Annons

Köpa laserprinter, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl en kostnadsfråga. Dina bläckutskrifter blir billigare än laser även om du skriver ut ett papper en gång i månaden, och bläck är bättre för din kontorsmiljö. Laserskrivare ska helst stå i egna ventilerade utrymmen.

Nej, det är inte en kostnadsfråga för mig, utan en bekvämlighetsfråga. Kostnaden per papper är rätt oväsentlig eftersom jag skriver ut så sällan. Jag vill helt enkelt inte bry mig om skrivaren under de månader jag inte skriver ut något, och sen ska den fungera direkt utan krångel när jag vill skriva ut.

Miljöaspekten är väl bara relevant om man skriver ut mycket? (Min laserskrivare står i min hall, f.ö.).

Nej, det är inte en kostnadsfråga för mig, utan en bekvämlighetsfråga. Kostnaden per papper är rätt oväsentlig eftersom jag skriver ut så sällan. Jag vill helt enkelt inte bry mig om skrivaren under de månader jag inte skriver ut något, och sen ska den fungera direkt utan krångel när jag vill skriva ut.

Miljöaspekten är väl bara relevant om man skriver ut mycket? (Min laserskrivare står i min hall, f.ö.).

Nu är det ju inget problem att automatisera processen att skriva ut en sida i månaden.

Naturligtvis luktar och dammar det mer ju mer man skriver ut, men varken tonerdamm eller ozon är nyttigt att andas in även i mindre mängder men har du skrivaren i hallen borde det inte vara något problem.

Nu är det ju inget problem att automatisera processen att skriva ut en sida i månaden.

Naturligtvis luktar och dammar det mer ju mer man skriver ut, men varken tonerdamm eller ozon är nyttigt att andas in även i mindre mängder men har du skrivaren i hallen borde det inte vara något problem.

En gång i månaden har inte hjälpt för mig, sedan vill jag också att utskrivandet skall gå snabbt.

Jag fick en Dell-skrivare "gratis" när jag för en massa år sedan köpte ett Dell-paket. Strul med munstyckena om den stod still i en vecka eller mer. Att köpa två bläcktankar (svart och multifärg) kostade mer än att köpa en motsvarande Lexmark-skrivare. Samma strul med munstyckena.

Köpte en Brother HL-5240 enfärgad (=svart) laserskrivare och en Canon Pixma MP990. Alla "färglösa" utskrifter och de utskrifter där eventuell färg är ointressant får gå på laserskrivaren (som aldrig har krånglat på fem år - jo en gång drog den in dubbelt papper). Om färgutskrift eller foton så används givetvis Canon:en. Dess munstycken har ännu inte torkat ihop, trots att den ibland står orörd 3-4 månader vid resor och den står på samma plats och används lika "ofta" som Dell- respektive Lexmarkskrivarna. De billiga skrivarna har munstyckena direkt på färgtanken medan "bättre" skrivare har separata munstycken (har jag fått berättat för mig).

För färg skulle jag välja en bläckskrivare, de är bra i dag.
För svart-vitt och då mestadels kontorsuppgifter har jag använt HP´s bättre Laser Jet skrivare så långt jag kan minnas. Det kanske märks att man är ( varit) ett HP-fan, men det är lätt hänt om man arbetat med deras mätteknik på 60-70-talet

Det finns en poäng med laserns funktionallitet, att alltid och utan strul leverera även om den stått undanställd i ett kvartal-halvår-helår;)

/Stephan

Tja, det kräver att man har skrivaren ständigt på (i standbyläge förhoppningsvis) och att man alltid har en dator igång.

Så har jag det inte och vill heller inte ha det. Jag bor på landet och vill ha ett minimum av elektriska apparater anslutna för ett minimum av trasighet i händelse av åskväder när jag inte är hemma.

Dessutom måste man ju ta hand om den där månadsutskriften och slänga den någonstans. Det går säkert också att automatisera men då talar vi om mekanik på den lite högre nivån. :)

Den passar inte prismässigt, men jag har sedan 2009 kört med en Kyocera FS-C5100DN.
Den har nu avverkat 31272 utskrivna sidor, varav 13487 i färg. Har fungerat med mycket bra tillförlitlighet hela tiden.
Men jag kan hålla med om att den är lite för bra för enstaka sidor då och då.

HP LaserJet Pro P1102w

Köpte nyligen en laserskrivare. En HP LaserJet Pro P1102w. Ja, när det blir dags att byta ut kassetten så kostar den typ lika mycket som skrivaren men det gör inget. Skrivaren var ändå billig och kassetten ska hålla ännu längre än den som medföljde. När det nu blir aktuellt. Den erbjuder även trådlös utskrift vilket är väldigt bekvämt.

Vi har en gammal multiskrivare (också från HP) som är en bläckstråleskrivare med scanner och fax. Värdelös tycker vi och knappt använd. Bläckstråleskrivare kräver att man skriver ut regelbundet annars torkar patronerna ut, och vi skriver ut sällan och oregelbundet. Känns bara korkat och tidsöslande att skriva ut bara för skriva ut. För inte glömma att när bläckpatronerna är "slut" (torkade) så fungerar inte scannern. Aldrig igen säger jag bara.

Än så länge mycket nöjd med min laserskrivare. Jag skriver främst ut fraktsedlar, fakturor osv. Alltså inga bilder. Ska man skriva ut bilder blir det säkert dyrare om man ska ha laserskrivare. Min skriver inte ut i färg.

Jag har små enkla svart-vita laserskrivare från Brother och Samsung - har fungerat klockrent, kostade under 1000-lappen och inte behövt byta toner - skriver lite. Jag har också kört bläckstråle till kontorsutskrift men jag tycker det blir dyrare med bläcket och utskriftskvalitén är inte alltid på topp jämfört med laser.

Tycker du absolut skall köra på en laser för utskrifter av text (tex Word och PDF:er). Överlägset snabbare, mer stabilt och bekymmersfritt än bläck, och oftast (varierar beroende på modell) även det mest ekonomiska i längden. Dessutom mindre känsligt för fukt och kan oftast även skriva ut på svårare papper och kartonger än vad bläck normalt kan (varierar också beroende på modell).

Har ingen exakt enligt din spec, men har haft HP färglaser (stora as) och små smidiga svartvita scanner/laserprinter ifrån Brother som jag varit väldigt nöjd med. Bägge har endast ethernet via kabel (HP via ett instickskort i form av printserver), men inga problem om du redan har en WiFi router eller accesspunkt hemma redan som inte sitter allt för långt ifrån skrivarna. Då kan du ändå enkelt printa trådlöst efter att du anslutit skrivarna via ethernetkabel.

Jag har haft fyra stycken laserskrivare genom åren och de tre senaste har varit Samsung CLP-650 och 670. Har funkat kanon med tanke priset. Den senaste kostade bara 1990 kr med pulver! Laserskrivare är bekvämt och man behöver inte vara rädd för torkat bläck. För foton är Samsung hyfsat bra och för kontorsbruk jättebra. Dessutom skriver den ut på 250 gr kartong utan problem. Det luktar inte speciellt mycket heller när den jobbar. Mina skrivare är köpta från Dustin. Kolla där!

https://www.dustinhome.se/product/5010849413/samsung-clp-680nd-color-laser-demo Ett riktigt bra pris!

https://www.dustinhome.se/product/5010656659/clp-680dw

https://www.dustinhome.se/product/5010752908/xpress-c460fw

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto