-filtret funkar, Skulle bli för nervös om jag inte hade uv-filtret som skyddade min rikedom(har trots allt ingen inkomst förutom veckopeng så denna kameran kommer jag ta hand om som om det vore mitt barn...och aldrig att jag skulle låta mitt nyfödda barn cykla utan hjälm(barn=kamerahus, hjälm=uv-filter, beskrivning för er som inte förstår min poetiska sida XD) Drulleförsäkring är inget jag tänkt lägga pengar på...

Frågan är till alla insatta människor...Låter detta bra? Är det mågot jag missat? Några andra typ av tips angående köpet? Någon som äger en d5000 eller något av tillbehören som kan säga om han är nöjd/missnöjd med grejjerna...Tack på förhand :D! //Linnea
 
Nu har jag inte koll på Nikon men en allmän fråga bara . Har du funderat på att köpa begagnat ?? jag själv var inne på begagnat linjen när jag letade kamera (men lyckades dock träffa ett perfekt erbjudande på en ny eos 40d) anledningen att jag frågar är att man ofta kan spara lite pengar men ändå få ett bra hus (oftast i samma prisnivå som instegsmodeller..) och sen blåsa det man sparat på bättre optik .. men som sagt har verkligen inte koll på nikon och den modellen du kollat på
 
Nu har jag inte koll på Nikon men en allmän fråga bara . Har du funderat på att köpa begagnat ?? jag själv var inne på begagnat linjen när jag letade kamera (men lyckades dock träffa ett perfekt erbjudande på en ny eos 40d) anledningen att jag frågar är att man ofta kan spara lite pengar men ändå få ett bra hus (oftast i samma prisnivå som instegsmodeller..) och sen blåsa det man sparat på bättre optik .. men som sagt har verkligen inte koll på nikon och den modellen du kollat på



Jag har aldrig köpt något begagnat, Har tänkt tanken men inte kännt mig lockad p.g.a. att kameran kan tex ha något fel eller så. Och sen vill jag helt enkelt ha nya grejjer ( absolut inte för att jag kanske alltid har penger till det, vet ju att begagnat är billigare...Det känns helt enkelt bättre med nytt...men det är ju en smaksak antar jag...) Skulle dock kunna tänka mig att köpa av någon jag känner :) Funderar på att kolla med en jag känner som har nikon om han har några bra objektiv (bättre en kitobjektiv) Det kan ju vara ett alternativ :D Tack för tipset !
 
Tror du skulle ha ett bra set där, men den där väskan du sett på kan inte vara stor. Köp hellre direkt en liten ryggsäcksmodell som rymmer lite fler objektiv, om du tror det här är nåt du kommer att börja satsa lite mer på. Min kostade 65€ och rymmer ett halvdussin objektiv. Ingen märkesväska men känns riktigt bra.

Sen, om du inte har har möjlighet fler objektiv på ett bra tag, tror jag du skulle ha glädje av ett kit objektiv med lite större brännviddsomfång. 18-105 lär vara bra, ett annat är 18-135.

Tänk på att dessa kitobjektiv är rätt ljussvaga, speciellt på de längsta brännvidderna (f/5,6 fullt inzoomade). Det gör att de är mindre lämpliga för fotografering utan blixt i svagare ljusförhållanden typ inomhus. Tyvärr kostar de ljusstarka objektiven generellt väldigt (ibland sinnessjukt) dyra, med undantag för t.ex. Nikkor AF-S DX 35/1.8, som är ett mycket bra fast normalobjektiv (ingen zoom) som klarar även rätt mörka miljöer hyfsat.

UV-filter känns inte jättenödvändigt, tvärtom kan det t.o.m. vara dåligt, speciellt i motljussituationer. Det är däremot vettigt att alltid ha ett motljusskydd monterat.

En nackdel med alla Nikons billigare modeller, inklusive D5000, är att de saknar inbyggd fokusmotor. Det betyder att urvalet objektiv blir rätt kraftigt begränsat, speciellt på begagnatsidan, då man måste ha motor i sina objektiv om man inte vill fokusera manuellt.

Det som D5000, D90 och D300 har gemensamt är en bra sensor som möjliggör fotografering på högre iso-tal med relativt lite brus jämfört med äldre modeller. Om du tänkt fota mycket i dämpad belysning är detta en viktig faktor att ta i beaktande, som väl kan försvara valet av D5000. Tänker du fotografera mer ute i dagsljus och inte så mycket inomhus, är en äldre och ursprungligen dyrare kamera säkert ett smartare alternativ (t.ex. D80/D200) än D5000.

Det var lite synpunkter jag hade. Äger själv en D60, och största problemet jag har med den är att den saknar fokusmotor... Det betyder inga gamla förmånliga objektiv för min del, då jag behöver en bra och snabb autofokus.


En sak till: Det är för det mesta ett säkert val att köpa begagnat, och som amatör med begränsad budget är begagnatmarknaden ett bra ställe att göra fynd på. Men är du osäker, köp inte nåt utan att ha först bekantat dig med utrustningen, och innan du köper nåt begagnat, ta reda på vad en ny motsvarande pryl kostar och vad folk betalat tidigare för samma sak begagnat. Tänk förresten på också att det kan vara säkrare att köpa begagnat. Har det varit något fel på kameran har den första ägaren troligen fått det fixat på garantin. Man kan alltid råka ut för att den nya kameran har något fel och det är inte så skoj att lämna in en ny kamera för service...
 
Senast ändrad:
Tror du skulle ha ett bra set där, men den där väskan du sett på kan inte vara stor. Köp hellre direkt en liten ryggsäcksmodell som rymmer lite fler objektiv, om du tror det här är nåt du kommer att börja satsa lite mer på. Min kostade 65€ och rymmer ett halvdussin objektiv. Ingen märkesväska men känns riktigt bra.

Sen, om du inte har har möjlighet fler objektiv på ett bra tag, tror jag du skulle ha glädje av ett kit objektiv med lite större brännviddsomfång. 18-105 lär vara bra, ett annat är 18-135.

Tänk på att dessa kitobjektiv är rätt ljussvaga, speciellt på de längsta brännvidderna (f/5,6 fullt inzoomade). Det gör att de är mindre lämpliga för fotografering utan blixt i svagare ljusförhållanden typ inomhus. Tyvärr kostar de ljusstarka objektiven generellt väldigt (ibland sinnessjukt) dyra, med undantag för t.ex. Nikkor AF-S DX 35/1.8, som är ett mycket bra fast normalobjektiv (ingen zoom) som klarar även rätt mörka miljöer hyfsat.

UV-filter känns inte jättenödvändigt, tvärtom kan det t.o.m. vara dåligt, speciellt i motljussituationer. Det är däremot vettigt att alltid ha ett motljusskydd monterat.

En nackdel med alla Nikons billigare modeller, inklusive D5000, är att de saknar inbyggd fokusmotor. Det betyder att urvalet objektiv blir rätt kraftigt begränsat, speciellt på begagnatsidan, då man måste ha motor i sina objektiv om man inte vill fokusera manuellt.

Det som D5000, D90 och D300 har gemensamt är en bra sensor som möjliggör fotografering på högre iso-tal med relativt lite brus jämfört med äldre modeller. Om du tänkt fota mycket i dämpad belysning är detta en viktig faktor att ta i beaktande, som väl kan försvara valet av D5000. Tänker du fotografera mer ute i dagsljus och inte så mycket inomhus, är en äldre och ursprungligen dyrare kamera säkert ett smartare alternativ (t.ex. D80/D200) än D5000.

Det var lite synpunkter jag hade. Äger själv en D60, och största problemet jag har med den är att den saknar fokusmotor... Det betyder inga gamla förmånliga objektiv för min del, då jag behöver en bra och snabb autofokus.


