Hej!
Ledsen att jag ställer en ny fråga i tråden såhär...
Jag hade just en diskussion med en person om hurvida det var fritt fram att rita av bilder på internet. Jag tyckte att det var det ju självklart inte om man skulle publicera bilder eller sälja dem, utan att man då behövde fotografens tillstånd.
Men så kom en tredje person in i disskusionen och hävdade att vem som hellst hade rätt att rita av vad den ville och då kunde titta på verket som sitt eget. Han hänvisade till denna lagtexten:
'Kapitel 1, 4 § i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:
"Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.
Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket." '
Är det verkligen så att någon kan ta och måla av en av mina bilder och sedan fritt äga alla rättigheter till det. Visst att hämta inspiration eller måla av 'vardagliga' bilder, kan jag väl inte frågasätta, men när man tydligt ser att ide och komposition är hämtad från fotot, spelar det ingen roll då vem som tog bilden?
Om det är så som han jag disskuterade säger, skulle ju konstnären egentligen bara kunna skriva ut en kopia av Bees tavla och sedan måla av den och göra vad hellst han/hon önskar, utan att Bee kan begära någon ersättning alls??
//Mari