Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Megasteno

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på att titta mig efter att köpa en ljusmätare att använda i studio. Har fotat en del utan, men det blir lite omständligt i längden.

Jag skulle vilja ha rekommendationer på modeller och tillverkare. Jag fotograferar en del, men arbetar inte med mitt fotografi. Studiosessioner blir väl av någon gång i månaden.
Jag har tittat på Gossen Digipro F
http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H&$echoLink=H256A&wts_ACTION=loginguest

Det jag undrar är vad jag får mer om jag köper en dyrare ljusmätare (har tex. tittat på Sekonic). Finns det funktioner jag kommer att sakna och är det värt att gå upp lite i pris?

Tacksam för hjälp
Simon
 
En pålitlig ljusmätare är guld värd i studion, men det verkar du redan ha upptäckt.

Det viktigaste med en ljusmätare är noggrannhet och reproducerbarhet (att den visar exakt samma värde vid upprepade mätningar).

Bland proffsfotograferna dominerade Minoltas promätare stort. En begagnad sådan av någon av de tre senaste modellerna (dvs tillverkade under 1990- eller 2000-talet) är ett säkert kort.

Jag tycker att dagens Gossen-mätare närmast ser ut som leksaker... Vet dock ingenting om dessa, men har använt flera av deras tidigare modeller. Också säkra kort, men de var betydligt dyrare än dagens (i varje fall de modeller jag har använt). Cirka 12.000 kr. Fast jag vet en sådan som var till salu för inte så längesedan för 2.500 kr (kanske finns kvar - det är ju inte så ofta folk köper sådana - och de är ju användbara i årtionden).
 
jag kör med en avancerad sekonic men egentligen i studion så behöver du bara en enklare modell för oftast vill man bara mäta in ljusskillnaden mellan blixtarna. Köpte min sekonic när jag körde analogt därför valde jag (värstingen) för att kunna vara säker på rätt mätning eftersom diafilm inte är förlåtande för felexponering. Samtidigt så tror jag att du bör kunna hitta värsting mätare billigt idag pga den digitala tekniken. Själv så tycker jag att en ljusmätare är ett stort plus i studion när man kör med flera blixtar o vill få reda på exakt ljusinställningen.
jag kör med
http://www.sekonic.com/images/files/L-508.pdf
 
Jag har en Sekonic också (L-358), och den enda stora fördelen att nämna är att den har en radiosändarmodul som är kompatibel med Pocket Wizards. Så slipper man kablar för att utlösa blixtarna, både mellan kamera och blixtar, och mellan ljusmätare och blixtar. Lyxlösning för mig som använder detta så lite, helt klart, men väldigt praktiskt.
 
Hej!

Jag håller på att titta mig efter att köpa en ljusmätare att använda i studio. Har fotat en del utan, men det blir lite omständligt i längden.

Jag skulle vilja ha rekommendationer på modeller och tillverkare. Jag fotograferar en del, men arbetar inte med mitt fotografi. Studiosessioner blir väl av någon gång i månaden.
Jag har tittat på Gossen Digipro F
http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H&$echoLink=H256A&wts_ACTION=loginguest

Det jag undrar är vad jag får mer om jag köper en dyrare ljusmätare (har tex. tittat på Sekonic). Finns det funktioner jag kommer att sakna och är det värt att gå upp lite i pris?

Tacksam för hjälp
Simon


Jag slutade använda ljusmätare när jag började plåta digitalt för 15 år sedan.
Personligen tycker jag att histogrammet i kameran ihop med kameradisplayen är mycket smidigare och snabbare att jobba med än att jobba med mätare.
Lär dig hur histogrammet funkar och du kommer inte att behöva mätare.
Försök alltid göra första testexponeringen anings mörk
och sedan korrigera från det, mycket lättare än att börja med en för ljus första exponering.
Så jobbar jag, säjer inte att det är rätt för alla men en pryl mindre att köpa o släpa på :)

Tidigare när jag hade film i kameran var dock mätaren ett mycket viktigt redskap under många år.

Hälsn.

/Janne Höglund
 
om du kör med flera blixtar så är det betydligt lättare att mäta upp det med en exponeringsmätare om du tex vill ha bakgrunden två steg ljusare än tex blixten framifrån. Att exponera rätt o kunna tyda histogrammet är grunden för att få rätt exponering på slutliga bilden däremot ska du använda flera blixtar från olika håll o behöver veta exakta exponeringsstyrkan från varje separat blixt så är ljusmätare ett stort hjälpmedel om du tex ska sätta upp samma uppställning vid ett senare tillfälle.
 
jag kör med en avancerad sekonic men egentligen i studion så behöver du bara en enklare modell för oftast vill man bara mäta in ljusskillnaden mellan blixtarna. Köpte min sekonic när jag körde analogt därför valde jag (värstingen) för att kunna vara säker på rätt mätning eftersom diafilm inte är förlåtande för felexponering. Samtidigt så tror jag att du bör kunna hitta värsting mätare billigt idag pga den digitala tekniken. Själv så tycker jag att en ljusmätare är ett stort plus i studion när man kör med flera blixtar o vill få reda på exakt ljusinställningen.
jag kör med
http://www.sekonic.com/images/files/L-508.pdf

Tack för tipset! Hittade en sådan begagnad, ska kolla på den!
 
Jag slutade använda ljusmätare när jag började plåta digitalt för 15 år sedan.
Personligen tycker jag att histogrammet i kameran ihop med kameradisplayen är mycket smidigare och snabbare att jobba med än att jobba med mätare.
Lär dig hur histogrammet funkar och du kommer inte att behöva mätare.
Försök alltid göra första testexponeringen anings mörk
och sedan korrigera från det, mycket lättare än att börja med en för ljus första exponering.
Så jobbar jag, säjer inte att det är rätt för alla men en pryl mindre att köpa o släpa på :)

Tidigare när jag hade film i kameran var dock mätaren ett mycket viktigt redskap under många år.

Hälsn.

/Janne Höglund

Tackar för tipset!
Ska testa att börja från mörkt istället - har alltid gjort tvärt om.
Känns dock som att det skulle underlätta med en mätetre och få det rätt från första början, men det kan ju alltid vara värt att testa.
 
Mitt tips (hur jag brukar göra) när jag exponerar med histogrammet i studio, är att jag sätter ljuset var blixt för sig. Jag börjar exempelvis med att sätta huvudljuset på modellen/objektet, då är alla andra blixtar avstängda. Jag sätter bländaren på t.ex. f/8 och höftar fram en ungefärlig inställning på blixten baserat på erfarenhet. Sedan testexponerar jag, kollar histogrammet och justerar blixten därifrån. Sedan sätter jag t.ex. upplättning, då får huvudljuset vara påslaget för att man lättare ska se balansen mellan blixtarna. Till sist stänger jag av båda de blixtarna och sätter bakgrundsljuset. (Oftast brukar jag dock börja med bakgrundsljuset, men det har liten betydelse i vilken ordning man gör det om man låter de andra blixtarna vara avstängda).

Jag har en ljusmätare också, en Minolta Spotmeter V som mäter både blixtljus och naturligt ljus, men den använder jag sällan i studiomiljö. Jag tycker det går fortare och enklare med histogrammet. Men så plåtar jag heller inte produkter som behöver en perfekt färgåtergivning.
 
Mitt tips (hur jag brukar göra) när jag exponerar med histogrammet i studio, är att jag sätter ljuset var blixt för sig. Jag börjar exempelvis med att sätta huvudljuset på modellen/objektet, då är alla andra blixtar avstängda. Jag sätter bländaren på t.ex. f/8 och höftar fram en ungefärlig inställning på blixten baserat på erfarenhet. Sedan testexponerar jag, kollar histogrammet och justerar blixten därifrån. Sedan sätter jag t.ex. upplättning, då får huvudljuset vara påslaget för att man lättare ska se balansen mellan blixtarna. Till sist stänger jag av båda de blixtarna och sätter bakgrundsljuset. (Oftast brukar jag dock börja med bakgrundsljuset, men det har liten betydelse i vilken ordning man gör det om man låter de andra blixtarna vara avstängda).

Jag har en ljusmätare också, en Minolta Spotmeter V som mäter både blixtljus och naturligt ljus, men den använder jag sällan i studiomiljö. Jag tycker det går fortare och enklare med histogrammet. Men så plåtar jag heller inte produkter som behöver en perfekt färgåtergivning.

Tackar så mycket för tipsen!
Jag kanske ska meka och testa lite mer utan då... Har varit irriterande med så mycket felexponerade bilder tidigare och jag trodde det var en ljusmätare som var lösningen. Men det kanske finns andra lösningar på problemet. Om jag struntar i ljusmätare skulle jag kunna köpa mig en tredje blixt, eller lägga pengarna på ett vettigt styrningssystem för blixtarna.
Får ta mig en funderare helt enkelt.
 
En pålitlig ljusmätare är guld värd i studion, men det verkar du redan ha upptäckt.

Det viktigaste med en ljusmätare är noggrannhet och reproducerbarhet (att den visar exakt samma värde vid upprepade mätningar).

Bland proffsfotograferna dominerade Minoltas promätare stort. En begagnad sådan av någon av de tre senaste modellerna (dvs tillverkade under 1990- eller 2000-talet) är ett säkert kort.

Jag tycker att dagens Gossen-mätare närmast ser ut som leksaker... Vet dock ingenting om dessa, men har använt flera av deras tidigare modeller. Också säkra kort, men de var betydligt dyrare än dagens (i varje fall de modeller jag har använt). Cirka 12.000 kr. Fast jag vet en sådan som var till salu för inte så längesedan för 2.500 kr (kanske finns kvar - det är ju inte så ofta folk köper sådana - och de är ju användbara i årtionden).

Ja, vad jag förstått så är det ju det.
Nu när andra säger att det är onödigt blir jag dock lite fundersam, handlar ändå om en del pengar som jag skulle kunna lägga på annat.
men det skulle ju vara skönt att ha en mätare som kan se till att jag får en perfekt exponerad bild varje gång.
 
Ljusmätaren är dock ingen genväg till en "perfekt exponerad bild varje gång", dels måste man lära sig ljusmätaren och "tänket" i bländarsteg, och dels så måste man ju faktiskt veta vad man vill ha för exponering. Exakt hur mycket starkare man vill ha hårljuset än huvudljuset, hur mycket svagare man vill ha upplättningsljuset, hur man vill ha bakgrundsljuset, o.s.v. Sen handlar det ju ännu mer om hur man riktar blixtarna än hur man ställer in dem, vad man har för ljusformare på, os.v.

Det är lätt att tro att det blir perfekt bara man har en ljusmätare, men då lurar man sig nog en hel del. Det krävs ändå en hel del erfarenhet för att m.h.a. bara en ljusmätare kunna slänga upp en snygg ljussättning.
 
Ljusmätaren är dock ingen genväg till en "perfekt exponerad bild varje gång", dels måste man lära sig ljusmätaren och "tänket" i bländarsteg, och dels så måste man ju faktiskt veta vad man vill ha för exponering. Exakt hur mycket starkare man vill ha hårljuset än huvudljuset, hur mycket svagare man vill ha upplättningsljuset, hur man vill ha bakgrundsljuset, o.s.v. Sen handlar det ju ännu mer om hur man riktar blixtarna än hur man ställer in dem, vad man har för ljusformare på, os.v.

Det är lätt att tro att det blir perfekt bara man har en ljusmätare, men då lurar man sig nog en hel del. Det krävs ändå en hel del erfarenhet för att m.h.a. bara en ljusmätare kunna slänga upp en snygg ljussättning.

Jo, det förstår jag lika väl som att det inte bara är att sätta på automatiken i kameran för att ta bra bilder.
Hade mer fått uppfattningen om att det var ett oumbärligt redskap.
 
Till syvende sist beror det nog helt på vad man själv föredrar. Lär man sig bara läsa histogrammet riktigt bra (kunna förstå vilka ytor i bilden som ger vilka "staplar" i histogrammet) så är det lika oumbärligt som en ljusmätare.

För viss typ av fotografering är dock blixtljusmätare ett måste, t.ex. reprofotografering och produktfotografering där det krävs perfekt återgivning av färgerna. Men för vanligt hobbybruk och mycket proffsbruk duger histogrammet minst lika bra.
 
Till syvende sist beror det nog helt på vad man själv föredrar. Lär man sig bara läsa histogrammet riktigt bra (kunna förstå vilka ytor i bilden som ger vilka "staplar" i histogrammet) så är det lika oumbärligt som en ljusmätare.

För viss typ av fotografering är dock blixtljusmätare ett måste, t.ex. reprofotografering och produktfotografering där det krävs perfekt återgivning av färgerna. Men för vanligt hobbybruk och mycket proffsbruk duger histogrammet minst lika bra.

Jag får fundera på det lite mer helt enkelt och tackar återigen för din tips. Om jag hoppar att köpa en ljusmätare skulle jag till exempel kunna skaffa mig en tredje blixt, och det skulle inte heller vara helt fel.
 
För viss typ av fotografering är dock blixtljusmätare ett måste, t.ex. reprofotografering och produktfotografering där det krävs perfekt återgivning av färgerna. Men för vanligt hobbybruk och mycket proffsbruk duger histogrammet minst lika bra.

Här brukar jag plåta ¨ Tetherd¨ rakt in i datorn och kan då mäta värdena direkt i bilden för att på så sätt få allra bästa kontroll. Men har man inte den möjligheten kanske en mätare kan vara bra, allt beror på hur man själv vill jobba. Inget behöver vara rätt eller fel bara olika arbetssätt att nå kontroll och ett bra slutresultat.

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.