En sak till: Det är för det mesta ett säkert val att köpa begagnat, och som amatör med begränsad budget är begagnatmarknaden ett bra ställe att göra fynd på. Men är du osäker, köp inte nåt utan att ha först bekantat dig med utrustningen, och innan du köper nåt begagnat, ta reda på vad en ny motsvarande pryl kostar och vad folk betalat tidigare för samma sak begagnat. Tänk förresten på också att det kan vara säkrare att köpa begagnat. Har det varit något fel på kameran har den första ägaren troligen fått det fixat på garantin. Man kan alltid råka ut för att den nya kameran har något fel och det är inte så skoj att lämna in en ny kamera för service...

Tack vilket bra svar !!! :D
Jag var helt säker på att jag skulle köpa nikon d5000 tills igår...då jag insåg att den inte hade inbyggt fokusmotor, det gjorde mig väldigt besviken :( så frågan är om jag måste tänka om helt...nikon är det märke jag vill satsa på...har kollat på d90, men den kostar ju en del :S Men den skulle nog vara den perfekta kameran...Jag har också kollat på d40/x och d60 men dom har inte lockat mig. Har inte kollat in d80, kanske någon jag borde kolla in ? :D Väska har jag inte kollat så himla mycket på, det borde jag kolla upp mer....uv-filtret vill jag ha som skygg för linsen, men jag visste inte att det fans bättre alternativ en uv..motljusskydd vad är det ? kan det vara ett alternativt skydd för linsen också?
Tror inte att jag är så sugen på begagnat...det skulle vart om jag köpte av någon jag känner :) Tack för ditt svar!! Mycket bra info :D
 
tänk efter om du verkligen behöver fokus motor i kameran alla nya objektiv i dag har det och fler kommer så det är bara ett problem om är ute efter äldre objektiv, det finns i annars alternativ för nästan allt annat .finns det annars tredje parts tillverkare som fungerar fint.
nästan dom enda som inte nikon har är 50/1.8 d fast det finns ju ett
afs 50/1.4 fast är lite dyrare eller 35/1.8 istället.
 
tänk efter om du verkligen behöver fokus motor i kameran alla nya objektiv i dag har det och fler kommer så det är bara ett problem om är ute efter äldre objektiv, det finns i annars alternativ för nästan allt annat .finns det annars tredje parts tillverkare som fungerar fint.
nästan dom enda som inte nikon har är 50/1.8 d fast det finns ju ett
afs 50/1.4 fast är lite dyrare eller 35/1.8 istället.

Tack! Jag är nybörjare på detta området, har ingen koll på vilka objektiv som finns. Jag trodde att utbudet minskade radikalt om man inte hade AF inbyggt...men så verkar ju inte fallet. hmm jag kollar nu in d80 som verkar väldigt bra, dock inte hd filmning vilket är lite tråkit...Eftersom jag aldrig varigt sugen på begagnat kanske ändå d5000 är det rätta valet för mig :) Någon som kan tipsa, d5000 eller d80????????????
 
Någon som kan tipsa, d5000 eller d80????????????
Det bästa tipset är nog att du känner på de båda kamerorna. De är ganska olika på många sätt och jag tror det blir lättare att välja när du har dem i handen. Själv gjorde jag ett liknande val (fast mellan Canon 40D och 400D) för ett par år sedan -- jag kunde läsa om kamerorna i timmar utan att veta vilken jag skulle ha, men med dem framför mig på fotohandlarens disk tog det 5 sekunder.
 
Det bästa tipset är nog att du känner på de båda kamerorna. De är ganska olika på många sätt och jag tror det blir lättare att välja när du har dem i handen. Själv gjorde jag ett liknande val (fast mellan Canon 40D och 400D) för ett par år sedan -- jag kunde läsa om kamerorna i timmar utan att veta vilken jag skulle ha, men med dem framför mig på fotohandlarens disk tog det 5 sekunder.

A det är sant...skall åka iväg senare idag och kolla :) Men det lutar nog ändå åt d5000. Den känndes rätt när jag höll i den me.
 
Ps: någon som kan rekomendera nån bra kamera väska? Ska man köpa orginalväskan för 350 spenn??
Vad man vill ha för väska är väldigt individuellt. Och till en liten systemkamera med bara ett objektiv är det väl knappt man behöver en speciell kameraväska. kanske är det bättre att vänta tills du utökar din utrustning med fler objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.