Annons

Köpa kameror via internat från USA.

Produkter
(logga in för att koppla)

caedes

Medlem
Har surfat runt på diverse butiker för att leta efter en digital systemkamera att inhandla. Givetvis är man intresserad av att inte betala mer än man måste så jag jämförde en del butiker; och här är vad Pricerunner kom fram till när jag jämförde Nikon d200 hus:
15300 kr - 21675 kr

Av en händelse var jag in på Amazon.com i andra ärenden och såg att de även sålde kameror, och där tog de $1,699.99 (ca 12240 kr, vid en kurs på 7,20) för ett Nikon d200 hus.

Så, vad tycker ni om den prisskillnaden, det är ju ändå ett par tusenlappar. i min lokala butik tar de runt 16000 kr för ett Nikon d200 hus.
Det jag egentligen undrar över är om 12300 kr äer att betrakta som billigt för en d200? jag är medveten om att det kanske inte är det smidigaste stället att köpa grejjor ifrån om det skulle visa sig att det var nåt fel på dem, men med den risken invägd i ekvationen åter till frågan.

Jag tror ni vet vart jag vill komma med frågan. Kan det vara värt att köpa grejjor från amazon?
 
Om det är värt det beror ju på.. du får ju även räkna in frakten samt ffa momsen på kameran. (Det är dock ingen tull på digitala kameror)

Om man bara räknar på momsen så blir det ju 12240x1,25=15300 kronor. I realiteten tillkommer ju även frakt som brukar ligga på runt $50.
 
Räkna med att du får betala moms på grejorna när du tar in dem i Sverige själv. Har du tur kanske paketet skinker genom men det är dumt att räkna med. Känner du någon som kan skuggla är läget ett lite annat. Med moms hamnar kameran runt 16000.

Det finns en artikel om privatimport, http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm. Läs den så får du nog lite mer kött på benen.
 
caedes skrev:


Jag tror ni vet vart jag vill komma med frågan. Kan det vara värt att köpa grejjor från amazon?

Själv har jag bara köpt optik på nätet (USA) då den omfattas av Nikons världsgaranti.

Hus skulle jag nog undvika av just garantiproblematiken.

Har faktiskt utnyttjat Nikons auktoriserade service för justering av hus och optik vilket är ett ganska vanligt problem.

Det sista jag skulle vilja göra är att sända iväg prylar för tiotusentals kronor utomlands för garantiservice...............ryyyys!!!
 
Kola innom EU området, då betalar du ingen Svensk moms och har full garanti även här i Sverige.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.