Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa min bild som underlag för en målning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
En konstnär har kontaktat mig och vill ha en av mina bilder som underlag för en tavla. Han målar hundar i olja och ska ha en utställning nu i vår. Hur tar man betalt för det? Det är en bild det gäller. Jag kollade i BLF och där står att "det beror på teckningens användningsområde enligt cirkaprislistan eller enligt överenskommelse, dock lägst 730:-" Jag tar för givet att konstnären vill ha bilden i så hög upplösning som möjligt eftersom han ska måla av bilden men jag vill ju inte skicka honom originalbilden.

Tacksam för hjälp.
Bee

Det kan va lite knepigt, men kolla upp ur känd konstären är. Om det bara är hobbynivå, kan 750-1000.- va ok, om personen ifråga dock lever av konsten och lyfter en 50.000.- för en tavla så ska du ju ha mycket mer (10-20k)! Det är ju du som har fångat motivet!

Ta betalt i procent av ev, försäljning. En handpenning först dock är nog i sin ordning.

/Stefan

I senaste numret av Fotografisk tidskrift http://www.sfoto.se debatteras det om att använda foto som förlaga vid skapande av konstverk. Där finns också riktninjer på betalning till fotografen.

Hej!

Ledsen att jag ställer en ny fråga i tråden såhär...

Jag hade just en diskussion med en person om hurvida det var fritt fram att rita av bilder på internet. Jag tyckte att det var det ju självklart inte om man skulle publicera bilder eller sälja dem, utan att man då behövde fotografens tillstånd.

Men så kom en tredje person in i disskusionen och hävdade att vem som hellst hade rätt att rita av vad den ville och då kunde titta på verket som sitt eget. Han hänvisade till denna lagtexten:

'Kapitel 1, 4 § i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:

"Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket." '

Är det verkligen så att någon kan ta och måla av en av mina bilder och sedan fritt äga alla rättigheter till det. Visst att hämta inspiration eller måla av 'vardagliga' bilder, kan jag väl inte frågasätta, men när man tydligt ser att ide och komposition är hämtad från fotot, spelar det ingen roll då vem som tog bilden?

Om det är så som han jag disskuterade säger, skulle ju konstnären egentligen bara kunna skriva ut en kopia av Bees tavla och sedan måla av den och göra vad hellst han/hon önskar, utan att Bee kan begära någon ersättning alls??

//Mari

Jösses, det var krångligt skrivet men jag tolkar det så att det bara gäller om han gör sin egen version - en egen tolkning som inte är identisk med min bild. Rätta mig någon om jag har fel. //Bee

Min högst amatörjuridiska tolkning är att nyckelorden är: "nytt och självständigt verk"

Det är kanske det som kallas verkshöjd.

Hur var det med bilden av Christer Pettersson som många menade målats av. Den målaren blev väl frikänd om jag minns rätt. Har diskuterats på FS, vet jag, men jag orkar inte söka :)

Jag minns en process dör Salvador dalistämdes för intrång i upphovsrätten på ett fotografi föreställande en vithäst som Salvador målat blå fjärilar på.
Rätten ansåg då att det var tillräcklig verkshöjd för att fotografen inte skulle kunna hävda intrång upphovsrättsligt.

Om man målar av ett fotografi så har man överfört det från en kostart till en annan och då borde det vara OK som jag ser det.

atotowi skrev:
Om man målar av ett fotografi så har man överfört det från en kostart till en annan och då borde det vara OK som jag ser det.

Nej, en ren avbildning ger inte verkshöjd även om du byter medium.

Om vi tänker tvärt om och tar en bild av en målning så är det uppenbart igen verkshöjd. Om jag däremot jobbar vidare med bilden i photoshop kan det bli verkshöjd och därmed ett eget verk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar