Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Kamera ifrån Usa

Produkter
(logga in för att koppla)

karlgren

Medlem
Hej !

Är det någon som har erfarenhet av att köpa kamerautrustning ifrån usa, det skiljer ju ganska mycket i pris. Jag har pratat med Canon att om det blir fel på varan måste man skicka in den till Butiken man köpt den ifrån. Garantin gäller ej i Sverige.
 
karlgren skrev:
Hej !

Är det någon som har erfarenhet av att köpa kamerautrustning ifrån usa, det skiljer ju ganska mycket i pris. Jag har pratat med Canon att om det blir fel på varan måste man skicka in den till Butiken man köpt den ifrån. Garantin gäller ej i Sverige.

Jag har köpt en hel del från USA, aldrig med direktfrakt till Sverige dock, alltid med leverans till annan stat än N.Y. (jag handlar oftast med B&H) och sedan tar jag hem det själv eller genom bekanta efter användning på resan. Enligt min vetskap om tull-bestämmelser (tidningen Foto hade för ett antal år sedan en artikel om det) så kan man handla tex kamerautrustning på en resa och använda under resan och då behöver man inte tulla/momsa in varorna när man kommer hem.

Canon har berättat för mej att garantin gäller på systemkameror med tillbehör dvs blixtar, objektiv etc, förutsatt USA-world-wide-warranty. Dock ej på kompakt-digital-kameror eller videokameror.
Det är mycket sällan fel på grejorna (hänt mej en gång - EOS10D med fokuseringsproblem och då ordnades det utan problem).

mvh
Peter
 
Jag en bekant som bor i USA som skall över till sverige, Vet någon hur kinkiga är postorderfirmorna när något går sönder, man kan u alltid skicka tillbaks grejerna, för det kan ju inte kosta så mycket ?
 
Oscar skrev:
det är absolut inget att rekomendera.

Eeeh, nähä. Varför skulle det inte vara det? Har du dåliga egna erfarenheter eller vad är det som får dig till den slutsatsen?

Själv har det fungerat bra de gångerna jag har gjort det.

/J
 
Har köpt i USA

Hej

jag har själv köpt kamera plus objektiv i USA. Närmare bestämt på B&H www.bhphotovideo.com i NY.
Det är klart att det kan bli problem om det skulle va fel på grejerna men din polare kan ju alltid testa dom lite innan han/hon drar till Sverige med prylara.

jag köpte:

Canon EOS 10D
SanDisc Ultra Compact Flash 512 MB
LowePro Nova 5
Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 50mm f/1.8 II

kostade väl typ 3000$ ca 23000sek( dollarn ä ju låg nu igen så passa på 7,41 nu.)

Kolla lite på scandinavianphoto där hade kalaset gått på ca 33455sek. Sparade alltså ca 10000 på att köpa i USA, så jag resonerade att det får gå mycket fel för att man ska komma upp i 10000kr.
Köpte även en försäkring på B&H som skulle gälla även i Sverige vet inte om den va bra men men har man lagdt så mycket pengar på en kamera så va fan.
Jag va själv över å hälsade på min syster i Chicago så jag hade möjligheten å testa kameran i 2 veckor dock inte tillgång till data men man hade väl märkt om det va något större fel. Jag slängde kartongerna å kvitton tror jag min syster tog med sig hem, vill ju inte betala skatt å skit när man kommer till Sverige. Risken å åka dit känns som obefintlig.
Beställer man till en annan delstat från B&H i NY så slipper man statsskatten på ca 10% om jag inte minns fel. Priserna i USA är inte med skatt så du kan inte dra bort 10% om du skickar det till annan delstat utan del läggs inte till.

Hoppas att det har hjälpt dig :)...
 
Garanti även i sverige!!!

Som jag har skrivit i tidigare forum så har man sedan årsskiftet 1 år garanti på samtliga Canon:s produkter mot att man har ett kvitto, oberoende av inköpsland...Bra Canon.

Köpte själv min 300d på B&H.

/ CN
 
Jag har bekanta i USA. Kan jag undvika skatt och moms genom att de köper objektivet åt mig, öppnar kartongen så att den inte är i nyskick och sen skickar den till mig?

Tacksam för svar.

/Jonas
 
Du får betala tull och moms även på begagnade saker. Tycker själv det låter puckat när jag fick det svaret efter lite sökningar på forumet och jag kontaktade då tullen och fick det tyvärr bekräftat även av dom. Momsen är 25% oavsett tyvärr...

Man kan dessutom undra över om tullen medvetet vill styra folk till digitala kameror då dessa är tullbefriade medans min analoga jag var sugen på skulle få tulla 4.3% (beräknat på 650$ inköpspris)

// Mats
 
Goddamnit!.. som jag inte hade behövt säga om jag bodde i USA. Eller så hade jag det, av andra skäl. Jaja..
 
Om dina bekanta tar med det "för eget bruk" så brys sig inte tullen. Dom kommer inte att stoppa personen och dividera med dom huruvida det är för eget bruk m.m.

Ta bara inte med ett halvt dussin kamerahus....det verkar lite underligt.

Man får köpa med en del saker som "man behövt under resan".
 
Kan man göra tvärtom?

En fundering.
Om man har "en bekant" som kommer hit från USA eller annat ställe utanför EU. Kan den personen då köpa en kamera i sverige enligt "Taxfree for tourists" dvs utan moms men med svensk garanti? Om jag sen direkt köper kameran av personen så blir det ju billigare och med garanti. Finns det några invändningar mot det???

Peter
 
Momsen kvittar dom tillbaka på Arlanda på vägen hem, så då sitter du med prylarna i USA igen.....
 
Om man nu råkar bo utomlands, som fadern min, kan inte han köpa en kamera i Sverige, kvitta momsen, ta med sig den till Laos, där jag hämtar den nästa gång jag hälsar på? Vore ju väldigt trevligt att dra av 25% på en D70.....
 
Re: Har köpt i USA

Det där lät jätteintressant. Jag fick nyss (för 1 timme sedan) veta att jag kan få åka på en jobbresa till USA. Jag vet fortfarande inte om jag kommer att passera NY, men funderade på om man kan få B&H att skicka till ett hotell? Vet någon om detta är möjligt?

--jalle (som gärna smugglar själv:)


mares skrev:
Hej

jag har själv köpt kamera plus objektiv i USA. Närmare bestämt på B&H www.bhphotovideo.com i NY.
Det är klart att det kan bli problem om det skulle va fel på grejerna men din polare kan ju alltid testa dom lite innan han/hon drar till Sverige med prylara.

jag köpte:

Canon EOS 10D
SanDisc Ultra Compact Flash 512 MB
LowePro Nova 5
Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 50mm f/1.8 II

kostade väl typ 3000$ ca 23000sek( dollarn ä ju låg nu igen så passa på 7,41 nu.)

Kolla lite på scandinavianphoto där hade kalaset gått på ca 33455sek. Sparade alltså ca 10000 på att köpa i USA, så jag resonerade att det får gå mycket fel för att man ska komma upp i 10000kr.
Köpte även en försäkring på B&H som skulle gälla även i Sverige vet inte om den va bra men men har man lagdt så mycket pengar på en kamera så va fan.
Jag va själv över å hälsade på min syster i Chicago så jag hade möjligheten å testa kameran i 2 veckor dock inte tillgång till data men man hade väl märkt om det va något större fel. Jag slängde kartongerna å kvitton tror jag min syster tog med sig hem, vill ju inte betala skatt å skit när man kommer till Sverige. Risken å åka dit känns som obefintlig.
Beställer man till en annan delstat från B&H i NY så slipper man statsskatten på ca 10% om jag inte minns fel. Priserna i USA är inte med skatt så du kan inte dra bort 10% om du skickar det till annan delstat utan del läggs inte till.

Hoppas att det har hjälpt dig :)...
 
Hej

Jag är osäker på hur det funkar men hotel. Har läst något om det här på fotosiden, tror att det gick bra. Jag lämnade min systers namn adress så efter en stund så ringde dom dit så dom fick bekräftelse att allt stod rätt till. Mitt tips är att ringa till B&H photo å fråga så får du ett svar direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.